بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛

واردات ورق های فولادی در شرایط فعلی کار عاقلانه ای نیست

اعمال تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه صنایع معدنی و محصولات فولادی با واردات ورق های فولادی وارد فاز تازه ای شده که عدم بازنگری در آن می تواند تبعات جبران ناپذیری برای یکی از محوری ترین بخش تولیدات کشور داشته باشد.

به گزارش رصد روز، نگرانی تولیدکنندگان فولادی از تصمیم واردات ورق های فولادی در کنار افق چشم انداز این صنعت برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد چالش های زیادی را در روزهای باقی مانده تا پایان سال برای صنعت فولاد کشور ایجاد کرده. طبق رویه معمول هرساله تولیدکنندگان فولاد زمستان امسال را با بحران کمبود گاز در واحدهای تولیدی سپری می کنند و در فاصله چندماه به واسطه شروع فصل گرم قطع برق واحدهای تولیدی با هدف توزیع مناسب انرژی در کشور شروع می شود و سرکوب قیمتها در بورس کالا مزید بر علت اتفاقات ناخوشایندیست که در یکی از بزرگترین زنجیره های تولیدی کشور مشاهده می شود.

تولیدکنندگان فولاد با تاب آوری بالا در رؤیارویی با مسائل و مشکلات همچنان به جهاد تولید ادامه می دهند و نیاز بازار داخلی را مرتفع می کنند. در این میان افزایش حقوق کارگران، متناسب سازی حقوق و دستمزد، افزایش بهای انرژی، عوارض صادراتی و در نتیجه افزایش بهای تولید سبب می شود عملاً واحدهای تولیدی فشار حداکثری بی سابقه ای را طی دهه های گذشته تجربه کنند. با این اوصاف و با وجود تأمین ورق فولادی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی موضوع واردات ورق های فولادی عملاً نفس تولید کنندگان را به شماره انداخته و بیم آن می رود که چنین وضعیت بی سابقه ای به بهای تعطیلی برخی واحدها تمام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: واردات عامل تنظیم گریست نه واسطه گری

در این خصوص بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه وبودجه در گفتگو با خبرنگار رصد روز در این باره گفت: دولت موظف است که از تولید داخل حمایت کند چرا که تولید نقطه کانونی و مهم ارتقای شاخص های اقتصادی و زمینه ساز رشد و پیشرفت کشورست. وقتی که تولید کنندگان ما در برخی حوزه ها در فشار هستند واردات در چنین شرایطی توجیهی ندارد. متأسفانه شاهد هستیم که دولت بجای تنطیم بازار در شرایط فعلی چنین تصمیمی را وضع می کند در حالیکه واردات محصولات مشابهی که در کشور توان تولید آن وجود دارد جز در مواقع بحرانی کار عاقلانه ای نیست چرا که واردات اهرم تنظیم گریست نه واسطه گری.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار