چند واحد تولیدی در کلاس فولاد مبارکه اصفهان در کشور داریم؟

اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در بخش نیروگاهی، کاهش مصرف انرژی، افزایش تولید، ارزآوری، تولید انرژی و افزایش میزان بهره وری در کنار محدودیت های وضع شده این سؤال را مطرح می کند که در کشور چند واحد صنعتی مانند فولاد مبارکه را می توان نام برد؟

به گزارش اختصاصی رصد روز، محدودیت های انرژی همچنان از واحدهای فولادسازی قربانی می گیرد. براساس گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد، تولید محصولات فولادی در ۴ ماهه نخست سال جاری کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته که این موضوع می تواند جایگاه بین المللی کشورمان را با چالش جدی روبرو کند. کاهش تولید واحدهای داخلی به واسطه محدودیت های انرژی در شرایطی گزارش می شود که در سه ماهه نخست سال جاری واردات کل محصولات فولادی به میزان ۱۳.۶ درصد نسبت به سه ماهه ۱۴۰۲ افزایش داشته و این در حالیست که با توجه به روند فراگیر دانش توسعه و تولید در بین واحدهای فولادسازی توانایی تولید محصولات فولادی در مقاطع و فرم های مختلف در کشور فراهم است و در سالی که مزین به نام تولیدست تصمیماتی با اثرات معکوس بر صنعت فولاد کارد را به استخوان تولیدکنندگان رسانده است.

نکته قابل توجه اینجاست که بالا بردن توان رقابتی در بین واحدهای فولادسازی برای بهبود تناژ تولید در شرایطی انتظار می رود که بستر توسعه صنعت فولاد در کشور رو به افول بوده و محدودیت های انرژی در ۶ ماه از سال عملاً نفس واحدهای تولیدی را به شماره انداخته. هرچند که به باور فعالان صنعت فولاد بالا رفتن توان رقابتی با راه اندازی خط ۱۲۰ هزار تنی فولاد مبارکه امکان پذیرست اما نباید از یاد برد که تولید زمینه و فضایی می خواهد که در آن توانایی اثرگذاری متغیرهای  مزاحم و پیش بینی ناپذیر کنترل شود اما باید پرسید آیا در سالهای گذشته چنین امکانی فراهم بوده؟

سیر اتفاقات اخیر در صنعت فولاد این ابهام را ایجاد می کند که آیا تصمیم سازان و تصمیم گیران این حوزه روند تحولات جهانی را دنبال می کنند و یا بدون ارزیابی از شرایط جهانی تنها به دنبال سیاستهای اشتباهی هستند که زمینه را برای ادامه کار سخت تر می کند.

کاهش قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی در بازارهای جهانی و افزایش چشمگیر صادرات از چین موج جدیدی را در بین کشورهای متفاضی ایجاد کرده که می تواند مانع از نقش آفرینی سایر کشورها شود. فولاد مبارکه اصفهان که در سالهای گذشته همواره جور سایر واحدهای تولیدی را در حوزه فولاد و سایر صنایع کشیده در شرایطی که خود بخشی از برق مصرفی خود را تولید می کند نه تنها از ردیف های تشویقی و حمایتی برخوردار نشده بلکه با توجه به گستردگی زتجیره محصولاتش چالش بیشتری را پیش روی خود می بیند.

در کنار این موضوعات نباید از مسئله واردات محصولات فولادی ساده گذشت آن هم در شرایطی که نمی توان در واردات ماههای اخیر محور هدفمندی را مشاهده کرد. ضربه مهلکی که در اجرای چنین سیاستی به صنعت فولاد کشور وارد شد می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد خصوصاً اینکه با مراجعه به آمار بورس کالا در می یابیم عرضه تولید کنندگان فولاد با اقبال کمی روبروست و در همین اوضاع و احوال منابع ارزی زیادی برای وارداتی که می تواند منجر به تعطیلی واحدهای متوسط و کوچک شود اختصاص داده شده.

نکته قابل توجه اینجاست که نگاهی به آمار واحدهای تولید بزرگ مانند فولاد مبارکه اصفهان نشان می دهد که در حوزه تولید شاهد افزایش تناژ هستیم. فولاد مبارکه اصفهان طی ۴ ماهه اخیر ۳ میلیون و ۱۲۶ هزار تن تولید داشته که میانگین تولید روزانه آن را ۲۵ هزار و ۲۱۰ نشان می دهد در حالی میانگین تولید روزانه فولاد در تا پایان تیرماه سال گذشته ۲۴ هزار و ۸۷۱ تن بود.

فولاد مبارکه اصفهان که همچنان بیشترین سهم از تولید فولاد خام کشور را در اختیار دارد در مدت زمان کوتاهی از سال جاری اقدامات مهمی را در حوزه تولید و فروش و مسئولیتهای اجتماعی و توسعه زیر ساخت انجام داده که در نوع خود کم نظیر بوده و باید آن در تراز کلاسهای جهانی دید اما در عین حال در داخل کشور شاهد از دست رفتن فرصتی هستیم که نتایج واقعی خود را در سالهای نزدیک نشان خواهد داد.

فولاد مبارکه اصفهان در چهارماهه سال جاری ۶۹۳ هزار و ۵۶۱ مگاوات ساعت برق تولیدی نیروگاه خودش را به ارزش ۹ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال مصرف کرده که اگر عزم فولاد برای راه اندازی نیروگاه نبود باید این میزان نیز به شبکه توزیع اضافه می شد اما با این همه چنین اقدامی با هزینه های قابل توجه هم فولاد مبارکه را از لیست محدودیت های انرژی در نیاورد و حتی در میزان تعرفه انرژی این واحد نیز تغییر ایجاد نکرد ای در حالیست که باید از مدیران وزارت صمت پرسید که در کشور چند واحد تولید هم تراز فولاد مبارکه اصفهان داریم؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

منبع : رصد روز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار