آیا شرکتهای بیمه ای قائل به شفاف سازی در خصوص تسهیلات پرداختی خود هستند؟

پرداخت بیش از ۸۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط ۲۶ شرکت بیمه ای در سال گذشته + نمودار

بررسی ها نشان می دهد که 26 شرکت بیمه ای در شرایطی بیش از 84 هزار میلیارد ریال تسهیلات در پایان اسفند 1402 پرداخت کرده اند که هیچ جزئیات مبین و شفافی در این باره وجود ندارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک یکی از اصلی ترین انتقادات به شرکتهای بیمه ای با وجود فعالیت در بازار سرمایه به عدم شفافیت کافی آنان خصوصاً در گزارشات مالی و کم و کیف جذب پرتفوها مربوط می شود. در این زمینه جالب است که به اطلاع برسانیم خبرنگار این پایگاه خبری چندی پیش در نشست سندیکای بیمه گران نظر ۱۲ مدیرعامل بیمه ای را در خصوص میزان شفافیت شرکتهای بیمه ای جویا شد که تنها ۲ نفر حاضر به اظهارنظر در این باره شدند و سایر مدیران از پاسخگویی به این سؤال شانه خالی کردند. از طرف دیگر اطاله پرداخت خسارات توسط برخی شرکتهای بیمه ای گلایه های زیادی را در بین بیمه گران ایجاد کرده که در این میان اعمال برخی تغییرات در قوانین شرکتهای بیمه ای مانند افت خسارت، میزان مجاز نگهداری و افزایش ضریب خسارات، تعرفه بیمه نامه ها و شرایط مالی شرکت های بیمه گر از جمله مهمترین دلایل آن است.

موضوع تسهیلات شرکتهای بیمه ای به اشخاص که به نمایندگان، بیمه گذاران و کارکنان پرداخت می شود از جمله مسائلیست که در چندسال گذشته نیز مبتلابه شرکتهای بیمه ای بود هرچند که پرداخت تسهیلات به ذینفعان در یک شرکت موضوعی خارج از قاعده و قانون نیست و اتفاقاً از جهت دسترسی سریع به کارکنان و نمایندگان و بیمه گذاران ریسک بسیار پایینی دارد اما با این همه وقتی که در گزارشات مالی شرکتهای بیمه ای به چند و چون و جزئیات آن پرداخته نمی شود تا مشخص گردد عمده این تسهیلات در کجا و توسط چه افرادی هزینه و دریافت می شود محل تاباندن نور بر این ابهام است.

سؤلات بی پاسخ در خصوص پرداخت تسهیلات شرکتهای بیمه ای

کدام افراد اعم از کارمند، نماینده و بیمه گذار بیشترین میزان تسهیلات از یک شرکت را دریافت کرده اند؟

سقف مجاز پرداخت تسهیلات به افراد در شرکتهای بیمه ای در طول سال چقدرست؟

آیا کارمندان شرکتهای بیمه ای مانند کارکنان بانکها دارای محدودیت دریافت تسهیلات از شرکتهای بیمه ای در طول خدمت هستند؟

چه میزان از تسهیلات پرداخت شده توسط شرکتهای بیمه ای در طبقه مدیران و اعضای هیئت مدیره بوده؟

اصولاً چه نوع رابطه ای بین بیمه گذاران و یک شرکت بیمه وجود دارد که منجر به پرداخت تسهیلات به بیمه گذاران می شود؟

و سؤال آخر و مهم اینکه آیا شرکتهای بیمه ای در این خصوص قائل به شفاف سازی هستند؟

پرداخت بیش از ۸۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات در شرکتهای بیمه ای

بنا بر آخرین گزارشات مالی شرکتهای بیمه ای در پایان اسفند سال گذشته ،۲۶ شرکت بیمه ای بالغ بر ۸۴ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که هیچ جزئیاتی از آن جز اینکه نمایندگان، بیمه گذاران و کارکنان در مجموع چقدر تسهیلات دریافت کردند در دسترس نیست در حالیکه این مسئله می تواند یک مطالبه جدی از شرکتهای بیمه ای در جهت اقدام به شفاف سازی باشد.

tashilat bimeh 3 668c2888e9374

در گزارشات بعدی به تفکیک در خصوص میزان پرداخت تسهیلات شرکتهای بیمه ای به بیمه گذاران، نمایندگان و کارکنان خواهیم گفت و از چرایی عدم سهم کاگزاران بیمه ای از تسهیلات شرکتهای بیمه ای می پرسیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار