پرونده چای دبش به یک شرکت هواپیمایی رسید!

در جریان بازرسی از دفتر شرکت چای دبش مُهر‌هایی کشف شده که برای رسمیت بخشیدن به اسناد جعلی استفاده می‌شد. تخلف در تخصیص ارزهای نیمایی به واردات چای، از مهمترین پرونده‌هایی است که در اواخر دولت سیزدهم رسانه‌ای شد.

به گزارش رصد روز، در این پرونده عالی‌ترین مقام در وزارت جهاد کشاورزی وقت، به فساد متهم شد و مدتی بعد صدور حکم او توسط تسنیم اطلاع‌رسانی شد. در ادامه بازرسی‌های این پرونده ارزی، جزئیات بیشتری کشف شده که به نظر رئیس قوه قضائیه رسید. در بررسی‌ها متهم پرونده چای دبش درخصوص واریز ۲ هزار میلیارد تومان از یک صرافی در دُبی به حساب ریالی در تهران مدعی شد یک شرکت هواپیمایی به آنها قرض داده است.

بازپرس پرونده چای دبش در گزارش خود درباره این پرونده به اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: یک شرکت هواپیمایی از گروه شرکت‌های دبش ۱۰۰ میلیارد تومان چای برای کترینگش خریده است. در کنار این خرید، ٢ هزار میلیارد تومان هم از یک صرافی در دُبی ارز خریده و صرافی دُبی به او شماره حساب ریالی در تهران داده و گفته پول را به این حساب در تهران بزنید.

در ادامه، قاضی‌القضات سؤالاتی تخصصی و مرتبط با موضوع پرونده‌ی چای دبش را از متهم پرونده پرسید؛ سوالاتی در باب علل نگهداری و اختفای مُهر‌های شرکت‌های خارجی در ساختمانی چهارطبقه و علل واریز ریال به حساب این متهم و ادعای دریافت ارز از ناحیه واریزکنندگان در ازای ریال‌های واریزی.

رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید خود از مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران، در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۲ حضور یافت و این در حالی است که بخشی از پرونده چای دبش با حضور متهم پرونده در حال بررسی و بازپرسی بود. در زمان حضور رئیس عدلیه در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۲، بخشی از پرونده چای دبش با حضور متهم پرونده در حال بررسی و بازپرسی بود.

در جریان حضور اژه‌ای در این شعبه، اسناد بازرگانی و گمرکی مکشوفه در بازرسی از دفتر شرکت دبش شاملِ پرینت رنگی جهت ساخت اسناد جعلی، مُهر‌های خارجی، مُهر‌های شرکت‌های ذینفعِ واحدِ دبش و غیره، به رؤیت رئیس قوه قضائیه رسید.

محسنی اژه‌ای سوالاتی تخصصی و مرتبط با موضوع پرونده‌ چای دبش را از متهم پرونده پرسید؛ سوالاتی در باب علل نگهداری و اختفای مُهر‌های شرکت‌های خارجی در ساختمانی چهارطبقه و علل واریز ریال به حساب این متهم و ادعای دریافت ارز از ناحیه واریزکنندگان در ازای ریال‌های واریزی.

نکته قابل تأمل آنکه، متهم در ابتدا مدعی بود که درازای دریافت ریال، ارزی به فردی نداده است و ریال‌های پرداختی به او صرفاً قرض بوده است و از یک نقطه در خارج از کشور به او پرداخت شده است؛ در اینجا، قاضی‌القضات خطاب به این متهم گفت که چطور ممکن است این مقدار ریال در آن نقطه‌ی خارج از کشور وجود داشته باشد که به شما پرداخت شود؟

متهم در پاسخ، حرف پیشین خود را پس گرفت و اذعان کرد که ریال‌ها را در داخل کشور دریافت کرده است! در ادامه، بازپرس پرونده به تشریح فرآیند انتقال ریال به حساب متهم از برخی صرافی‌ها در همان نقطه‌ی خارج از کشور پرداخت؛ صرافی‌هایی که وفق مندرجات پرونده، وقتی به فردی ارز می‌دادند، ارزگیرنده را برای پرداخت مابه‌ازای ریالی، به متهم پرونده ارجاع می‌دادند.

همچنین بازپرس پرونده از شناسایی و احضار دست‌اندرکاران بالغ بر ۱۰۵ شرکت واریزکننده ریال به حساب متهم چای دبش خبر داد که آن‌ها صراحتاً اعلام داشته‌اند بخشی از ریال پرداختی، بابتِ دریافت ارز بوده است. شایان ذکر است مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران که رئیس قوه قضائیه به مدت ۴ ساعت از آن بازدید کرد، دارای شعب کیفری ۱ و ۲ و شعب تجدیدنظر و انقلاب و استجازه است.

در این راستا سیدعطاءالله مهاجرانی با اشاره به پرونده چای دبش نوشت: به نظر می‌رسد رئیس محترم قوه قضائیه در پیگیری این پرونده جدی است. سیدعطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اگر همین پرونده چای! گران‌ترین چای تاریخ دنیا برای ملت مظلوم ایران! تا نهایت دنبال شود و همه دزدان و غارتگران به ملت ایران معرفی و مجازات شوند، احتمال دارد شاهد چای دبش دیگری نباشیم. به نظر می‌رسد رئیس محترم قوه قضائیه در پیگیری این پرونده جدی است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار