نوآوری در صنعت داخلی خودرو، تعطیل است!

احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار گفت: امروز مطالبه مردم از خودروسازان داخلی، تغییر پلتفرم و نوآوری‌هایی است که در آن‌ها نظرات مشتریان مدنظر قرار بگیرد. متاسفانه نه تنها این اتفاق آن‌طور که شایسته است، نیفتاده که کاری کردند که مرد...

به گزارش رصد روز، تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و عدم‌پیشرفت لازم در صنعت خودروسازی و بازار بهم ریخته و گلایه‌مندی مردم که روز به روز شدت می‌گیرد، خروجی کار دولت‌ها و مدیران خودروساز پنج دهه اخیر بوده است. عدم‌حل مشکلات صنعت و بازار خودرو، مردم را نسبت به آینده ناامید کرده است و انگار باید مشکل خودرو را هم، هم‌ردیف مشکل لاینحل مسکن قرار بدهیم که گویی قرار نیست در نهایت اتفاق مثبتی را برای مردم رقم بزند.

در همین خصوص، احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این سال‌ها، اکثر پلتفرم‌های خودرو‌های داخلی مثل هم بوده است و تنها کمی در ظاهر و بدنه خودرو تغییراتی شکل گرفته است و بعد، محصولات با اسم‌های جدید روانه بازار شده است. از این‌رو، چون تعریف یک پلتفرم و تولید خودرو با آن اصول، هزینه زیادی را دربرمی‌گیرد در برخی کشورها، چند شرکت با کمک هم، یک پلتفرم را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: خودروسازان در برخی خودرو‌های داخلی تا جایی که ممکن بوده است، در ظاهرشان تغییر ایجاد کردند و اکنون دیگر کار خاصی و نوآوری ندارند که ارائه کنند و موضوع تعریف پلتفرم در طول این دهه‌ها خیلی در دستور کار نبوده است، هرچند شنیدم دو خودروساز کشور، جدیداً روی این موضوع تا حدی فعال شدند.

امروز مطالبه مردم از خودروسازان داخلی، تغییر پلتفرم و نوآوری‌ است
نماینده رفسنجان و انار تصریح کرد: امروز مطالبه مردم از خودروسازان داخلی، تغییر پلتفرم و نوآوری‌هایی است که در آن‌ها نظرات مشتریان مدنظر قرار بگیرد. متاسفانه نه تنها این اتفاق آن‌طور که شایسته است، نیفتاده که کاری کردند که مردم برای تحویل همین خودرو‌های کم‌کیفیت، می‌باید مدت‌ها در صف انتظار باشند و خیلی از مشتریان به نگاه سرمایه‌گذاری، روی به خرید خودرو می‌آورند.

انارکی‌محمدی اظهار داشت: دولت چهاردهم می‌باید در موضوع واردات خودرو‌های نو و کارکرده پنج ساله که آن هم تعریف دارد، شرایط بازار خودرو را به نفع مردم تغییر دهد. اینکه خودرو‌هایی به ایران وارد شود که شرکت‌های دسته چندم آن‌ها را تولید کردند، نه پاسخ درست به مطالبه مردم است و نه از آن واردات، رشد و بالندگی برای ما درمی‌آید.

وی یادآور شد: ما نیازمند حضور و همکاری کمپانی‌های بزرگ در کشور هستیم که البته به واسطه تحریم‌ها این کار بسیار پیچیده شده است و امید داریم در دولت دکتر پزشکیان، تیم دیپلماسی کشور این بسترسازی را با مرتفع کردن چالش‌های سیاسی ایجاد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت‌ها در حرف خیلی از خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد حرف می‌زنند، اما در عمل واقعاً مشکل داریم. صنعت خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی برود و اصلاً به صلاح نیست که دولت به مانند دهه‌های گذشته، تصدی‌گری کند، زیرا این رویکرد، حاصلش این صنعت ضعیف و بازار آشفته بدون رقابت است.

انارکی‌محمدی افزود: یکی از چالش‌های اساسی صنعت خودروسازی ما، گارانتی ضعیف خودرو‌ها است. خودرو‌های ساخته شده توسط شرکت‌های معتبر، هم در بحث کیلومتر و هم در بحث مدت سال، گارانتی خوب و مشتری‌پسندی را ارائه می‌دهند و خودروسازان ما پس از دهه‌ها فعالیت باید به مرور به این سمت حرکت کنند نه اینکه مشتری خودرو نو را تحویل بگیرد و چند هفته بعد مجبور باشد به نمایندگی مراجعه کند و گاهی هم دست رد به سینه‌اش بخورد که این خرابی و اصلاح، شامل گارانتی نیست و می‌باید برای آن هزینه شود.

وی تصریح کرد: یکی از کار‌های مهمی که دولت چهاردهم در طول چهار سال کاری‌اش باید صورت بدهد، واردات خودرو‌های برقی است. دنیا در حال حرکت به این سمت است و ما هم مخصوصاً در کلانشهر‌ها به واسطه آلودگی هوا و صرفه‌جویی در بنزین، باید این رویه را دنبال کنیم. البته ما در زیرساخت‌ها در این بخش، مشکلات جدی داریم و تا زمانی که فکری برای آن نشود، حرف زدن از واردات این خودروها، خیلی جایگاهی ندارد. از طرفی بهتر است که یک شهر را به صورت نمونه مدنظر قرار دهیم و با بکارگیری خودرو‌های برقی، خروجی را ببینیم و سپس با تجربیات به دست آمده این موضوع را به دیگر شهر‌ها تسری دهیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار