نگاه روندی به سرمایه‌ گذاری در انتقال گاز ایران به اروپا

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش رصد روز، نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.

در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود. نورالدین حکمتی، رئیس اتاق اصناف در یک مصاحبه مطبوعاتی نحوه مبارزه اتاق با گرانفروشان را برای خبرنگاران تشریح کرد.

رئیس اتاق گفت: در اجرای فرمان شاهنشاه و دستورات دولت بازرسان اتاق اصناف مبارزه بی رحمانه ای را با گرانفروشان در سطح شهر پیگیری می کنند و ۷۰ واحد سیار همراه هفت دادگاه سیار ظرف ۶ روز گذشته بیش از ۵۰ هزار واحد صنفی را در سطح شهر مورد بازرسی قرار داده اند و براساس شکایت های کمیته حمایت از مصرف کننده و هزاران شکایت تلفنی ساکنان پایتخت محله گرانفروشان حدود ۴ هزار مغازه داد و صاحب فروشگاه هایی که مواد غذایی، پوشاک و مصالح ساختمانی عرضه می کنند متخلف شناخته شده و آنها را تحت تعقیب قرار دادند.

از این عده، ۳۷۵ نفرشان تسلیم دادگاه شدند و حدود ۳۵۰ مغازه و فروشگاه ازجمله فروشگاه های (برک) و قصر پوشاک تعطیل شدند. تخلفات این گروه اکثرا گران فروشی، کم فروشی، نداشتن برچسب قیمت، عدم ارائه فاکتور، خودداری از عرضه کالا به مشتری، احتکار و پنهان کردن کالا بوده است.

مالکانی که اجاره خانه را گران کنند، تعقیب می شوند

وزیر مسکن و شهرسازی دستور داد مالکی را که از آغاز سال ۱۳۵۲ تاکنون اجاره را با فشار افزایش داده است، در وزارت مسکن و شهرسازی حاضر کنند و به وی اخطار شود که نه تنها حق افزایش مجدد اجاره بها را ندارد، بلکه باید مابه التفاوت اجاره را که از سال ۱۳۵۲ افزایش داده است، به مستاجر مسترد دارد و در آینده اجاره پایان سال ۱۳۵۱ را ملاک عمل قرار دهد.

همایون جابری انصاری این دستور را به دنبال رسیدگی به شکایت شهربانو ناظریان مستاجر یک اتاق، در خیابان سپهبد رزم آرا صادر کرد.

شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین ضمن ابراز تمایل برای سرمایه گذاری در کنسرسیوم احداث خط لوله گازی ایران به اروپا اعلام کرد: این خط لوله به احتمال زیاد از خاک روسیه عبور خواهد کرد.

الکسی ایچنکو، رئیس شرکت نفت و گاز اوکراین دو مسیر را برای احداث این خط لوله گازی به هادی نژادحسینیان، معاون وزیر نفت ایران پیشنهاد داده است.

مسیر نخست از طریق ایران، ارمنستان، گرجستان، روسیه، اوکراین و اروپا و مسیر دوم از طریق ایران، ارمنستان، گرجستان، دریای سیاه، اوکراین و اروپا خواهد بود.

وزارت انرژی اوکراین و وزارت نفت ایران اخیرا یادداشت تفاهمی را در تهران به امضا رساندند که براساس آن دو طرف با تشکیل ۵ گروه کاری مشترک تصمیم نهایی خود را برای انتخاب یکی از این دو مسیر تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی اعلام خواهند کرد.

جدیدترین آمار بانک مرکزی در تیرماه سال جاری حاکی از این است که نرخ تورم ماهانه پس از ۶ سال و نیم به زیر صفر درصد رسیده و معادل منفی ۰.۴ درصد گزارش شده است.

درنتیجه سطح عمومی قیمت ها نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به ۱۴.۲ درصد رسیده که این مقدار نیز در چهار سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است.

«کاهش نرخ ارز و تغییر انتظارات»، «افت قیمت کالاهای تولیدی» و «اثر نوسانات فصلی» سه عامل موثر در کاهش نرخ تورم بوده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط