میثم مطیعی به تایلند می رود+ جزئیات

خبرگزاری حوزه از سفر میثم مطیعی، مداح معروف و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق به تایلند خبر داد.

به گزارش رصد روز،خبرگزاری حوزه از سفر میثم مطیعی، مداح معروف و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق به تایلند خبر داد.

 

این خبرگزاری در توضیح خبر منتشر شده نوشت:

مداح و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، به دعوت شیعیان بومی بانکوک، فردا (یکشنبه، ۱۱ شهریورماه) (۱ سپتامبر) ساعت ۱۸:۴۵ به وقت محلی، در مراسم سوگواری رحلت پیامبر اکرم (ص) در بانکوک به مرثیه‌خوانی می‌پردازد.

این سفر با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی و مذهبی میان شیعیان سراسر جهان و ایجاد فضایی معنوی و به واسطه دعوت شیعیان این منطقه صورت گرفته است.

حضور میثم مطیعی در بانکوک و دیگر شهرها، فرصتی مغتنم برای آشنایی با فرهنگ شیعیان در این منطقه است.

 

میثم مطیعی مداح ایرانی و مدرس دانشگاه امام صادق است. او از نوحه‌خوانان مراسم‌های بیت رهبری و در حضور سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است.مطیعی در مداحی‌های خود به مسائل مرتبط با محور مقاومت و دیگر موضوعات سیاسی و اجتماعی نیز اشاره می‌کند.

مطیعی از شاگردان مجتبی تهرانی و فارغ‌التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه امام صادق است. او به سبب خواندن شعری در مراسم قبل از نماز عید فطر سال ۱۳۹۶ تهران به امامت خامنه‌ای که در آن از برجام و مواضع دولت وقت حسن روحانی انتقاد کرد، مورد توجه قرار گرفت.

آغاز کار
میثم مطیعی در تهران به دنیا آمد و در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. پدر او از مبارزان انقلاب ۱۳۵۷ بود که در سال ۱۳۸۳ درگذشت و عمویش در جنگ ایران و عراق کشته شد. او سه فرزند پسر دارد.

مطیعی اولین کارهایش را از جلسات مذهبی مجتبی تهرانی آغاز کرده‌است. او از مؤسسان دفتر حفظ و نشر آثار مجتبی تهرانی است و اولین مدیر عامل این مؤسسه نیز بوده‌است. او در مصاحبه‌ای با تسنیم در بهمن ۱۳۹۱ اعلام کرد که به خاطر تعالیم استاد اخلاقش مجتبی تهرانی مدت‌ها از پذیرش پیشنهاد مداحی در صدا و سیما و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری می‌کرده‌است.

فعالیت‌ها و واکنش‌ها
پرداختن به مسائل روز جهان اسلام و محور مقاومت، رخدادهای سیاسی و اجتماعی پیرامون آن، و نیز «جنگ‌های صورت گرفته در عراق، سوریه، یمن و بحرین و پیوند زدن آن به حوادث کربلا» از موضوعات تقریباً ثابت در مداحی‌های میثم مطیعی است. این مداحی‌های او که بعضاً به زبان عربی خوانده شده در میان شیعیان عرب بازتاب قابل توجهی داشته‌است. به عنوان مثال مداحی «یا تکفیری صبرک صبرک» به دو زبان فارسی و عربی و علیه داعش خوانده شده، در میان شیعیان عرب محبوب یافته و بارها توسط مداحان عرب در عراق و سوریه و لبنان بازخوانی شده‌است.

او در یکی از کارهایش که در شب هشتم محرم ۱۳۹۵ با نام «صَبْرٌ و نَصر» به زبان عربی خوانده شد، به مداخله نظامی عربستان در یمن پرداخت و آل سعود را «دانش آموزان یهود» نامیده که لشکر «عمر بن سعد» هستند و وهابیت را نیز مانند «افعی» «خطرناک و خزنده» دانست. این مداحی موجب واکنش شبکه تلویزیونی العربیه شد.

مطیعی در مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نیز حضور داشت.

در ۲۹ آبان ۱۳۹۶، مطیعی در مراسم کشته شدن علی بن موسی الرضا که در حرمش برگزار شد، شعری برای همدردی با مردم زلزله‌زده کرمانشاه خواند. در ۲۴ آبان نیز او از روستاهای زلزله‌زده سرپل ذهاب دیدن کرده‌بود.

میثم مطیعی در سال ۱۳۸۹ در دوره دکتری دانشگاه امام صادق ورودی بهمن ماه پذیرفته شد. او در سال ۹۴ از پایان‌نامه دکتری تخصصی خود با عنوان «مبانی و راهکارهای قرآنی و روایی در رویارویی با اهانت به معصومان» به راهنمایی عباس مصلایی‌پور (دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق) دفاع کرد و با نمره عالی قبول شد. او در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۵ به عضویت هیئت علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد این دانشگاه درآمد.

نظرات دربارهٔ او
میثم مطیعی تعدادی از مقاتل اهل بیت را از حفظ به عربی می‌خواند و به همین دلیل مورد توجه روحانیانی مانند سیدعلی خامنه‌ای قرار گرفته‌است. خامنه‌ای در جلسه‌ای ضمن تقدیر از سبک مداحی او گفت:

آن چیزی که ما از مداحی سراغ داریم، دقیقاً همین چیزی بود که ایشان امروز (اربعین۱۳۹۰) اجرا کرد. این از معجزات انقلاب است که یک دانشجوی دکتری، مداح اهل بیت است.
سعید حدادیان از مداحان شناخته‌شده نیز در مورد میثم مطیعی گفته‌است که یکی از صفات مداحان «با اخلاصِ» زمان جنگ، «نجیب‌خوانی» بوده‌است که این ویژگی را مطیعی دارد.

محمد مهدی سیار، که هم‌دانشگاهی و سرایندهٔ اشعار مطیعی است می‌گوید که مطیعی با مطالعات و جلسات مرتب و پیگیر با استادان و صاحبنظران فرهنگی و سیاسی و مذهبی بخش زیادی از ایده‌پردازی و همخوان‌کردن سبک و ریتم شعر و مداحی را خودش انجام می‌دهد. همچنین داشتن دکترای علوم قرآنی و تسلط کامل به زبان عربی و آشنایی با تاریخ حدیث و قرآن و اهل بیت به موفقیت او کمک می‌کند

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار