پیروزی جنگ لبنان بر تهدید دامنه نوسان

بعد از تحرکات اخیر منطقه، سازمان بورس تصمیم گرفت دامنه نوسان را به ۱ درصد کاهش دهد. اقدامی که نتوانست جلوی ریزش بازار را بگیرد.

به گزارش رصد روز، ریسک‌های سیستماتیک منطقه در سال گذشته بیشتر از قبل دنبال می‌شود. بعد از شهادت اسماعیل هنیه، تقریبا این ریسک‌ها رو به حذف بود که مجددا حملات اسرائیل به لبنان از سر گرفته شد.
در همین راستا سازمان بورس جلسه اضطراری تشکیل داد و دامنه را کاهش داد. هدف از این اقدام، حکم‌فرمانی عقلانیت و پرهیز از هیجان بود.

حجت الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: در مورد حوادث لبنان، در حال پی‌گیری و رصد جزئیات و آثار آن بر بازار هستیم و امیدوارم شایعات پخش شده از شب گذشته، صحت نداشته باشد.

صیدی ادامه داد: اطمینان داشته باشید که لحظه‌به‌لحظه برخط و به‌گوش هستیم و تصمیم مناسب را در خصوص چگونگی معاملات، به‌موقع و با مشورت خواهیم گرفت.

ریزش ۸ هزار واحدی شاخص با وجود تحدید دامنه نوسان
اما با تمام این تفاسیر، شاخص کل بیش از ۸ هزار واحد ریزش را تجربه کرد و ۷۰ درصد بازار قفل صف فروش شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص هم‌وزن، با روند منفی همراه بود و با یک هزار و ۵۲۸ واحد اُفت در سطح ۷۰۵ هزار و ۴۶۹ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز امروز نزولی بود و با اُفت ۴۴ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۲۶۵ واحدی رسید.

سیگنال ترس و ناامیدی

حتی شاهد ورود بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان پول به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم که نشان می‌دهد امید کمی به بازگشت بازار به حالت عادی وجود دارد. این گزاره را خروج ۸۶۲ میلیارد تومانی سرمایه از بازار خرد توسط فعالان حقیقی تایید می‌‌کند.

انتظار می‌رود تیم مدیریتی جدید سازمان بورس، از عملکرد گذشته سازمان در خصوص تحدید دامنه نوسان تجربه کسب کند و پس از محدودیت دامنه نوسان به دلیل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، آن را به حال خود واگذار نکند و پس از کاهش تنش‌ها، به سرعت دامنه نوسان را به حالت عادی برگرداند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار