«پول بهتر؛ طلا، فیات یا بیت‌کوین؟»

لارنس اچ.وایت در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «پول بهتر؛ طلا، فیات یا بیت‌کوین؟» روایتی جذاب و قابل فهم و در عین حال مملو از پاورقی‌ها و ارجاعات تدارک دیده‌ است که می‌تواند نقش سکوی پرشی عالی را برای کاوش عمیق‌تر ادبیات اقتصاد پولی بازی کن...

به گزارش رصد روز، پول همچنان یکی از مهم‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین متعلقات زندگی بشر است. اختلاف‌نظرها و بحث درباره این پدیده بشری همچنان داغ است و موجب شده اقتصاد پولی یکی از زیرشاخه‌های زنده علم اقتصاد به شمار بیاید. ظهور رمزارزها بر پویایی‌های این شاخه از علم اقتصاد افزوده و تحلیل این پدیده نوظهور را به پای ثابت مباحثات آکادمیک تبدیل کرده است. همین موضوع باعث شده است لارنس وایت آمریکایی کتاب قابل توجه دیگری درباره اقتصاد پولی بنویسد و در آن ضمن بررسی تاریخ برآمدن پول، به مقایسه میان پول‌های فیات، طلا و بیت‌کوین بپردازد. وایت ضمن برشمردن نقطه ضعف‌های طلا در مقابل بیت‌کوین و برتری‌های آن، پیش‌بینی می‌کند که با آزاد‌سازی رقابت پول‌های غیردولتی در مقابل پول دولتی، به‌خاطر آنچه «اثر شبکه» می‌نامد، پول‌های فیات همچنان جایگاه خود را به‌عنوان رایج‌ترین واسطه مبادله حفظ خواهند کرد. با اینکه چشم‌انداز نزدیکی برای رقابت میان ارزهای مختلف وجود ندارد، اما گستردگی و در عین حال سادگی توضیحات این کتاب در کنار حجم زیاد ارجاعات آن موجب شده است بتوان خواندن آن را به علاقه‌مندان مباحث پولی توصیه کرد.

لارنس وایت، اقتصاددان و استاد دانشگاه جورج میسون، یکی از چهره‌های شناخته‌شده در زمینه نظریه پولی، پول و بانکداری و تاریخ اقتصادی آمریکا به شمار می‌رود و به واسطه تالیفات و تحقیقات پرشمارش در این زمینه، به‌عنوان یکی از مراجع مهم در حوزه «بانکداری آزاد» محسوب می‌شود. وایت مدرک کارشناسی خود را از هاروارد دریافت کرده و در UCLA موفق به اخذ دکترا شده است. این اقتصاددان ۷۰ساله کتاب‌های زیادی را منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به «تاریخ طلا و نقره»، «رقابت و ارز»، «بانکداری آزاد در بریتانیا»، «نظریه نهادهای پولی» و «نبرد ایده‌های اقتصادی» اشاره کرد.

مهم‌ترین مساله‌ای که وایت درباره بیت‌کوین مطرح می‌کند این نکته است که ساتوشی ناکاموتو با محدود و از پیش تعیین کردن منحنی عرضه بیت‌کوین و محدوده ۲۱میلیونی تعداد آنها، موجب شده است بیت‌کوین همواره نوسانات زیادی را تجربه کند. به گفته وایت، همین ویژگی باعث شده است تنها سرمایه‌گذاران و معامله‌گران جلب این پدیده نوظهور شوند. وایت بیان می‌کند که دقیقا همین نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت موجب می‌شود تا بیت‌کوین نتواند به‌عنوان یک واسطه مبادله مورد استفاده قرار بگیرد.

فیات کنار می‌رود؟

وایت به سیاق کتب قبلی خود، از حذف محدودیت‌های ورود به بازار پول و آزادگذاشتن ورود و خروج دفاع می‌کند و با تمثیل می‌گویدکه «بگذارید هزار گل شکوفا شود؛ اما هیچ یک از آنها را به‌طور مصنوعی حفظ نکنید.» نتیجه‌گیری وایت برای علاقه‌مندان به استاندارد طلا و بیت‌کوین کمی ناامیدکننده است. او اذعان می‌کند اگر پول‌های فیات فعلی نرخ تورمی تک‌رقمی را حفظ کنند، حتی با ورود آزادانه نظام‌های پولی رقیب نیز استانداردهای پولی موازی به سختی شکوفا خواهند شد. او علت این امر را به «اثر شبکه» ارتباط می‌دهد و استدلال می‌کنند که آحاد اقتصادی نسبت به واسطه مبادله فعلی خود دچار نوعی چسبندگی هستند و جابه‌جایی به نظام‌های پولی موازی برایشان اقدامی هزینه‌بر است. با این حال او استدلال می‌کند که درک چگونگی عملکرد استانداردهای پولی جایگزین هنوز ارزشش را دارد. به عقیده او، در صورت وقوع بحران، داشتن یک استاندارد پولی جایگزین آشنا مفید است و می‌تواند مانند ابزار دلاری‌سازی در آمریکای لاتین، گره از مشکلات پیچیده باز کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار