پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ / رگبار و رعد و برق در ۱۰ استان کشور/ خیزش گرد و خاک در ۶ استان

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه 17 شهریور 1401، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای 10 استان از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور تا یکشنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای ۱۰ استان از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور تا یکشنبه هفته آینده خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور همچنین خیزش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در استان‌های مرزی غرب و جنوب غرب کشور و در بوشهر و جنوب فارس خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشوراظهارکرد: چهارشنبه (۱۶ شهریور) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، برخی مناطق استان گلستان و در ارتفاعات البرز واقع در این استان‌ها ابرناکی، بارش باران، وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان نیز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. در این روز دریای خزر نیز مواج است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا پنجشنبه (۱۷ شهریورماه) این وضعیت در سواحل شمالی کشور، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی ادامه خواهد داشت همچنین در ارتفاعات زاگرس مرکزی واقع در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و غرب اصفهان نیز در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: جمعه (۱۸ شهریورماه) بارش در برخی مناطق سواحل شمالی ادامه خواهد داشت و در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد و در غرب و جنوب فارس رگبار پراکنده دور از انتظار نیست.

به گفته ضیاییان شنبه ( ۱۹ شهریورماه) با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر بارش در سواحل دریای خزر تشدید می‌شود و گستره بارش مناطقی از خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی را فرا می‌گیرد. در این روز دریای خزر مواج خواهد بود.

وی ادامه داد: بعدازظهر یکشنبه (۲۰ شهریورماه) از شدت بارش در این مناطق کاسته می‌شود و دوشنبه (۲۱ شهریورماه) فقط در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی سه روز آینده در استان‌های مرزی واقع در غرب و جنوب غرب کشور و در بوشهر و جنوب فارس نیز گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود و از روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تشدید و در منطقه زابل وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۷ شهریور) صاف در بعضی ساعات وزش باد و گاهی کمی ابری با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۱۸ شهریور) صاف در بعضی ساعات وزش باد و گاهی کمی ابری با حداقل دمای  ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ شهریورماه) اهواز با دمای ۴۵ و۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۵ و ۶ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق در ۱۰ استان، خیزش گرد و خاک در شش استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر هشدار داد.

هواشناسی فردا پنج شنبه 17 شهریور 1401

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت امروز (۱۶ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، اردبیل، مازندران، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی و شرق هرمزگان، فردا (۱۷ شهریورماه) برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، شمال شرق آذربایجان شرقی، غرب گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، شرق هرمزگان، جمعه (۱۸ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، غرب گلستان، مازندران و شنبه ( ۱۹ شهریورماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و اردبیل پیش بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید و در مناطق مستعد گردوخاک امروز در جنوب آذربایجان غربی، کردستان، فردا در جنوب آذربایجان غربی، کردستان و نیمه جنوبی خراسان رضوی، جمعه در جنوب خراسان رضوی، شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان و یکشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان دور از انتظار نیست.

احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی خودداری از حضور افراد در فضای باز به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از افزایش تلاطم، ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و بین ۱.۵ تا ۲ متر در نواحی دور از ساحل و افزایش سرعت وزش باد از بعدازظهر شنبه (۱۹ شهریورماه) تا یکشنبه ( ۲۰ شهریورماه) در نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، استانهای گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی وجود دارد.

رگبار و رعد و برق در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این مخاطره، محدودیت فعالیت های دریایی ازجمله فعالیت های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی را توصیه می‌کند.

بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی،‌ اردبیل،‌ گیلان، مازندران، برخی مناطق گلستان و ارتفاعات البرز واقع در این استان‌ها بارش باران، وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه این وضعیت برای سواحل شمالی، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی ادامه خواهد داشت، ضمن این‌که در ارتفاعات زاگرس مرکزی واقع در چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد و غرب اصفهان نیز در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

روز جمعه بارش‌ها در برخی مناطق سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت و در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد و غرب و جنوب فارس رگبار پراکنده پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر بارش‌ها در سواحل تشدید می‌شود و گستره بارش مناطقی از خراسان شمالی،‌ شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی را فرا می‌گیرد.

بعدازظهر یکشنبه هفته آینده بارش‌ها در این مناطق کاسته می‌شودهو دوشنبه فقط در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده روی می‌دهد.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱

 

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان استان تا روز جمعه (۱۸ شهریورماه) صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعات همراه با وزش باد و افزایش نسبی دما پیش‌بینی می شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران تا روز جمعه (۱۸ شهریورماه) آسمانی صاف تا کمی ابری و در ارتفاعات گاهی نیمه ابری، در بعضی ساعات همراه با وزش باد و افزایش نسبی دما پیش‌بینی می شود.

از اواخر وقت روز جمعه تا یکشنبه در بیشتر نواحی استان کاهش نسبی دما از ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد، در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید در نیمه غربی و جنوبی استان تا وزش شدید تا خیلی شدید همچنین در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال شرق افزایش ابرناکی و در بعضی ساعات رگبار باران و رعد و برق مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۷ شهریور) صاف تا کمی ابری و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۱۸ شهریور) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

خیزش گرد و خاک در ۶ استان

توصیف سامانه: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: گلستان و خراسان شمالی.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷: خراسان شمالی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۱۸: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت‌کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار