واکنش احتمالی اسرائیل به حمله موشکی ایران

در حالی که جهان در تعلیق بین تنش‌های اسرائیل و ایران نفس می‌کشد، سرنوشت منطقه در دستان تصمیمات بی‌سابقه اسرائیل قرار گرفته است؛ تصمیماتی به عقیده کارشناسان، پیامدهای خطرناکی برای خاورمیانه به همراه دارد.

به گزارش رصد روز، در حالی که جهان منتظر واکنش احتمالی اسرائیل به حمله موشکی ایران است، به نظر می‌رسد این رژیم چندان به نصیحت‌های جو بایدن یا دونالد ترامپ گوش نخواهد داد. استیون کوک، پژوهشگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی به سی‌ان‌ان گفت که بایدن توصیه کرده اسرائیل نباید تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران را هدف قرار دهد، در حالی که ترامپ پیشنهاد داده که اسرائیل باید به این اهداف حمله کند.

کوک افزود: «اسرائیلی‌ها خود را به نظرات رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور سابق آمریکا محدود نخواهند کرد. آن‌ها به تأسیسات و تسلیحات خطرناک در ایران حمله خواهند کرد». او خاطرنشان کرد: «سؤال واقعی این بوده که اسرائیلی‌ها تا کجا پیش خواهند رفت و آیا ایرانی‌ها احساس خواهند کرد که باید پاسخ دهند»؟

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که با گسترش درگیری، به ویژه به سمت ایران، اهداف روسیه فقط بر مبنای اصول گسترده‌تر سیاست خارجی شکل نمی‌گیرد.

تصور اسرائیل این است که ایران را بترساند، در حالی که ایران قبلاً اعلام کرده اگر اسرائیل حمله کند، تلافی خواهد کرد. کوک گفت: «از اینجا می‌بینید که این درگیری به کدام سمت می‌تواند پیش برود».

او هشدار داد که خطر زیاده‌روی وجود داشته و افزود که اگر جنگ ادامه یابد، ممکن است اسرائیل همانطور که در غزه انجام داده، جوامع لبنان را رادیکالیزه کند. حزب‌الله نیز از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ به وجود آمد.

با این حال، کوک گفت اسرائیل طی هفته‌های اخیر نشان داده که آماده بوده ریسک‌های قابل توجهی را بپذیرد. او گفت: «این لحظه‌ای بسیار خطرناک در خاورمیانه است».

چه چیزی مانع از این می‌شود که نتانیاهو موازنه قدرت منطقه‌ای را برای همیشه به نفع اسرائیل تغییر دهد؟ دستاوردهای تاکتیکی موفقیت استراتژیک را تضمین نمی‌کند، اما می‌توان استدلال کرد که اگر بتوانید به اندازه کافی موفقیت تاکتیکی به دست آورید، ممکن است محیط استراتژیک را به شکلی مهم و پایدار تغییر دهید. هدف نتانیاهو این است، اما دلایل خوبی برای تردید در موفقیت او وجود دارد.

در همین شرایط، لئون پانتا، وزیر اسبق دفاع ایالات متحده و رئیس سابق سازمان سی‌آی‌اِی درباره وضعیت کنونی و تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت که جنگ خاورمیانه در نقطه‌ای حیاتی قرار دارد و اقدام‌های آینده مشخص خواهد کرد که آیا «جنگ تمام‌عیار» قریب‌الوقوع است یا خیر.

به نوشته هیل، پانتا گفت: «در حال حاضر صحبت‌های سختی از همه طرف‌ها وجود خواهد داشت، اما نتیجه نهایی به آنچه در میدان نظامی اتفاق می‌افتد بستگی دارد و اینکه آیا اسرائیل می‌تواند پاسخ خود را محدود کند یا اینکه پاسخ کامل خواهد داد». پانتا افزود: «اگر اسرائیل حمله بزرگی انجام دهد، ایران نیز پاسخ خواهد داد».

پانتا همچنین درباره رابطه و نگرش بایدن نسبت به اسرائیل اظهارنظر کرد و گفت که درک اقدامات سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دشوار است. او گفت: «در ۷۰ سال گذشته، اسرائیل هرگز نتوانسته اهداف نظامی خود را که به دنبال آن بوده، محقق کند؛ الگوهایی که می‌تواند بر اقدام‌های نظامی آینده این رژیم تأثیر بگذارد».

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار