چرایی های ورود ایران به باشگاه تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]بررسیها نشان میدهد سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن کشورهای صاحب سبک در تولید تختال فولادهای الکتریکی هستند و این مسئله به خوبی آشکار می...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]بررسیها نشان میدهد سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن کشورهای صاحب سبک در تولید تختال فولادهای الکتریکی هستند و این مسئله به خوبی آشکار می کند که این محصول در آینده ای نزدیک با توجه به اثرگذاری قابل توجه در صنایع زیردریایی، کشتی سازی ، صنایع خودرویی و نفت گاز سهم مهمی در گردش مالی محصولات فولادی را به دست می آورد.[/box]

به گزارش اختصاصی رصدروز ، ایران دهمین کشور تولید کننده فولاد در دنیا و نخستین آن در غرب آسیاست که همچنان تکمیل زنجیره آن پاشنه آشیل صنعتی است که گردش مالی ابتدا و انتهای زنجیره آن بیش ار دو برابر بودجه عمومی کشور یعنی ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. در حال حاضر کشور چین بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است و براساس آمار کشورهای هند، ژاپن و کره جنوبی دیگر کشورهای آسیایی هستند که سهم قابل توجهی از تولید فولاد را در دنیا در اختیار دارند.

یکی از ویژگیهای مهم تولید فولاد در کشورهایی مانند چین توسعه این صنعت براساس نیازمندی کشورهای توسعه یافته خصوصاً در صنعت خودرو و کشتی سازی است. برای پی بردن به اهمیت این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که در سال ۲۰۱۸، حجم بازار جهانی کشتی‌سازی حدود ۱۱۴٫۳ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، با رشد سالانه ۵٫۷ درصدی ارزش این بازار از ۱۷۵ میلیارد دلار فراتر رود.

کشورهای چین و کره جنوبی که در لیست ده کشور نخست تولید فولاد در دنیا دیده می شوند به ترتیب رتبه های اول و دوم در صنعت کشتی سازی را از آن خود می بینند و یکی از محصولات با اهمیت صنعت فولاد در این حوزه تختال است. با توجه به اهمیت صنعت فولاد در دنیا که پس از نفت‌وگاز به عنوان دومین صنعت بزرگ جهان شناخته می‌شود لزوم توجه به تولید محصولات جدید در کشورمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا با توجه به محدودیت های ایجاد شده در صادرات کلاف گرم و سرد و لزوم حفظ بازارهای بین المللی راهی جز توجه به تولید محصولات مورد نیاز صنایع بزرگ باقی نمی ماند. از طرفی انتظار کشورهای خریدار خصوصاً در اروپا در بخش استاندارد هر روز بیشتر شده و نمی توان سطح رقابت در این کشورها را با یک دهه پیش مقایسه کرد. به عبارت ساده تر راه حفظ بازارهای مهم جهانی از شاهراه تولید محصولات جدید با کیفیت عبور می کند.

بررسیها نشان میدهد سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن کشورهای صاحب سبک در تولید تختال فولادهای الکتریکی هستند و این مسئله به خوبی آشکار می کند که این محصول در آینده ای نزدیک با توجه به اثرگذاری قابل توجه در صنایع زیردریایی، کشتی سازی ، صنایع خودرویی و نفت گاز سهم مهمی در گردش مالی محصولات فولادی را به دست می آورد.

پیوستن به این باشگاه از این منظر قابل اهمیت می نماید که دانش تولید تختال توسط شرکت فولاد مبارکه باعث شد تا در موضوع تولید ۴۰۰ هزار تن لوله در خط انتقال نفت و گاز از گوره به جاسک که خورندگی بالایی دارند ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گیرد و حال با توجه به تولید این محصول در فولاد مبارکه می توان انتظار داشت این مقدار صرفه جویی بیشتر شود.

هرچند که ضرب آهنگ تکمیل زنجیره فولاد در کشورمان به سرعت کشورهایی مانند چین و ژاپن نیست اما نقطه عطف ماجرا در دستیابی به محصولات جدید مانند تختال فولادهای الکتریکی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بومی سازی آن است که از این جهت نیز در انتقال دانش و فناوری چنین محصولاتی در کشور شاهد صرفه جویی ارزی قابل توجه خواهیم بود.

پیوستن به جمع معدود کشورهای تولید کننده این محصول اثرگذار در صنایع بزرگ سبب خواهد شد تا شاهد غلبه این فناوری که توسط مهندسان داخلی بومی سازی شده بر تحریمهایی باشیم که این روزها بیش هر زمان دیگری گلوی اقتصاد کشور را فشار می دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار