پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 20 شهریور 1401، روند نزولی شاخص کل تا جایی ادامه یافت که امروز بورس به کف شاخص در سال جاری بازگشت و سهامداران را نسبت به آینده بازار نگران‌تر کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، روند نزولی شاخص کل تا جایی ادامه یافت که امروز بورس به کف شاخص در سال جاری بازگشت و سهامداران را نسبت به آینده بازار نگران‌تر کرد.

 

شاخص کل بورس تهران امروز با افتی بالغ بر یک درصدی به کار خود پایان داد. کاهش بیش از ۱۵ هزار واحدی شاخص کل باعث شد تا بورس تهران بار دیگر به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگردد. این روند منجر به ثبت رقم یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی برای شاخص کل بورس تهران شد. شاخص هم‌وزن نیز با افتی بیش از یک درصدی به محدوده ۴۰۵ هزار واحدی بازگشت.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

شاخص کل بورس در طول معاملات امروز بار دیگر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت. این افت شاخص در سال جاری بی سابقه بوده، به نحوی که تنها در نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ شاخص کمتر از حد کنونی بوده است. طبق اطلاعات مندرج در TSETMC شاخص کل بورس در روز ششم فروردین ۱۴۰۱ در محدوده یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی بود. اما از روز هفتم فروردین تا به امروز شاخص هیچگاه به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازنگشته بود.

نوسانات شاخص در سال ۱۴۰۱
نوسانات شاخص در سال ۱۴۰۱

ظاهرا این اتفاق از سوی بسیاری از سهامداران به منزله سیگنالی از ادامه روند فعلی بورس بوده است. واکنش کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از نارضایتی و نگرانی شدید آنها از وضعیت فعلی بازار سرمایه است. وضعیتی که از دیدگاه کارشناسان به دلیل ریسک‌های متعدد پیرامون بورس ایجاد شده و دولت نیز با سیاست های غلط خود بر آن دامن می‌زند.

خاطرات ۹۹ تکرار می‌شود؟

برخی از کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی با توجه به بازگشت بورس به کف شاخص در سال جاری نگرانی خود از بازگشت بازار به روزهای سال گذشته ابراز کردند. اغلب تحلیلگران نیز معتقدند اگر چنین روندی در عرصه سیاست خارجی و همچنین سیاستگذاری کلان اقتصادی کشور تداوم داشته باشد، بازگشت بورس به روزهای سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم ۹۹ دور از انتظار نخواهد بود.

 شاخص بورس تهران طبق انتظارات افت کرد. مشاهده الگوی مثلث نزولی در بازار و به همراه شکست میانگین ۲۰۰ روزه قیمتی شاخص و همچنین مشاهده الگوی هارمونیک در نمودار شاخص، در بازه زمانی طولانی‌تر همه نشانه‌هایی بودند که با دیدن آنها می‌شد افت روزهای اخیر را برای بازار پیش بینی کرد.. البته نباید از ابهامات بنیادی هم غافل شد چرا که بازار با دلایل بنیادی رشد و یا افت می‌کند و خود را در نمودارها و قیمت‌ها نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

به هر حال شاخص سطح حمایت ۲۰۰ روزه را از دست داده است و برگشت به بالای این سطح ممکن است برای شاخص بسیار سخت باشد. در چنین شرایطی، یک خبر خوب بنیادی می‌تواند تمام متغیرها را تغییر دهد. اما چیزی که از نمودارها دیده می‌شود این است که بازار به دنبال رسیدن به هدف بعدی الگوی هامورنیک است و قصد دارد تا سطح ۶۱ درصدی فیبوناچی یعنی حوالی یک میلیون ۳۵۰ هزار واحدی افت کند و در این محدوده قیمتی تصمیم برای بازگشت و یا افت بیشتر را بگیرد.

در صورتی که بازار برای فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ماه مثبت باشد برای اهالی چارتیست ممکن است حکم پولبک به حمایت از دست رفته ۲۰۰ روزه باشد و اینجا است که سطح حمایت از دست رفته تبدیل به مقاومت می‌شود تا ابتدایی‌ترین اصول تکنیکالی را یادآواری کند.

از سوی دیگر خط روند کانال فرضی هم خودش می‌تواند اثری جدا بر شاخص بگذارد.

نرخ بهره بین بانکی نیز به عدد ۲۱ درصد نزدیک می‌شود و برجام فعلا بی‌نتیجه است. دلار در بازار آزاد روی عدد ۳۰ هزار تومان در حال کنترل شدن است و دلار نیمایی هم همچنان فاصله قیمتی خود با دلار بازار آزاد را کم می‌کند. بازدهی بازار از ابتدای سال به صفر نزدیک‌تر می‌شود و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا به اینجا رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرده است.

همه ابهامات و افت و خیزها در بازار ایجاد می‌شود تا هر روز مطمئن‌تر این کلمات را تکرار کنیم که تنها چیزی که ثابت می‌ماند، تغییرات است.

photo_2022-09-10_14-25-46

 

به طور کلی به نظر می رسد که همانند هفته گذشته بازهم اقبال بیشتر به سمت نمادهای کوچک بازار باشد و احتمالا مسیر شاخص کل و شاخص هم وزن دوباره در این هفته از هم جدا می‌شود. اما یک «اگر» در اینجا وجود دارد. روند صعودی نمادهای کوچک و به تبع آن شاخص هم وزن در طول دو هفته گذشته، احتمالا به حفظ سود کوتاه مدت معامله گران و افزایش فشار فروش در این نمادها منجر خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد که فردا هم بازار با فشار فروش همراه باشد و در ادامه هفته کمی از فشار فروش نمادهای کوچک تعدیل شود.

 در نقطه مقابل همانگونه که پیش تر اشاره شد،‌ روند خنثی بورس طی دو ماه گذشته منجر به نزدیک شدن حمایت های داینامیک بازار شده است. بنابراین به نظر می رسد که شاخص کل این هفته با یک نوسان مثبت همراه باشد اما تا زمانی که ریسک های اصلی بازار تعدیل نشود،‌ این نوسان های مثبت را نمی توان به عنوان برگشت بازار تلقی کرد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار