آخرین اخبار برجام/ توافق نزدیک است

برجام، اکنون ماه‌هاست که در تعلیق قرار دارد و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن شنیده می‌شود. اما آیا بر اساس اخبار جدید، توافق نزدیک است؟ به گزارش رصد روز،  در حالی که سران هفت کشور صنعتی، همچنان برجام را مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله ه...

برجام، اکنون ماه‌هاست که در تعلیق قرار دارد و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن شنیده می‌شود. اما آیا بر اساس اخبار جدید، توافق نزدیک است؟

به گزارش رصد روز،  در حالی که سران هفت کشور صنعتی، همچنان برجام را مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران می‌دانند، برخی سیاستگذاران داخلی، معتقدند آمریکا مانع از سرگیری مذاکرات و احیای برجام می‌شود.

در روزهای اخیر، رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت (G7) در بیانیه پایانی نشست خود در شهر «هیروشیما» ژاپن، در خصوص فعالیت‌های اتمی کره شمالی، جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران و چین اظهاراتی را مطرح کردند. آنگونه که فارس گزارش داده: سران هفت کشور صنعتی جهان تأکید کردند که برجام مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران است.

وزرای مالی گروه ۷ پیش از این نیز در نشست خود علیه برنامه هسته‌ای ایران لفاظی‌هایی کرده بودند و این بار نیز در نشست هیروشیما، جمهوری اسلامی ایران را به تنش‌زایی هسته‌ای متهم کردند و از تهران درخواست کردند تا «تنش‌زایی هسته‌ای خود را متوقف کند».

توافق نزدیک بود، آمریکا تعلل کرد

در این میان، سید‌محمد مرندی، ‌مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران معتقد است: وقتی ما در آستانه توافق بودیم و متحد نزدیک آمریکا نسبت به خواسته ایران اظهار‌نظر مثبتی می‌کند، دیگر بهانه‌ای دست غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیست.

او با اشاره به آخرین وضعیت رایزنی‌های برجامی، گفت: مذاکرات برجامی انجام‌شده در وین، نهایتا به متنی منجر شد که اتحادیه اروپا به مذاکره‌کنندگان ارائه کرد. وی افزود: ایران بعد از بازگشت از گفت‌وگوهای وین این متن را بررسی و دو تا سه اصلاح کوچک در آن اعمال کرد و بازگرداند. مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در وین با اشاره به اظهارات «جوزف بورل» مبنی بر اینکه خواسته ایران منطقی است، تأکید کرد: در آن مقطع تصورمان این بود که توافق قریب‌الوقوع است ولی آمریکایی‌ها به‌خاطر نزدیک‌بودن انتخابات میان‌دوره‌ای تعلل کردند. بایدن و تیمش نگران بودند که ترامپ بگوید زیادی امتیاز داده‌اید. سپس آشوب‌ها شروع شد و محاسبات غربی‌ها تغییر کرد و کار عقب افتاد.

متن آماده است

مرندی ادامه داد: جوزف بورل متحد آمریکاست و در این رابطه حرف بی‌حساب نمی‌زند. با توجه به این می‌توان گفت ماه‌هاست متن عملا آماده است‌ اما باید اراده دولت آمریکا را دید که چیست. اروپایی‌ها زیاد احساس نیاز به احیای برجام می‌کنند؛ چراکه گرفتاری جنگ اوکراین به آنها فشار می‌آورد. اما تصمیم‌گیرنده اصلی رئیس‌جمهور آمریکا و کاخ سفید است.

مرندی گفت: وقتی ما در آستانه توافق بودیم و متحد نزدیک آمریکا نسبت به خواسته ایران اظهارنظر مثبتی می‌کند، دیگر بهانه‌ای دست غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیست. بورل فردی نیست که در برابر دولت آمریکا حرف خلافی بزند. وی در پاسخ به این سؤال که گروسی با چه هدفی می‌گوید «احتمال احیای برجام در آینده نزدیک بسیار ضعیف است»، گفت: تصمیم‌گیرنده آقای گروسی نیست‌ بلکه کاخ سفید است؛ بنابراین اگر کاخ سفید اراده کند، کار انجام می‌شود. گروسی تصمیم‌گیرنده اصلی نیست. آمریکایی‌ها پیام‌هایی را به ایران می‌فرستند؛ بنابراین معلوم است تمایل دارند.

پیشنهاد جدید آمریکا

همچنین در روزهای اخیر، شهریار حیدری، نماینده قصر شیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز به دنیای اقتصاد گفته است: آمریکا بر خلاف سایر طرف‌های برجامی می‌خواهد به صورت انفرادی وارد مذاکره با ایران شود.

او با بیان اینکه گفتگوی مستقیم رویکرد جدید آمریکایی‌ها است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی مذاکره مستقیم با آمریکا را نمی‌پذیرد؛ چراکه این کشور دولت قابل اعتمادی ندارد.

حیدری افزود: به نظر می‌رسد به زودی مذاکرات برجام در یک نشستی با میزبانی یک کشور ثالث برگزار می‌شود. چون پیام‌ها و مکاتباتی که آمریکایی‌ها و طرف‌های برجامی به وزارت امور خارجه منعکس کردند حکایت از تمایل برای ادامه مذاکرات دارد.

این در حالی است که، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه سی بی سی کانادا گفت توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است.

پیش از این هم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا بدون اشاره به برجام گفته بود به دنبال یک توافق بلندمدت با ایران هستیم.

به نظر می‌رسد، برخی اخبار و رویکردهای پشت پرده برای احیای برجام در جریان است، اما اینکه توافق، تا چه حد نزدیک است، هنوز چندان مشخص نیست.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط