پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / رگبار باران و وزش باد در ۱۲ استان

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در ۱۳ استان و خیزش گرد و خاک در نوار مرزی ایلام و خوزستان خبر داد. پیش بینی وضع ...

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در ۱۳ استان و خیزش گرد و خاک در نوار مرزی ایلام و خوزستان خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: امروز در گیلان، مازندران و برخی مناطق استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات سمنان و شرق تهران بارش باران و در برخی مناطق به‌ویژه ارتفاعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: یکشنبه (۲۰ شهریورماه) در برخی مناطق گیلان، مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی، دوشنبه (۲۱ شهریورماه) در ارتفاعات گیلان، مازندران، ارتفاعات جنوبی البرز مرکزی بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا امروز شنبه در ارتفاعات واقع در هرمزگان و فارس و همچنین یکشنبه در دامنه و ارتفاعات فارس، هرمزگان و جنوب کرمان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: اواخر وقت چهارشنبه (۲۳ شهریورماه) در برخی نقاط شمال آذربایجانان غربی و شرقی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

به گفته ضیاییان دوشنبه و سه‌شنبه دما در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: امروز و فردا در بعضی ساعات در شرق، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید، در برخی مناطق به‌ویژه منطقه زابل خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین در ایلام و خوزستان در برخی ساعات سرعت وزش باد افزایش می‌یابد که خیزش گرد و خاک در نوار مرزی این دو استان دور از انتظار نیست.

ضیاییان ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل و چهارشنبه در بخش‌هایی از غرب و شمال غرب کشور سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: امروز و فردا دریای خزر مواج خواهد بود.

رگبار باران و وزش باد در ۱۲ استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۰ شهریور) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه (۲۱ شهریور) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای  ۲۲ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ شهریورماه) اهواز با دمای ۴۵ و۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۷ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در ۱۲ استان و خیزش گردوخاک در ۱۰ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت خبر داد.

این مخاطرات در روز شنبه (۱۹ شهریورماه) در اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال تهران، نیمه غربی و جنوب فارس، شرق و شمال و غرب هرمزگان، جنوب غرب کرمان و نیمه شمالی سمنان، روز یکشنبه (۲۰ شهریورماه) در شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل، شمال تهران، نیمه شمالی سمنان، غرب و شمال هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات مازندران، جنوب غرب و غرب کرمان و روز دوشنبه (۲۱ شهریورماه) در غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان، ارتفاعات شمال تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی این مخاطرات پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافرین در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها. احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط درجابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک هشدار داده است.

این مخاطرات در روز شنبه( ۱۹ شهریورماه) در جنوب و غرب خوزستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، جنوب تهران، قم و شمال اصفهان، روز یکشنبه (۲۰ شهریورماه) در جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان، جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام و روز دوشنبه (۲۱ شهریورماه) در شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان انتظار می‌رود.

بر اثر این مخاطرات احتمال وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.

در چنین شرایطی سازمان هواشناشی امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راهپیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

خیزش گردوخاک در ۱۰ استان

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، طی امروز تا فردا، در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید در نیمه غربی و جنوبی استان گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک و همچنین کاهش محسوس دما تا دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری و در ارتفاعات گاهی نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات همراه با وزش باد گاهی وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز تا فردا، در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید در نیمه غربی و جنوبی استان گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک مورد انتظار است.

همچنین از امروز تا دوشنبه در دامنه‌ها و ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال شرقی استان، افزایش ابرناکی و در بعضی ساعات رگبار باران و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

از امروز تا صبح دوشنبه در بیشتر نواحی استان کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۳ تا ۵ درجه سلسیوس و از سه‌شنبه افزایش تدریجی دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۲۰ شهریور) کمی ابری و از بعدازظهر قسمتی ابری تا نیمه ابری و وزش باد با احتمال رگبار باران با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و طی دوشنبه (۲۱ شهریور) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

کاهش محسوس دما

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار