کدام گروه بیشترین تورم را در گروه صنعت به ثبت رساند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال صنعت چرم بیشترین و صنعت فراورده‌های پالایشی کمترین تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را تجربه کرده است.

به گزارش رصد روز، تورم تولیدکننده صنعت یکی از مهمترین متغیرهایی است که نشان می‌دهد قیمت نهایی محصولات صنعتی چه میزان تغییر خواهد کرد. به عبارتی افزایش در قیمت نهاده‌ها تولید در نهایت خود را در قیمت نهایی محصولات نشان داده و قیمت بازاری محصولات صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بررسی تورم تولیدکننده نقطه به نقطه اجزای صنعت در مرداد ماه امسال نشان می‌دهد این تورم در سه بخش «چرم و محصولات وابسته»، «تجهیزات برقی» و «مواد شیمیایی و فرآورده‌های آن» بیشترین سطح و در سه بخش «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت»، «کاغذ و محصولات آن» و «محصولات دارویی» کمترین سطح را داشته است.

همچنین بررسی تغییرات تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در بخش صنعت حاکی از آن است که صنعت «محصولات غذایی» بیشترین افزایش تورم پیشران و صنعت «فلزات پایه» بیشترین کاهش تورم پیشران نقطه‌ای را نسبت به تیرماه داشته است.

تورم مواد اولیه صنعت چرم به مرز ۴۰ درصد رسید
بررسی آمار تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه صنعت در مردادماه امسال معادل ۲۰.۲ درصد بوده است.

این درحالی است که صنعت «چرم و محصولات وابسته» تورم پیشران نقطه به نقطه معادل ۳۳.۹ درصدی را تجربه کرده است. در رتبه بعدی صنایع «تجهیزات برقی» و «مواد شیمیایی و فرآورده‌های آن» قرار گرفته‌اند که به ترتیب تورم پیشران نقطه‌ای ۳۳.۴ درصد و ۲۹.۷ درصد را در مردادماه داشته‌اند.

در سمت دیگر کمترین تورم پیشران نقطه‌ای مربوط به صنعت «ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» بوده و آمارها نشان می‌دهد تورم پیشران در این صنعت معادل ۶.۱ درصد بوده است. جایگاه بعدی کمترین تورم تولیدکننده مربوط به صنایع «کاغذ و محصولات آن» و «محصولات دارویی» است. طبق آمارها تورم پیشران نقطه‌ای در این دو بخش به ترتیب نرخی معادل ۱۲.۶ درصد و ۱۳.۲ درصد را به خود اختصاص داده است.

افزایش ۳.۷ واحد درصدی تورم پیشران در محصولات غذایی
یکی دیگر از متغیرهایی که می‌تواند وضعیت صنعت در مرداد ماه را نشان دهد تغییرات تورم تولیدکننده در مردادماه نسبت به تیرماه است. بررسی این آمار حاکی از آن است که تورم تولیدکننده مردادماه کل بخش صنعت نسبت به تیرماه ۰.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

طبق بررسی‌ها در میان اجزای مختلف صنایع، صنعت «محصولات غذایی» بیشترین میزان افزایش تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را داشته است. بر این اساس تورم تولید بخش «محصولات غذایی» ۳.۷ درصد واحد درصد نسبت به تیرماه افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر صنعت «فلزات پایه» بیشترین میزان کاهش تورم تولید را در مردادماه نسبت به تیرماه داشته است. بر این اساس تورم تولیدکننده «فلزات پایه» ۰.۹ واحد درصد نسبت به تیرماه کاهش یافته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط