پالس‌های مثبت بورس، اعتمادساز خواهد بود یا خیردرمانی؟

یک کارشناس بورس معتقد است: شاخص کل می‌تواند در نیمه دوم سال با همین قیمت دلار به بالاتر از ۲.۵ تا ۳ میلیون واحد برسد. اگر قیمت دلار تغییر کند قاعدتا می‌توانیم پیش بینی کنیم هر مقداری که به قیمت دلار افزوده شود، به شاخص نیز درصدی اضافه خوا...

به گزارش رصد روز، بازار سرمایه هفته آخر شهریور را مثبت به پایان رساند. معامله‌گران در روز چهارشنبه روند روز قبل را ادامه دادند و در نتیجه تابلوی بورس به‌رغم اتفاقاتی که در لبنان افتاد سبز پوش ماند. طبق آخرین اخرین اخبار منتشرشده در نتیجه اقدامات موساد مبنی بر جاسازی مواد منفجر در پیجر اعضای حزب الله لبنان، بیش از دو هزار نفر در این کشور به‌شدت مجروح شدند. مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت نیز در میان زخمی‌ها است.

انتشار این خبر در واپسین ساعات روز سه شنبه می‌توانست بازار را با سقوطی دیگر مواجه کند، اما برخلاف تصور این اتفاق رخ نداد و بازار با پالس‌های مثبتی که این روز‌ها به طور پی در پی از تیم اقتصادی دولت دریافت می‌کند، همچنان مثبت ماند. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل به دو میلیون و ۹۷ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از ۲ درصدی به تراز ۶۸۷ هزار واحدی رسید. در پاسخ به این سوال که آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر با دو کارشناس بازار سرمایه گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ورود نقدینگی از جانب حقیقی‌ها
«احسان خاتونی» کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت بازار در روز چهارشنبه پرداخته و عنوان می‌کند: در معاملات هفته جاری شاهد افزایش تدریجی حجم و ارزش معاملات و ورود نقدینگی حقیقی‌ها بودیم. این در شرایطی است که با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور علیرغم انتظاراتی که از بهبود روند معاملات داشتیم، بازار سهام با کاهش حجم و ارزش معاملات و رکود مواجه شده بود. علاوه بر این طی دو شب گذشته شاهد اتفاقات ناخوشایندی در لبنان و تشدید تنش‌ها بودیم، اما بازار روز چهارشنبه واکنش چندانی به این اتفاقات نشان نداد. تقاضای انباشته‌ای که از روز‌های قبل در بازار شکل گرفته بود چهارشنبه هم خود را نشان داد و تقویت شد. در نتیجه بازار با افزایش تقاضا و مثبت خوبی به کار خود پایان داد.

چرا بورس به اخبار لبنان واکنش نشان نداد؟
به گفته این کارشناس اینکه با انتشار اخبار بد بازار واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، نشان دهنده ارزندگی سطوح قیمت‌ها و شاخص‌هاست و از طرفی نشان دهنده بلوغ بازار است؛ لذا بازار سرمایه بیش از این تاب منفی و رکود را نداشت و این چیزی بود که حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار سرمایه به آن پی برده بودند و امروز در صفوف خرید خودش رو نشان داد.

پیام الیاس کردی، کارشناس دیگری است که به بررسی وضعیت بازار پرداخته و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بار‌ها به ما ثابت شده که مساله مهم بازار سرمایه، پول است و واقعیت این است که این اخبار و حواشی آنقدر تاثیرگذار نبوده است. بحث پول همیشه بر اخبار و حواشی چربیده است. در سال ۹۸ اتفاقی خیلی بزرگ‌تر در خاورمیانه افتاد و آن هم اتفاقی بود که برای سردار سلیمانی اتفاق افتاد. بعد از آن بازار ما نه تنها رشد کرد، بلکه از آن حمایت خیلی خوبی هم شد. به نظر می‌رسد اگر بازار سرمایه در مسیر صعودی خودش باشد خبر‌هایی ولو بزرگتر از خبر روز سه‌شنبه لبنان هم حتی تاثیرگذار روی روند ما نیست و اتفاق خیلی ویژه‌ای نمی‌افتد.

پالس‌های مثبت بازار، اعتمادساز خواهد بود یا خیردرمانی؟
خاتونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پالس‌های مثبت بازار، اعتمادساز خواهد بود یا خیردرمانی؟ می‌گوید: صحبت‌های آقای همتی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بورس را باید به فال نیک گرفت. سال‌هاست که این صحبت‌ها از زبان فعالان بازار گفته می‌شود، اما متاسفانه سیاستگذاران اقتصادی میل چندانی به این صحبت‌ها نداشتند و حتی برعکس آن را عمل می‌کردند. موارد بسیار زیادی از جمله افزایش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ خوراک و سوخت گاز پتروشیمی‌ها و مواردی از این دست که بسیار زیاد بود، در سه سال گذشته بازار سهام را در رکود و قهقرا نگه داشت، اما همانطور که صحبت‌های همتی نشان داد، قرار نیست این رویه‌ها مجددا ادامه پیدا کند و قطعا این صحبت‌ها به تدریج به مرحله عمل خواهد رسید.

تغییر ریل اقتصاد
الیاس کردی نیز با تایید این موضوع توضیح می‌دهد: صحبت‌های آقای همتی و آقای صیدی نشان دهنده یک تغییر ریل عجیب و غریبی است که داریم در اقتصاد حس می‌کنیم. صحبت از تغییرات نرخ بهره است که تازگی‌ها دارد مطرح می‌شود. وعده بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری و صحبت رئیس سازمان در مورد قیمت گذاری دستوری و تقبیح دلارزدایی و … مواردی است که سیگنالش به بازار رسیده است.

کاهش نرخ بهره با هدف کنترل دلار در تضاد نیست؟
افزایش نرخ بهره بانکی به ۳۰ درصد زمانی اتفاق افتاد که دولت قبل تلاش کرد با تجمیع نقدینگی قیمت را کاهش دهد. اگرچه در نهایت دلار به حرکت خود ادامه داد، اما آیا کاهش این نرخ رشد دلار را تشدید نخواهد کرد؟

الیاس کردی در پاسخ به این سوال می‌گوید: من فکر می‌کنم دولت دارد روی توافقات نیز حساب می‌کند. واقعیت این است که ما اولین بار است که در یک نشست خبری رییس جمهور از این صحبت می‌شود که ایران و آمریکا با هم برادرند؛ بنابراین می‌توان دریافت که دولت چشمش تنها به قضایای داخلی نیست.

پیش بینی بورس
اما آیا این روند ادامه دار خواهد؟ بازار سرمایه در میان دو فاکتور اخبار منفی جنگ و پالس‌های مثبت اقتصاد، کدامیک را برمی گزیند؟
احسان خاتونی در این باره تصریح می‌کند: تیم اقتصادی دولت جدید با دید و نگرش خوبی به بازار سهام نگاه می‌کند و اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاست خارجی به خصوص تشدید تنش‌ها در جنگ لبنان با اسرائیل یا حتی تشدید تنش‌ها با ایران و اسرائیل رخ ندهد، می‌شود گفت کف بازار در همین نقاط بسته شده و می‌توانیم بازار خوبی را برای مدتی داشته باشیم.

به باور الیاس کردی، شاخص کل می‌تواند در نیمه دوم سال با همین قیمت دلار به بالاتر از ۲.۵ تا ۳ میلیون واحد برسد. اگر قیمت دلار تغییر کند قاعدتا می‌توانیم پیش بینی کنیم هر مقداری که به قیمت دلار افزوده شود، به شاخص نیز درصدی اضافه خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار