ویدئوی تلخی که از یکی از کارگران معدن وایرال شد

ویدیوی تلخی که محمدجواد قاسمی یکی از جانباختگان حادثه معدن طبس منتشر کرده بود را ببینید.

به گزارش رصد روز، ویدیوی تلخی که محمدجواد قاسمی یکی از جانباختگان حادثه معدن طبس منتشر کرده بود را ببینید.

 

حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور۱۴۰۳ یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس دچار حادثه شد و براساس آمار اعلامی شمار افراد جان‌باختگان این حادثه تا ساعت صبح امروز ۲ مهر ۱۴۰۳، به ۳۵ نفر رسید.

 

انفجار معدن زغال‌سنگ طبس حادثه‌ای پرتلفات بود که در ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس رخ داد. این حادثه که ناشی از نشت گاز متان بود، منجر به انفجار در بلوک C این معدن شد. در زمان وقوع انفجار، بیش از ۱۷ نفر از کارگران در محل حضور داشتند.این حادثه در حدود ساعت ۲۱ به وقوع پیوست.

شرح حادثه

شنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ (۲۱:۰۰)

نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس موجب انفجار شد. بیش از ۲۰ کارگر در این معدن مشغول به کار بودند.

شنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ (۲۳:۰۰)

اولین تیم‌های امدادی شامل چهار تیم امداد و نجات هلال‌احمر از دیهوک، مسجدشکر، و طبس به محل حادثه اعزام شدند.

حضور کادر درمان و امدادگران در محل وقوع حادثه
شنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ (پس از حادثه)

مدیریت بحران خراسان‌جنوبی گزارش داد که ۱ نفر فوتی و ۱۵ نفر مجروح شده‌اند و احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ (بامداد)

وزیر کشور طی تماس با استاندار خراسان جنوبی جویای آخرین وضعیت حادثه شد و دستور اعزام تیم‌های مدیریت بحران به منطقه را صادر کرد. رئیس‌جمهور نیز در همان روز به مسئولان دولتی دستور داد تا بررسی علت حادثه و پیگیری وضعیت مصدومان را به‌طور سریع انجام دهند.

یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ (صبح)

آمار جانباختگان به ۱۹ نفر افزایش یافت. عملیات امدادرسانی همچنان ادامه دارد. تاکنون ۱۷ نفر مصدوم نجات یافته‌اند و ۶۹ نفر دچار حادثه شده‌اند.

خروج مصدومان و کشته شدگان با استفاده از واگن‌ها از تونل حادثه دیده
یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ (ظهر)

استاندار خراسان جنوبی گزارش داد که امدادرسانی در بلوک‌های B و C معدن ادامه دارد و تلاش برای نجات کارگران محبوس‌شده همچنان در جریان است. تعداد فوتی‌ها به ۳۰ نفر رسید و ۱۷ نفر مصدوم گزارش شده است.

یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ (بعدازظهر)

تیم‌های امدادی همچنان در حال فعالیت برای نجات و رهاسازی کارگران معدن بودند.

یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳ (بعدازظهر)

آمار کشته‌ها به ۵۲[۵] و مجروحان به ۲۰ نفر افزایش یافت.

واکنش ها

داخلی

سید علی خامنه ای، رهبر ایران در پیامی گفت: «حادثه‌ی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه‌ی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.»
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور وقت در ایکس نوشت: «خبر حادثه معدن معدنجوی طبس بسیار دردناک و تاثر برانگیز است. به هموطنانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و خود را شریک غم آنان می‌دانم. وزرای کار و صمت برای بررسی دقیق و رسیدگی به موضوع به طبس اعزام شده‌اند.»
غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس وقت قوه قضائیه ضمن تسلیت حادثه معدن طبس خاطر نشان کرد: «مسئولان و دستگاه‌های ذیربط باید آسیب‌شناسی دقیقی به عمل آورند که دیگر شاهد تکرار این قبیل حوادث ناگوار نباشیم. بعضاً در وقوع این حوادث تلخ، سهل‌انگاری‌ها نقش دارند و بواسطه عدم لحاظ تدابیر ایمنی و سهل‌انگاری‌هایی، جان چند فرد زحمتکش که در اعماق زمین در شرایط سخت، مشغول کار و تلاش هستند گرفته می‌شود. در حادثه تلخ به وقوع پیوسته در معدن زغال‌سنگ طبس، نظام مهندسی معدن، مسئولیت دارد و باید به دقت بررسی و رسیدگی شود که آیا این بخش، وظایف و مسئولیت‌های خود را در حوزه اطمینان از رعایت اصول ایمنی در معدن زغال سنگ طبس، به درستی انجام داده است یا خیر؟ قطعاً چنانچه قصور یا تقصیری در این عرصه به وقوع پیوسته باشد، با جدیت رسیدگی و برخورد خواهد شد. مسئولان ذیربط قضایی در استان خراسان جنوبی و در مرکز، با جدیت مشغول بررسی موضوع هستند و چنانچه هر بخشی اعم از مدیریت معدن زغال‌سنگ طبس و یا نظام مهندسی معدن، مرتکب قصور یا تقصیر شده باشند، رسیدگی‌ها و برخوردهای مقتضی به عمل خواهد آمد.»
علیرضا زاکانی، شهردار وقت تهران در پیامی ضمن تسلیت این حادثه اعلام کرد: «در لبیک به فرمان رهبر عزیزتر از جانمان، شهرداری تهران آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری با تیم‌های امدادی در صورت لزوم و نیاز اعلام می‌دارد.»
دیوارنگاره میدان ولیعصر (که توسط سازمان اوج طراحی می شود) پس از این حادثه به طرحی گرافیکی تغییر کرد. بر این دیوارنگاره که نقش تونلِ معدن و شمع‌های روشن را بر خود دارد، نوشته شده است که «دل ما معدنِ درد است و نفَس شعله آه…»
خارجی
مصر: سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه و مهاجرت مصر، با ابراز تأسف عمیق از این حادثه، ضمن ارسال پیام تسلیت به خانواده‌های قربانیان، برای مجروحان این حادثه نیز شفای عاجل آرزو کرد. وزارت امور خارجه مصر همچنین تأکید کرد که در کنار دولت و ملت ایران در این لحظات دشوار ایستاده و همدردی صمیمانه خود را اعلام می‌دارد.
افغانستان: وزارت امور خارجه طالبان در بیانیه‌ای این «واقعه غم‌انگیز» را به خانواده قربانیان تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: «امارت اسلامی  همدردی خویش را با مردم و حکومت ایران ابراز کرده و برای جان باختگان آرزوی مغفرت الهی دارد.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار