پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱/ وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۴ استان/هشدار وقوع سیلاب در تهران

پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه 2 شهریور 1401، سازمان هواشناسی با هشدار وقوع سیلاب ناگهانی در برخی مناطق کشور از جمله تهران توصیه کرد مردم از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با هشدار وقوع سیلاب ناگهانی در برخی مناطق کشور از جمله تهران توصیه کرد مردم از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

پیش بینی وضع هوا فردا چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: سه‌شنبه (اول شهریورماه) در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، برخی نقاط آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی همچنین در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر در ساعات بعداز ظهر و اوایل شب افزایش ابر و گاهی رگبار، رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در استان‌های مرزی واقع در غرب و جنوب غرب کشور گرد و غبار رقیق و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست همچنین در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان چهارشنبه تا جمعه (۲ تا ۴ شهریورماه) وزش باد شدید در نوار شرقی ادامه دارد و فقط در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و گاهی رگبار پراکنده  رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم است.

وی افزود: شنبه (۵ شهریورماه) وزش باد فقط در منطقه زابل ادامه می‌یابد و در غالب مناطق کشور هوای گرم و آرام استقرار خواهد داشت.

ضیاییان خاطرنشان کرد: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شرق دریای عمان و نیمه غربی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲ شهریور) صاف تا قسمتی ابری، وزش باد و در اواخر وقت افزایش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه (۳ شهریور) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای  ۲۰ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز (اول شهریورماه) و فردا (۲ شهریورماه) اهواز با دمای ۴۵ و۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با  دمای ۷ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۴ استان

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، برخی مناطق آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان،‌ جنوب فارس و بوشهر در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا روز جمعه وزش باد شدید در نوار شرقی ادامه داشته و فقط در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر گاهی همراه با رگبار پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرام و پایداری خواهیم داشت.

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه هفته آینده وزش باد فقط در منطقه زابل ادامه دارد و در اکثر مناطق کشور هوای گرم استقرار خواهد داشت. طی امروز و فردا شرق دریای عمان و نیمه غربی خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی نسبت به تداوم وزش بادهای ۱۲۰ روزه، نفوذ گرد و غبار و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۴ استان هشدار داد.

 سازمان هواشناسی کشور درباره تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، افزایش شیو فشاری و نفوذ گردو غبار و وزش باد شدید و  خیزش گردوخاک هشدارزردرنگ صادر کرد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه( اول شهریورماه) در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، غرب لرستان، شمال گلستان، نوار شرقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی اصفهان، سمنان، غرب و نوار شرقی کرمان، روز چهارشنبه (۲ شهریورماه) در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب کردستان، شمال بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و نیمه شرقی اصفهان مورد انتظار است.

همچنین این شرایط جوی روز پنج‌شنبه (۳ شهریورماه) برای ایلام، خوزستان، کرمانشاه، غرب لرستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نوار شرقی و غرب کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان و روز جمعه ( ۴ شهریورماه) برای خوزستان، ایلام، جنوب غرب لرستان، غرب کرمانشاه، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و خسارات، اجتناب از هرگونه تردد غیر ضروری برای افراد سالمند و کودکان در سطح شهر، پرهیز از هرگونه فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده و پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات را توصیه می‌کند.

رگبار و رعد و برق در برخی نقاط کشور

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا ۲ شهریور ۱۴۰۱

 

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در نواحی جنوبی وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در نواحی جنوبی گاهی وزش باد نسبتا شدید با  احتمال خیزش موقتی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

امروز و فردا ( اول و دوم شهریورماه) در ساعات بعدازظهر  و شب آسمان قسمتی ابری، در نواحی شمالی رشد ابر و در ارتفاعات رگبار باران و در پاره‌ای از نقاط رعد و برق مورد انتظار است.

همچنین از امروز تا پنج‌شنبه کاهش نسبی دما و روزهای جمعه و شنبه افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۶ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۲ شهریور) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و طی پنج‌شنبه (۳ شهریور) صاف گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۱: ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، مازندران، جنوب فارس و غرب هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

هشدار وقوع سیلاب در تهران

توصیف سامانه: افزایش وزش باد (شمالغربی) و افزایش ارتفاع موج

نوع مخاطره: افزایش وزش باد و ارتفاع موج حداکثر ۱.۵ متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و خوزستان

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت شنا و فعالیت‌های تفریحی، محدودیت در سایر فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و دیگر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار