وضعیت صنعت خودرو تا پایان سال چه می‌شود؟!

سخنان امید بخش علی آبادی در باب صنعت خودرو در حالی مطرح می شود که چند سوال اساسی همچنان بی پاسخ مانده است. نخست آنکه بر اساس آمار تراز نیاز خودرویی کشور بیش از دو میلیون خودرو است که موجب شده تا بعضا به بهانه کمبود افزایش قیمت‌ها رقم زده ...

به گزارش رصد روز، عباس علی آبادی با بیان اینکه صنعت خودرو بر بسیاری از صنایع تاثیرگذار است، اظهار داشت: ۶۰ صنعت بصورت مستقیم و غیرمستقیم از صنعت خودرو تاثیر می‌پذیرند، اما آنچه که مورد نظر وزارت صمت است و به آن تاکید دارد بحث صنعت دانش بنیان صادرات محور است و این شعاری است که ما در وزارت صمت آن را دنبال و انتظار داریم که در مسیر آن حرکت شود.

علی آبادی خطاب به مجموعه صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: اگر می‌خواهید مورد حمایت وزارت صمت قرار بگیرد باید در کار خود چند ویژگی را مورد توجه قرار دهید. اول اینکه برای ساخت قطعات به دنبال ساخت قطعات اصلی و گلوگاهی باشید، دوم مهندسی خود را تقویت کنید، سوم در بحث زنجیره تامین مطمئن باشید، زیرا تا زمانی که به زنجیره تامین قطعه‌سازی اطمینان نداشته باشد خودروساز نیستید و چهارم موضوع کمیت و کیفیت است.

وزیر صمت با بیان اینکه در بخش تولید قابل قبول نیست که نتوانیم به هدف تعیین شده دست یابیم، افزود: در سال جاری متعهد شده‌ایم که بیش از یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و به سقف ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو برسیم که به نظرم دور از دسترس نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه به لحاظ کیفی نیز پذیرفتنی نیست که کیفیت خودرو‌ها پایین باشد، اظهار داشت: در جلسه امروز در مجلس یکی از انتقاد‌های جدی نمایندگان مجلس موضوع کیفیت خودرو‌ها بود در این صنعت رضایت کامل از کیفیت خودرو‌ها وجود ندارد و از زمانی که به خاطر دارم تاکنون کیفیت خودرو‌ها همواره مورد انتقاد بوده و هست، اما این مشکل باید حل شود.

وی اظهار داشت: بنابراین ما نیازمند تحولات و تغییرات نوآورانه هستیم و باید به صورت چشمگیر به این موضوع توجه کنیم بنابراین در بحث جهش کیفی و کمی حداقل انتظار این است که به صورت مداوم نوآوری در ارائه محصولات و رقابت با بازار جهانی در قالب نگاه صنعت دانش بنیان صادرات محور داشته باشیم.

علی آبادی افزود: برای اینکه بتوانیم به محصولات دانش بنیان صادرات محور دست یابیم باید در بازار‌های جهانی حضور داشته باشیم. محصولات بی‌کیفیت را در بازار جهانی راه نمی‌دهند لذا صنایع اگر می‌خواهند که حمایت وزارت صمت را داشته باشند باید این ویژگی را تقویت کنند.

یکی از محورهای اصلی صنعت در عرصه جهانی را حوزه خودرو و حواشی پیرامون آن تشکیل می‌دهد بگونه‌ای که امروز کشورها صنعت خودرو را نه یک صنعت داخلی بلکه مولفه‌ای برای نقش آفرینی جهانی می‌دانند و لذا برند شدن را از اولویت‌های خود قرار می‌دهند. صنعت خودرو نیز در ایران چند دهه سابقه دارد و فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده است.

سخنان امید بخش علی آبادی در باب صنعت خودرو در حالی مطرح می شود که چند سوال اساسی همچنان بی پاسخ مانده است. نخست آنکه بر اساس آمار تراز نیاز خودرویی کشور بیش از دو میلیون خودرو است که موجب شده تا بعضا به بهانه کمبود افزایش قیمت‌ها رقم زده شود.سوال آن است که این کسری چگونه جبران می شود؟

آیا همچنان رویه قطره چکانی واردات ادامه می‌یابد که زمینه ساز افزایش قیمت‌ها و ورود خودرهای خاص برای افرادی به اصطلاح لاکچری سوار می شود و یا اینکه رویه اسان سازی واردات آن هم برای خودروهای ارزان قیمت در پیش گرفته می شود؟

دوم آنکه در حالی مسئولان از خودروساز گرفته تا دستگاه‌های نظارتی و وزارت صمت از افزایش تولید می گویند که همچنان یک ابهام باقی است و آن اینکه بالاخره وضعیت کیفیت به کجا خواهد انجامید؟ روند کاری صنایع خودروساز نشان می‌دهد که عملا تولید بالا بهانه‌ای شده است برای حفظ کیفیت پایین خودروها بویژه اینکه قطعه سازان نیز عملا به بهانه زیان انباشته رسما از بهبود کیفیت خودداری می‌کنند؟

امروز درد اصلی صنعت خودروسازی کشور را نه ابتدا تیراژ بلکه کیفیت خودروها تشکیل می‌دهد که در نتیجه از یک سو هزینه‌های مصرف کننده را بالا برده است و از سوی دیگر مانع از ورود ایران به بازار جهانی خودرو شده است. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد تمرکز بیشتر بر عملکرد قطعه سازان است تا خودروسازان. به عنوان مثال عنوان شده است که ۳۱ خرداد آخرین روز تولید پژو پارس خواهد بود و به دلیل نداشتن استانداردها از رده تولید خارج می شود.

هر چند این اقدام گامی مثبت برای ورود به تولید محصولات جدید است اما حقیقت آن است که میزان قابل توجهی پژو پارس در خیابان‌ها در حال تردد است و تا سالها نیز ادامه دارد حال آنکه قطعه و لوازم یدکی از نیازهای این خودروهاست. با توجه به اینکه مشکل اصلی تولید قطعه سازی معیوب و بی کیفیت است، وزارت صمت و سازمان استاندارد برنامه ‌ای مدون برای نظارت بر تولید لوازم یدکی و قطعات این محصول از رده خارج شده تدوین نماید تا حداقل پژو پارس‌های موجود در بازار تبدیل به یک فاجعه نشوند.

حقیقت آن است که خودرو بر اساس قطعه‌های آن شکل می گیرد و کیفیت و میزان تولید نیز به قطعه وابسته است لذا اگر قرار است افزایش تولید و یا بهبود کیفیتی صوت گیرد باید از مبدا یعنی از قطعه سازی نظارت‌ها آغاز گردد تا زمانی که قطعه ساز مسئولیت پذیر نشود و همچنان مدعی کیفیت پایین تولید به دلیل زیان انباشته باشد وضعیت صنعت خودروی کشور همان راه نابسامان و جاده خاکی گذشته را خواهد پیمود.

تحلیل قیمت بازار خودرو (اردیبهشت)
تحلیل روند و رفتار بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نیازمند بررسی چندین عامل تاثیرگذار بر قیمت است. تمام خودروهای موجود، در اردیبهشت‌ماه سوار بر موج کاهش نرخ خودرو شدند و بدون استثنا قیمت‌شان کاهش یافت. گرچه اندکی افت ‌قیمت یا ثبات، روال معمول بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه است اما برخی خودروهای داخلی در این‌ماه بیش از ۸ درصد افت قیمت را تجربه کردند، اتفاقی که معمولا در اردیبهشت‌ماه رخ نمی‌دهد.

معمولا در این ماه، بازار خودرو در انتظار بازار گرم خرداد است و به همین دلیل در برابر کاهش غیرمتعارف قیمت‌ها مقاومت می‌کند تا خود را برای رشد آماده کند اما اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ چندین عامل دست به دست هم دادند تا شیب نمودار قیمت خودرو بسیار نزولی شود. نرخ ارز با تمام نوسان‌هایش در نهایت کاهش یافت، از سوی دیگر خبر احتمال شکل‌گیری توافقی بین ایران و آمریکا در یکی از کشورهای عربی در کاهش قیمت‌ها اثر گذاشت. همچنین از سرگیری برگزاری طرح‌های فروش مدیران خودرو و کرمان خودرو و حتی سایپا بر کاهش قیمت خودرو تاثیر گذاشت. اما شاید به توافق نرسیدن خریداران و فروشندگان و به صورت کلی کاهش تعداد خریداران ماشین از مهم‌ترین دلایل نزولی بودن بازار خودرو در این ماه باشد.

تحلیل قیمت خودرو صفر (اردیبهشت)
قیمت خودروهای صفر (داخلی، مونتاژ و خارجی) از آغاز تا پایان اردیبهشت‌ماه، روندی نزولی داشت. قیمت خودروهای داخلی در این ماه بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافت. البته شیب نزولی قیمت خودروهای چینی گاهی کمتر از خودروهای داخلی بود.

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (اردیبهشت)
در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه، بین قیمت خودروهای صفر و کارکرده فاصله‌ای قابل توجه وجود داشت. گرچه قیمت خودروهای صفر کاهش می‌یافت اما خودروهای کارکرده با تاخیر به این روند، واکنش نشان می‌دادند. اما این وضعیت، چندان طول نکشید و بعد از چند روز سایت‌ها و پلتفرم‌ها از آگهی‌های فروش خودرو زیر قیمت پر شد. حتی نمایشگاه‌های امانی هم ماشین‌های خود را به نازل‌ترین قیمت برای فروش می‌گذاشتند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار