پس از شهادت سید حسن نصرالله، سکه وا داد!

بازار سهام امروز در ادامه اخبار و حواشی شهادت سیدحسن نصرالله بود و ۶۷ درصد از سهم‌ها کاهش قیمت داشتند، اما در انتهای بازار کمی از شدت عرضه در گروه خوردویی کاسته شد و سهم‌های این گروه از صف فروش فاصله گرفتند. همچنین باید توجه داشت که تراز ...

به گزارش رصد روز، ۴۸ ساعت پس از حمله سهمگین اسرائیل به جنوب بیروت و ۲۴ ساعت پس از تایید رسمی خبر شهادت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حمله ارتش رژیم صهیونستی به ضاحیه بیروت، بازارها، اما همچنان دچار واکنش و وضعیت نه چندان باثباتی را طی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که پس از تشدید حملات ارتش اسرائیل به لبنان و در ابتدا ادعای ترور حسن نصرالله توسط این رژیم، بازار‌ها دچار هیجان شدند، هیجانی که قابل پیش بینی بود و شرایطی متفاوتی را برای بازار‌های مختلف رقم زد. در نهایت زمانی که روز شنبه بعدازظهر حزب‌الله شهادت دبیر کل خود را تایید کرد، هیجان به اوج رسید و البته همزمانی تایید شهادت سید حسن نصرالله با تعطیلی بازار‌های جهانی تا حدودی توانست قیمت‌ها را در بازار‌های سرمایه جهان کنترل کند.

بازگشت سکه به عقب
در نهایت، اما قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳، اما همزمان با تعطیلی بازار جهانی و تعطیلات رسمی در بیشتر کشور‌های جهان و البته کاهش دلار، در روند نزولی بازگشایی شدند. به این ترتیب قیمت بسیاری از انواع سکه به کانال پایین‌تر سقوط کردند و طلای ۱۸ عیار که در روز گذشته در کانال چهار میلیونی معامله می‌شد، امروز به کانال پایین‌تر بازگشت.

به گزارش اقتصاد ۲۴، قیمت سکه امامی با ۹۹۰ هزار تومان کاهش، در کانال ۴۶ میلیونی نشست و با رقم ۴۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان به ثبت رسید؛ سکه بهار آزادی با کاهش ۴۴۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی را سقوط کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

قیمت نیم سکه با ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش، به ترتیب با رقم‌های ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شدند. قیمت سکه گرمی با کاهش ۱۰ هزار تومانی، با رقم هفت میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به ثبت رسید.

از سوی دیگر حباب سکه امروز در تمامی قطعات غیر از سکه گرمی کاهشی است؛ حباب سکه امامی ۶۲۹ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۴۹ هزار تومان، نیم سکه ۹۲ هزار تومان و حباب ربع سکه ۴۷ هزار تومان کاهش و حباب سکه گرمی نیز ۱۶ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت اونس جهانی طلا، امروز با رقم ۲۶۵۸ دلار به ثبت رسیده و به نظر می‌رسد قیمت‌ها در حال رسیدن به تعادل است و افزایش قیمت روز گذشته نیز ناشی از هیجانات منطقه و احتمال وقوع جنگ بوده است. قیمت دلار نیز به نظر می‌رسد با دخالت بازارساز از کانال ابتدایی کریدور ششم عقب نشینی کرده و در مرز این کریدور نشسته است.

قرمز پوشی ۶۷ درصد از سهام
اما در این میان بورس تهران، روز یکشنبه چندان خوش و آرامی را سپری نکرد. سازمان بورس و اوراق بهادار در روز شنبه و در یک اقدام فوری و پیشگیرانه برای کاهش تأثیرگذاری هیجانات که پیش‌بینی می‌شد بر بازار سرمایه سنگینی کند دامنه نوسانات بازار سهام و صندوق‌ها اهرمی را به محدوده یک درصدی کاهش داد.

در روز شنبه ارزش معاملات خرد کاهش یافت و به محدوده دو هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس تهران کاهش ۰.۳۸ درصدی را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن اصلاح ۰.۲۲ درصدی داشت. دلیل این اتفاق آنست که تعداد معامله‌گران و خریداران در نماد‌های کوچکتر کمتر از نماد‌های بزرگتر بود و حجم مبنای معاملات به دلیل نبود خریدار پر نشد. همین مسئله باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن اصلاح کمتری را نسبت به شاخص کل بورس تهران تجربه کند. شاخص کل بورس تهران در محدوده دو میلیون و ۱۴۶ هزار واحدی قرار دارد.

اما در روز یکشنبه باز هم بازار بورس فضایی تا حدودی ملتهب را سپری کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه هشتم مهر با افت ۸۸۷۷ واحدی به ۲،۱۳۷،۹۷۱ واحد رسید. از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۱۷۴۲.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

در واقع بازار سهام امروز در ادامه اخبار و حواشی شهادت سیدحسن نصرالله بود و ۶۷ درصد از سهم‌ها کاهش قیمت داشتند، اما در انتهای بازار کمی از شدت عرضه در گروه خوردویی کاسته شد و سهم‌های این گروه از صف فروش فاصله گرفتند. همچنین باید توجه داشت که تراز پول حقیقی در سهام مانند روند روز معاملاتی گذشته منفی بود، به طوری که در پایان بورس امروز حدود هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نکته دیگر اینکه، تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ ۴۹ هزار و ۶۲۵ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۶ هزار و ۶۴۰ تومان معامله شد.

استارت افزایش جزئی قیمت دلار نیما از ماه‌های قبل زده شده بود و درحالی همچنان ادامه دارد که وزیر اقتصاد اعلام کرده است: سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود، هم دلار نیما را افزایش می‌دهیم و هم نرخ بازار را کاهش می‌دهیم.

همچنین قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۵۵ هزار و ۴۰۹ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۵۲ هزار و ۷۶ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۳ هزار و ۵۱۲ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۲ هزار و ۶۹۹ تومان است. قیمت یکصد دینار عراق هم امروز در مرکز مبادله با کاهش نسبت به روز قبل ۳۷، ۸۷۲ ریال اعلام شده است.

در بازار آزاد، اما در حالی که دلار تا ۶۱ هزار تومان پیشروی کرده بود در یک بازگشت کم رمق به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت و با ارقامی بین ۶۰۶۰۰ تا ۶۰۷۵۰ تومان در بازار آزاد معامله شد.
به نظر می‌رسد در این میان بازارساز همه تلاش خود را کرد که تا حد امکان بازار ارز را کنترل کند، اما مشخص نیست در ادامه روند بازار و این فنر فشرده چه خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط