آغاز پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ساعتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش رصد روز، پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.جلسه علنی امروز (دوشنبه اول شهریور ) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۵ نماینده آغاز شد.

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دستور کار پارلمان است؛ این دستور از روز شنبه در دستور کار نمایندگان بوده است.

تاکنون صلاحیت وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور قتصادی و دارایی، اطلاعات، امور خارجه بررسی شده و امروز که پنجمین نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی است قرار است صلاحیت وزیر بهداشت بررسی خواهد شد.

غیبت۵ نماینده در نشست علنی امروز مجلس

 اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی (دوشنبه یک شهریور) از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این اسامی عبارت است از:

۱- مجتبی ذوالنوری

۲- علیرضا زندیان

۳- معین‌الدین سعیدی

۴- ابراهیم عزیزی (نماینده شیراز)

۵- محمدرضا مبلغی

 

موافق وزیر بهداشت/ آریانپور: زیرمیزی پزشکان برای مردم دردسرساز شده است/ پرستاران ایرانی در حال جذب به اروپا و آمریکا هستند

 

 رضا آریانپور نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی

رضا آریانپور نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه اول شهریور ماه)‌در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی یکی از پرافتخارترین حوزه‌های کشور است و در حوزه‌ بین‌المللی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که حاصل ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی همین نظام سلامتی است که مبتنی بر بهداشت و درمان است.

وی افزود: امروز در تهران و کلانشهرها بیمارستان‌هایی داریم که از نظر سطح و کیفیت خدمات حرف‌های بین المللی دارند که می‌توانند در زمینه توریست درمانی کارهای زیادی را انجام دهند. البته بیشتر بیمارستان‌های خصوصی این چنینی هستند.

نماینده مردم مینودشت در مجلس تصریح کرد: نظام سلامت با چالش‌هایی روبروست که بزرگ‌ترین آن کروناست.

آریانپور گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت باید فردی باشد که توانمندی‌ها و شاخص‌های لازم را داشته باشد؛ امروز کرونا چالش بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی داشته و دارد که موجب رکودها و افت‌های زیادی شده است.

وی افزود: قدرت مدیریت و مقابله با کرونا نشان‌دهنده قدرت حاکمیت و سیاست کشورها محسوب می‌شود، لذا باید وزیری انتخاب شود که حرف برای گفتن داشته باشد.

نماینده مردم مینودشت در مجلس اظهار داشت: نبود برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری پزشکان و پرستاران در سیستم بهداشتی و درمانی کشور توانسته مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند زیرا متأسفانه امروزه پزشکان عمومی انگیزه کار در بخش درمانی دولتی را ندارند و پرستاران مجرب هم در حال جذب به کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

آریانپور گفت: باید در کنار افزایش ظرفیت آموزش و پذیرش دانشجویان پزشکی و پرستاری فکری عاجل برای نگهداری آنها کنیم.

وی تصریح کرد: مردم امروز به اسم زیر میزی که نصیب درصد کمی از پزشکان می‌شود و موجب هتک حیثیت جامعه پزشکی شده دچار دردسرهای زیادی شده‌اند که نیازمند وزیری هستیم که در این موضوع برنامه داشته باشد.

نماینده مردم مینودشت در مجلس در پایان گفت:‌وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان توانایی مدیریت سیستم بهداشتی و درمانی و مقابله با این چالش‌ها را دارد؛ آقای عین اللهی با توجه به سوابق خود توانایی مدیریت حوزه بهداشت و درمان کشور را دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت/ توسلی: جای خالی استراتژی رفع چالش‌ها در برنامه‌های عین‌اللهی / وزارت بهداشت، وزارت پزشکان نیست

 

 فتح الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: روز گذشته ۶۴۸ هموطن ایرانی به دلیل کرونا در دل خاک آرام گرفتند و هزاران خانواده سوگوار شدند.

وی افزود: ناکارآمدی مدیریتی، تحریم‌های خارجی و بروز فساد در بخش‌های مختلف کشور مردم را به نظام بدبین کرده است. این در حالی است که در ۲۸ خرداد مردم به آیت‌الله رئیسی رأی دادند که این کار آنها و درک این کار برای همگان لازم است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهداشت و سلامت برای مردم مهم است؛ چراکه با سلامت می‌توان کار و زندگی بدون دغدغه داشت. اما در برنامه‌های آقای عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت مطالب کلی‌گویی گفته شده است.

وی افزود: برنامه استراتژیک خاصی از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت برای رفع دغدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور وجود ندارد.

توسلی گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم بوده است اما در برنامه آقای عین اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت چیزی نیست؛ بدون پرونده سلامت الکترونیک نظام سلامت ظهور و بروز خاصی نخواهد داشت که بایستی عین اللهی برای آن فکری عاجل کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس اظهار داشت: جایگاه اخلاق و مسائل زیرمیزی و سقط جنین در برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت کجاست؟ آیا آقای عین اللهی برنامه‌های خود را خوانده است در حالی که بسیاری از اطلاعات و داده‌های او مربوط به ۱۰ سال قبل است و بایستی عنوان کند که چگونه می‌خواهد وزارت بهداشت را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت آمارهایی از مرگ و میر ایرانیان در اثر گرفتگی عروق که بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده است عنوان کرده و گفته که آلزایمر ایرانیان ۱۰۳ درصد رشد کرده در حالی که این آمار مربوط به ۵ سال قبل است.

توسلی افزود: وزیر پیشنهادی بهداشت آمار کشته‌های جاده‌ای را ۳۱ درصد کاهش داده و اعلام کرده که از هر ۴ ایرانی یک نفر مشکل اعصاب و روان دارد که چنین آمارهایی هم با واقعیت منطبق نیست.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کشور ما سخن گفتن از طب سنتی جرم است و حتی دکتر خیراندیش را با ۵۷ شکایت وزارت بهداشت به داگاه بردند اما آقای عین اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان هیچ برنامه‌ای در این موضوع نداشته و حتی توجهی هم به آن نکرده، اما در دنیا بیمارستان طب سنتی برای درمان بیماران احداث کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هزاران نفر از کادر درمان و پرستار قراردادی هستند و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت هیچ توجهی به تبدیل وضعیت آنها نشده است.

توسلی افزود: در برنامه‌های آقای عین اللهی درمان بر پیشگیری مقدم عنوان شده است در حالی که در سیاست‌های نظام سلامت کشور پیشگیری مقدم بر درمان است.

نماینده بهار در مجلس گفت: در حوزه نیروی انسانی بسیاری از کادر درمان در محلی غیر از محل سکونت خود خدمت می کنند که انگیزه و توان لازم برای اعلام کار ندارند، هزاران نفر از کادر درمان از کمترین حقوق و مزایا بهره مند بوده و در برنامه شما برای تبدیل وضعیت شما مطلبی نیافتم.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف شما در اسناد بالادستی مقابله با آلودگی های تهدیدکننده سلامت است که در برنامه های شما راهکاری برای مقابله با این مهم ندیدم.

توسلی با اشاره به ابهاماتی که در سابقه وزیر پیشنهادی بهداشت وجود دارد، گفت: شما دوره های دکتری علوم آزمایشگاهی را لغو و آن را به کارشناسی تقلیل دادید که باید توضیح دهید که علت آن چه بود، همچنین در سال ۷۴، ۱۴ دانشکده پزشکی بیش از ۶۶۰ دانشجو پذیرش کرده که این رقم در سال ۸۳ با وجود ۱۶ دانشکده دندانپزشکی به ۴۳۰ دانشجو کاهش یافته است.

وی افزود: حضور همزمان وزیر پیشنهادی در بخش خصوصی و دولتی ممنوعیت داشته اما آقای عین اللهی با وجود دارا بودن کرسی در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهید لبافی نژاد دارای مطب خصوصی در بیمارستان خصوصی نگاه واقع در خیابان گل نبی و مجتمع خصوصی قائم بوده اند.

توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت تصریح کرد: آقای عین اللهی دختر و داماد شما آقای دکتر رضایی و سرکارخانم ندا عین‌اللهی که در سال ۹۵ از استان گلستان فارغ التحصیل شده اند برابر سند محضری موظف بودند که ۴۸ ماه در مناطق موردنیاز خدمت کنند اول اینکه محل خدمت آن ها در دماوند تعیین گردید و ثانیا بعد از ۲.۵ سال به تهران منتقل شدند که ان شاءالله هیچ رانت و پارتی در این زمینه وجود نداشته فقط سوال این است که چرا با وجود اینکه شهرستان ها به شدت به این نیروها نیاز دارند هردو بزرگوار به تهران منتقل شده اند آن هم دقیقا در زمانی که شما به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شده اید.

عین اللهی: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام می شود

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه اصلی ما واکسیناسیون است گفت که اولویت اول ما تهیه واکسن بوده که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون کرونا تمام خواهد شد.

بهرام عین اللهی

بهرام عین اللهی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی صلاحیتش برای اخذ رأی اعتماد از مجلس به دفاع از برنامه هایش پرداخت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تبریک روز پزشک گفت: بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت های بزرگی بر دوش جامعه سلامت ایران گذاشته شد. جوانان مدافع سلامت باید با حضور در شهرها و روستاها عقب افتادگی های گذشته را جبران می کردند و همزمان در جبهه های دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می پرداختند. جهاد سلامت در ۴۰ سال گذشته وجود داشته و در دو سال اخیر به حد اعلای خود رسیدند.

وی با بیان اینکه دنیا در جنگ با ویروس منحوس کرونا است، گفت: در ایران هم مدافعان سلامت در خط نبرد مجاهدت هستند. من دشواری های بیماری کرونا را با پوست و گوشت و استخوان حس کردم. در اسفند ۹۸ از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمانم دیدم. امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پرستاران و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری که برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی در ذهنم ندارم. خداوند دستانم را گرفت و جانی دوباره داد تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم پرچم سفید روی زمین بماند پرچمی که ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس در بهداری کل سپاه در دست گرفتم.

عین اللهی خاطر نشان کرد: در کارزار مبارزه فراگیر بیماری کرونا قرار داریم که اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند در برابر اعتمادشان تعظیم می کنم و در راه خدمت به مردم تا پای جان می ایستم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزیر بهداشت وقتی وزیر است که در کنار مردم ایستاده باشد و خود را برای حفظ سلامت مردم به آب و آتش بزند تا بیماران بهبود یافته و رنج بیماری شان پایان یابد.

وی ادامه داد: من یک طبیب و نه صنعتگر و نه تاجر هستم. من دوشادوش مدافعان سلامتم. نمی توان سلامت مردم را معطل تأخیر و تعطیل در تصمیم گیری این و آن کرد. دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص و چیز دیگر شود. حفظ جان مردم مهمترین اولویت دولت است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت مردم خط قرمز ماست، گفت: در دفاع از سلامت همه رنگ ها به رنگ سفید مدافعان سلامت درآمده و همه شکاف ها و چنگ دستگی ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل  می شود. روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل های مرده را بیدار می کند.

عین اللهی با تأکید بر اینکه ما می توانیم بر ویروس منحوس کرونا غلبه کنیم و این کار را خواهیم کرد، افزود: بیماری همه گیر کرونا نشان داد که سلامت موضوع تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تأثیر می گذارد. ما جهاد سلامت را ادامه می دهیم. همان طور که رئیس جمهوری هم بیان داشتند مهمترین اولویت دولت بحث بیماری کرونا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه اش برای واکسیناسیون گفت: همان طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است که نتیجه آن کاهش میزان مرگ و میر است. البته این بدان معنا نیست کسی که واکسن می زند کرونا نمی گیرد بلکه شدت بیماری کم می شود. از این رو برنامه اصلی ما واکسیناسیون گسترده است.

وی افزود: ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که به هر نفر باید دو دوز واکسن تزریق شود پس به ۱۲۰ میلیون واکسن نیاز داریم. تاکنون حدود ۲۲ میلیون واکسن تزریق شده است طبیعتا میزان تولید داخل واکسن به ۹۸ میلیون دوز نمی رسد پس ناچار به واردات واکسن هستیم و از همه کسانی که بتوانند این کار را انجام بدهند کمک می گیریم و حتی از بخش غیردولتی استفاده می کنیم منتها وزارت بهداشت باید نظارت داشته باشد چون واکسن چرخه سرما دارد و باید واکسن هایی که انجام می شود نیز ثبت گردد.

عین اللهی مجددا تأکید کرد: تهیه واکسن اولویت اول ما است و این توسط دولت انجام می شود. هر چه زودتر واکسن تهیه کنیم موفق تر می شویم. لذا تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می شود.

وی افزود: برای تزریق واکسن باید از همه امکانات اعم از نیروهای مسلح، بسیج، هلال احمر و شهرداری استفاده کرد و یک بسیج انقلابی ایجاد کرد تا شاهد صف های مردم برای تزریق واکسن نباشیم. باید به مردم احترام بگذاریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح شهید سلیمانی را از دیگر برنامه هایش برشمرد و گفت: طرح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجراست، شامل بیماریابی و کمک به بیماران کرونا بوده که با قدرت ادامه پیدا می کند و در خدمت مردم خواهیم بود.

وی افزود: بحث دیگر ما موضوع قرنطینه و یا لاکدان است. در دنیا قرنطینه از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می شود. در جایی که امکان حکومت نظامی وجود دارد امکان قرنطینه صددرصدی انجام می شود. منتهی با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما باید موضوع لاکدان را پیگیری کنیم و به شکل نمایشی هم نباشد. یعنی قابل توضیح نیست که بعد از تعطیلی و امکان قرنطینه شاهد افزایش میزان مرگ و میر باشیم. این معیار لاکدان نیست. برای اعمال قرنطینه باید از همه کمک بگیریم. اصناف می توانند کمک کنند. از همه امکانات استفاده شود تا بتوانیم چرخه ویروس را قطع کنیم. ویروس کرونا موزیانه عمل می کند.

عین اللهی موضوع دیگر را مدیریت خواند و گفت: مهمترین مسئله در کنترل بیماری کرونا مدیریت است. ما از ستاد کرونا از نظرات نمایندگان مجلس استفاده می کنیم تا نظرات مردم را منتقل کنند. بسیاری از اختیارات باید به استان ها واگذار شود تا آن ها با توجه به شرایط عمومی استان تصمیم گیری کنند. کمیته علمی هم از بین افراد باسواد و متدین تشکیل خواهد شد تا درمان لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تولیت خدمات بهداشت باید بگویم که ۷۵ درصد از عوامل تاثیرگذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است، برای مثال تصادفات و یا ایراد در غذاها در این امر تاثیر دارد، ولی در هر صورت وزارت بهداشت باید به حاکمیت شناخته شود و باید تولیت خود را در سایر قسمت ها نیز داشته باشد.

عین اللهی گفت: مطلب دوم در خصوص کاهش هزینه مردم در نظام سلامت است، متاسفانه علی رغم اینکه بر اساس قانون برنامه می بایست هزینه ها را به ۲۵ درصد کاهش می دادیم این امر محقق نشد؛ بر همین اساس  با منابع مالی پایدار باید این مقدار را کاهش دهیم، موضوع دیگر بحث نظام بهداشت و پیشگیری است، پیشگیری نسبت به درمان‌ اولویت دارد، با پیشگیری مخاطره درمان را شاهد نخواهیم بود، خانه بهداشت را در همه مناطق کشور وجود دارد پس باید آن ها را تقویت کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه بیماری های مزمن غیر واگیردار همچون چاقی، فشار خون، دیابت در کل جهان یک مشکل است که باید با تغییر سبک زندگی آن ها را رفع کنیم، در بخش دیگر اظهار کرد: نظام پزشک خانواده برای ما ارجحیت دارد، نظام ارجاع در قانون برنامه و سیاست های کلی سلامت به ما تکلیف شده است و از ما خواسته اند به موضوع پزشک خانواده توجه شود، اگر بتوانیم زیر به ساخت الکترونیکی و امور فرهنگی این حوزه کنیم، ایجاد این مهم هم تسهیل می شود، امروزه کشورها برای کنترل اقتصادی و بهبود خدمات نظام سلامت پزشک خانواده دارند.

عین اللهی گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و بند ۹ سیاست های کلی سلامت باید پوشش بیمه پایه درمان را برای کل بیماران افزایش دهیم و بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر را مورد توجه قرار دهیم، پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند و بیمه های تکمیلی نیز باید سامان دهی شود، پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند و بیمارهای نوپدید نیز پوشش داده شود، برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه نظام سلامت از برخی کشورها عقب هستیم و مانند خلبان بدون رادار می مانیم، با توجه به این مهم ایجاد نظام ارجاع پزشک خانواده هم تسهیل بشود، متاسفانه امروزه در کشور در نسخه های درمانی دوبرار نرم جهانی دارو می نویسیم که با توجه به نظام الکترونیک سلامت این مشکل هم رفع می شود، یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از نظام سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می شود که نظام سلامت الکترونیک داشته باشیم. نظام الکترونیک سلامت  تعارض منافع را هم از بین می برد.

وزیر پیشنهادی بهداشت بیان کرد: در حوزه مقابله با تعارض منافع در دو بخش کار خواهیم کرد، در  ابتدا ساختار نظام سلامت را به گونه ای تببین می کنیم که تعارض منافع از میان برود، ولی به عقیده من مهم ترین کار در این حوزه توجه مدیران ارشد می باشند، بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلاب، متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد، عدم همکاری مدیران با مجلس برای من خط قرمز می باشد چراکه معتقدم مدیران من باید به سخنان نماینگان توجه کند.

شیخی گفت: ما برای تامین سلامتی به منابع مالی پایدار نیاز داریم، برای مثال بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها باید به این حوزه اختصاص پیدا کند ما نمی توانیم در این محوره فقط به درآمد نفت تکیه کنیم، یا می توانیم برای بسیاری از کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم توان عوارض وضع کنیم و درآمد آن به این حوزه استفاده دهیم.

عین اللهی با اشاره به حوزه طب سنتی گفت: بازشناسی، تببین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی استاندارد و علمی در کشور قطعا باید انجام شود، استاندارد سازی روش های تشخیصی و  درمانی این حوره نیز مورد توجه ما خواهد بود و معتقدیم و وزارت بهداشت در این حوزه نظارت و توجه لازم را داشته باشد، همچنین از وزارت کشاورزی می خواهیم در کشت گیاهان دارویی به ما کمک کند، کارشناسی ارشد و دکترای طب سنتی و همچنین ۸ دانشکده این حوزه را ما ایجاد کردیم، مطمئن باشید به این حوزه به صورت ویژه توجه می شود چرا که معتقدیم طب سنتی علمی و استاندارد می تواند مشکل ما را حل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: خدمات مراکز درمان ناباروری را به صورت رایگان برای عزیزان در نظر خواهیم داشت و از مباحث زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت خواهیم کرد، از سوی دیگر به موضوع مهم بومی گزینی توجه خواهد شد، رفتن پرستار از شهری به شهر دیگر مشکلاتی ایجاد می کند، در این خصوص نیازمند عدالت آموزشی یعنی گسترش آموزش در کل کشور هستیم که با توسعه زیرساخت های آموزشی به این موضوع هم توجه خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت همچنین گفت: من هیچ کار غیر قانونی انجام ندادم، در خصوص طرح فرزند خود در سال ۹۵ هیچ مسئولیتی نداشتم و اگر در مناطقی خدمت کردند مربوط به اینجانب نبوده است.

 

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برنامه‌های وزیر کار در ۳۶ درصد موارد با اسناد بالادستی منطبق و در ۵۰ درصد همسو است. در ۱۳ درصد ذکری از اسناد بالادستی به میان نیامده و در ۲ مورد مغایر با احکام برنامه ششم است.

کمیسیون اجنماعی مجلس

 مجید انصاری در نشست علنی امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با عنایت به تکلیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تنظیم گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با اسناد و قوانین بالادستی و نیز ارزیابی برنامه‌های ارائه شده بر مبنای معیارهای عمومی تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده‌نگری، سنجش‌پذیری و زمانبندی، در کمیسیون اجتماعی انجام شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در چند نوبت جلساتی با وزیر پیشنهادی برگزار شد و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه در جلسات، تبیین برنامه‌ها، سؤالات و ابهامات مطروحه توسط نمایندگان کمیسیون و پاسخ‌های ارائه شده، گزارش کمیسیون اجتماعی تنظیم شد.

وی افزود: به منظور استعلام مدرک تحصیلی آقای حجت الله عبدالملکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه شد که دوره دکترای ایشان در دانشگاه اصفهان مورد تایید قرار گرفته است.

انصاری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی عبارت است از تقویت سرمایه انسانی با استفاده از مدیران جوان، توانمند، باتجربه و انقلابی، ایجاد نظام شایسته‌گزینی، فسادستیزی، مقابله با رانت و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص، تعیین دستیاران منطقه‌ای با هدف رسیدگی به موضوعات ارجاعی و ایجاد سازوکار به منظور تعاملات منطقه‌ای، تشکیل جلسات ماهانه با مجمع نمایندگان استان و با حضور شورای معاونین وزارتخانه در مرکز استان‌ها در راستای حل و فصل مشکلات استان‌ها، ایجاد ستادی برای انتصاب مدیران در وزارتخانه در سطح معاونت وزیر و ایجاد سازوکار منسجم در راستای ارزیابی دقیق اشخاصی که در پست‌های مدیریتی وزارتخانه اشتغال داشته یا منسوخ خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های آقای وزیر پیشنهادی می‌توان به هوشمندسازی، شفافیت و ایجاد نظام جامع اطلاعات و تشکیل سامانه‌های مرتبط و راه‌اندازی سامانه اشتغال ایرانیان، اجرای آمایش و عدالت سرزمینی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی اشاره کرد.

وی افزود: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه پیشنهادی با احکام مذکور منطبق و ۵۰ درصد موارد نیز همسو است. با این وجود از ۱۳ درصد احکام اسناد بالادستی در این برنامه ذکری به میان نیامده و همچنین با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه معادل یک درصد کل احکام مغایرت دارد.

انصاری خاطرنشان کرد: با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی جلسات منعقده در محل کمیسیون مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهدشده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی می‌کند.

 

موافقت کمیسیون بهداشت درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

کمیسیون بهداشت مجلس

زهرا شیخی مبارکه سخنگوی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در نشست علنی امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر جامعه هدف دستگاهی با وظایف چندین مجموعه بزرگ تلقی می‌شود، لذا شایسته است که در ابتدای دولت سیزدهم که چشم میلیون‌ها ایرانی به اقدامات راهگشا و امیدوارکننده‌اش در رفع تنگناهای اجرایی و بهبود وضعیت رفاهی اجتماعی جامعه به آن دوخته شده است، نسبت به بررسی سوابق و برنامه‌های وزیر محترم پیشنهادی، اهتمام کافی مبذول گردد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای ماده ۲۰۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این مهم را مورد رسیدگی قرار داد.

سخنگوی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: آقای دکتر حجت الله عبدالملکی دانش‌آموخته اقتصاد از دانشگاه اصفهان است، عضویت در صندوق اجتماعی بیمه روستائیان عشایر از زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله سوابق قابل ذکر ایشان است.

وی افزود: سمت‌های مدیریتی در کمیته امداد امام خمینی(ره) و ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجب شده تا ایشان به خوبی با وظایف، اختیارات و همچنین با مشکلات و معضلات مزمن این وزارتخانه آشنا باشند.

شیخی خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر عبدالملکی در نشست کمیسیون مواضع، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در زمینه درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی را بیان کردند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم اصول و سیاست‌های نظام جامع تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهم‌ترین بازوی آن با شخصیت حقوقی مستقل نمونه بارز و شاخص آن است.

سخنگوی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: از اولین و بلکه مهم‌ترین شاخص‌هایی که باید در ارزیابی کمّ و کیف برنامه‌های وزیر مورد توجه قرار گرفت، عبارتند از تاکید بر تعیین تکلیف و مطالبه بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی، ارتقا فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به ویژه سازمان‌های تولید دارو  تجهیزات پزشکی، ارتقا کیفی و کمّی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی با رویکرد اصلاح فرایندهای جاری. جذب نیروهای متخصص و کارآمد و به روزرسانی زیرساخت‌های ارائه خدمات فوق در حوزه درمان تامین اجتماعی.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی می‌توان به تاکید بر تفویض اختیار به روسای بیمارستان‌های تامین اجتماعی با هدف تسریع در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی، تاکید بر ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌های تامین اجتماعی با حفظ کرامت بیمه‌شدگان آن، تاکید بر پیش بینی سازوکارهای لازم و تمهید خدمات کمّی و کیفی تشخیصی و درمانی به بازنشستگان تامین اجتماعی و ایجاد دورانی پرنشاط و مملو از سلامت برای آنها، توزیع عادلانه خدمات و امکانات تشخیصی و درمانی، توانبخشی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار، تاکید بر ارتقاء کمّی و کیفی و بهبود سطح خدمات تخصصی به مددجویان بهزیستی در عرصه‌های توانبخشی اجتماعی و درمان و تقویت آن اشاره کرد.

شیخی خاطرنشان کرد: دیگر محورهای برنامه‌های وزیر پیشنهادی به شرح زیر است؛ ایجاد و تقویت‌سازی و کار لازم برای پیشگیری از وقوع معلولیت‌ها اعم از معلولیت‌های ناشی از حوادث و معلولیت‌های مادرزادی، اهتمام به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی خصوصا قانون احکام دائمی و قوانین برنامه و احکام لازم‌الاجرای بودجه سنواتی.

سخنگوی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی، با توجه به ارائه راهکارهای اساسی در خصوص جهش تولید در بخش‌های تولیدی وزارتخانه، اصلاحات پارامتریک بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی و نیز خط مشی‌های سازماندهی حوزه درمان که از زمینه‌های فعالیت تخصصی این کمیسیون می‌باشد، این کمیسیون مراتب را با دید مثبت ارزیابی کرده و عزم ایشان برای بهره‌مندی از هسته‌های اندیشه‌ورزی و نیروهای جوان و خلاق به همراه تجربه‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران ارشد را از نقاط قوت وی می‌داند.

وی افزود: کمیسیون بهداشت بر اساس برنامه اعلامی برابر ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و سوابق و برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، جناب آقای حجت الله عبدالملکی را با اکثریت آراء فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص داد.

 

مخالف وزیر پیشنهادی کار/ موسوی لارگانی: چرا اجازه نمی دهید آقای عبدالملکی تجارب لازم را کسب و بعدا وارد چالش‌ بزرگتر شود

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس امروز (دوشنبه ۱ شهریورماه) در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: خداوند خود شاهد است که مخالفت من با وزارت عبدالملکی از سر دلسوزی رای رئیس جمهور، دولت و مجلس انقلابی است و انگیزه سیاسی در پشت این مخالفت نیست.

موسوی لارگانی

وی با تاکید بر اینکه هیبت وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی قابل گفتن نیست و ۳ وزارتخانه در این وزارتخانه اذغام شود و از لحاظ حجم عظیم‌ترین وزارتخانه است و ۷۰ میلیون نفر با این وزارتخانه سر و کار دارند و ۳۲ هزار میلیارد تومان از طریق این وزارتخانه حقوق پرداخت می‌شود.

موسوی لارگانی تاکید کرد: وزرای این وزارتخانه قبلا در قد و قامت رئیس جمهور بودند و اکثرا سابقه نمایندگی و وزرات داشتند که آقایان مصری، شریعتمداری و عباسی جزو خبرگان بودند.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: شخصیت وزیر تعاون باید عالم به صنعت، پزشکی، پتروشیمی، نفت، اشتغال، صادرات و واردات، بیمه‌ها و روابط کارگری باشد تا ضمن تولید پول عظیم برای صندوق‌های بازنشستگی، حفره‌های موجود را نیز پر کند.

وی با بیان اینکه آقای عبدالمالکی فردی معتقد، هوشمند، تئوری‌پرداز و مسلط به اقتصاد مقاومتی هستند گفت: آقای رئیسی علت معرفی وی را سابقه در کمیته امداد و معاونت اشتغال وزارت کار عنوان کرد اما اشتغال تنها یک موضوع فراوزارتخانه‌ای بوده و برای تصدی این پست علم و تجربه بسیار مهم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: به راستی وزارتخانه‌ای که وقتی در هر استان ۱۱ مدیرکل منصوب می‌کند پس سطح وزیرش باید از سطح وزاری دیگر بالاتر باشد. بنده ضمن احترام به دانش و شخصیت ارزنده دکتر ملکی وزارت ایشان در این ابر وزارتخانه را ظلم به ایشان که آینده دار و نخبه است می‌دانم و در درجه دوم ظلم به هیئت دولت و مجلس انقلابی است.

وی تاکید کرد: اگر آقای عبدالملکی برای بخش ‌های همچون تعاون یا کار یا رفاه اجتماعی انتخاب شده بود تمام قد از ایشان دفاع می کردم اما ین سه حوزه که در وازتخانه کار، تعاون، رفاه اجتماعی تجمیع شده است  یک وزارتخانه پر خطر است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در سالیان گذشته سه حادثه دلخراش سقوط هواپیمای آسمان، آتش سوزی سانچی و سانحه معدن یورت در استان گلستان را داشتیم که هر سه سانحه فاجعه بار و برای مردم دردآور بود و می توانست باعث استعفای کل دولت شود. این وزارت خانه بسیار کار سنگینی برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه فقط یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا ذوب آهن اصفهان است، تصریح کرد: آقای دکتر مخبر آیا شما می پذیرید یک فرد غیر صنعتی و جوان ۴۰ ساله را بر مجموعه ذوب آهن به عنوان مدیر عامل انتخاب کنید. آقای عبدالملکی دارای آینده درخشان است چرا اجازه نمی دهید تجارب لازم را کسب کند و بعدا وارد چالش‌های بزرگتر شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مردم از بدو تولد تا زمان فوت با وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی کار دارند. چه جوابی می توانیم به کارگران و بازنشستگان بدهیم. وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی یک ابر وزارتخانه است.

وی در پایان با بیان اینکه آیا مجلس نباید توانمندی های وزیر را بررسی کند، گفت: آیت الله علم الهدی در خطبه های مجلس گفتند که مردم یقه مجلس را می گیرند که وزرا را خوب انتخاب نکردند. مشاورانی که در کنار آقای عبدالملکی هستند خوب مشورت نمی دهند اگر قرار باشد در آینده اینگونه مشورت دهند وای اسفا. وقتی ایشان می گوید اگر شما رد ایران بگردید مثل من پیدا نمی شود و اگر شما من را انتخاب نکردید در آینده من انتخاب می کنم و بزرگنمایی کند که من به رئیس جمهور نزدیک هستم درد است. و اگر کسی بخواهد از این فرصت ها سو استفاده کند وای به حال وزارتخانه.

 

 

موافق وزیر پیشنهادی کار/ علیزاده: حضور عبدالملکی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشأ تحول می‌شود

 بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران ، دره‌شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت  حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور در مجموع از وزن و توان کافی برای اداره کشور برخوردار است.

 

 بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه‌‌ها است و چالش‌های بزرگی دارد که حل آنها نیازمند برنامه است و آقای عبدالملکی برای این حوزه برنامه دارد.

نماینده مردم دهلران، دره‌شهر و آبدانان در مجلس با تأکید بر اینکه اگر اجزای مختلف این وزارتخانه هماهنگ عمل کند زمینه رونق معیشت مردم فراهم می‌شود، گفت:‌این وزارتخانه سکان‌دار هلدینگ‌ها و صندوق‌های بازنشستگی است لذا با توجه به اهمیت و گستردگی این وزارتخانه کسی باید مسؤولیت آن را به عهده بگیرد که برنامه‌محور، سختکوش و پاک‌دست باشد.

علیزاده تصریح کرد:‌ آقای عبدالملکی علاوه بر این ویژگی‌ها به عنوان یک جوان در حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد اسلامی صاحبنظر است و در عین جوانی سوابق خوبی هم دارد که از جمله آنها می‌توان به مشاور وزیر اقتصاد، عضو هیأت مدیره صندوق بیمه روستائیان و عشایر و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به گواهی از صاحبنظران، ایشان به دلیل اینکه اهل مشورت است در جاهایی که کار کرده تحول ایجاد کرده است.

این نماینده شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مهمترین چالش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله افزایش نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان، عدم تناسب نرخ تورم و حقوق کارگران، غیرفعال بودن تعاونی‌ها، بدهی دولت به بیمه‌ها و مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، تأکید کرد: در برنامه‌های آقای عبدالملکی راهکارهای علمی و عملی برای حل این معضلات آمده است.

علیزاده با اشاره به برخی برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بهبود فضای کسب و کار، توسعه کارآفرینی و مشاغل دانش‌بنیان، اصلاح قانون کار با همراهی همه ذینفعان، بازنگری قانون تعاون بر اساس اصول اقتصادی و شرایط کشور و شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران صندوق‌ها و هلدینگ‌ها از جمله برنامه‌های آقای عبدالملکی است.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: مجلس در خصوص صندوق‌ها و هلدینگ‌ها اولاً‌ خواستار دقت در انتصاب مدیران و اعضای هیأت مدیره آنها است چرا که این صندوق‌ها به حیاط خلوت تبدیل شده‌اند و ثانیاً خواستار دقت در دخل و خرج این مجموعه‌ها است.

نماینده مردم دهلران تأکید کرد: حضور آقای عبدالملکی در دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشأ تحول و اثرگذاری خواهد شد.

 

مخالف وزیر پیشنهادی کار/ چنارانی: عبدالملکی برای ۵۰۰ شرکت شستا برنامه‌ای ارائه نکرده است

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه اول شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با برنامه‌های حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است لذا نمایندگان باید دغدغه‌های مردم را از نمایندگان دولت پیگیری کنند. آقای رئیسی اکنون دوران آزمون و خطا ان شاء‌الله و ماشاء‌الله تمام شده و بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب گذشته است.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس

وی افزود: خیلی‌ها تماس گرفتند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون صحبت نکنید اما باید بگویم که این وزارتخانه جای کوچکی نیست، آقای رئیسی شما به عنوان فردی فسادستیز شناخته می‌شوید اما باید اذعان کرد این مدل معرفی کردن کابینه درست نیست و تخصص‌های افراد متناسب با وزارتخانه‌هایشان نیست زیرا وزیری که فکر می‌کردیم برای وزارت ارشاد معرفی شود برای وزارت دیگر معرفی شده و وزیر دیگری هم فکر می‌کردیم برای وزارت نفت معرفی شود که برای وزارت دیگر معرفی شده است و به نظر می‌رسد وزرا جابه‌جا شده‌اند.

نماینده نیشابور در مجلس تصریح کرد: فردی که مسلط به بدنه اجرایی یک وزارتخانه نباشد، چندین ماه زمان صرف خواهد شد برای اینکه وی آشنا به روند امور شود در حالی که اکنون فرصتی نداریم؛ همه ما به دنبال مدیران متخصص و انقلابی هستیم.

چنارانی گفت: در برنامه ۷۷ صفحه‌ای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راهکارهای نظری و تئوری درباره اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی و بهزیستی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب، سند آمایش سرزمین و توسعه  و اشتغال اشاره شده است که اگر در اینترنت سرچ کنیم به راحتی پیدا می شود.

وی افزود: وزیر باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه دهد در حالی که پس از بررسی ها صرفا به دلیل تسلط عبدالملکی شاهد برنامه در قسمت بهزیستی هستیم.

وی گفت: امروزه نیاز به سند چشم‌انداز اشتغال در کشور حس می‌شود؛ ایران اسلامی دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری و کشاورزی است لذا برای ساماندهی امور نیاز به سامانه طرح جامع اشتغال در کشور هستیم.

چنارانی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون برنامه عملیاتی ارائه نکرده است، گفت: وی باید پاسخ دهد چه برنامه‌ای برای صندوق‌های تأمین اجتماعی در نظر دارد. هر ساله اعداد و ارقام زیادی برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که این وزارتخانه دارای زیرمجموعه‌های متعددی است، به عنوان مثال ۵۰۰ شرکت زیرمجموعه شستا هستند و در این میان ۲۵۰۰ عضو هیأت مدیره و مدیرعامل باید ذیل این مجموعه‌ها فعالیت کنند لذا عبدالملکی باید بگوید چه برنامه‌هایی برای آن دارد.

وی اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی از دغدغه‌های نمایندگان است لذا در بودجه سالجاری ۸۹ هزار میلیارد اعتبار از محل فروش سهام و … برای این وزارتخانه در نظر گرفته شد؛ وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای نظارت در این حوزه دارد؟

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است؛ باید یادآور شد طبق برنامه ششم باید سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشورمان به ۲۵ درصد می‌رسید در حالی که اکنون ۴ درصد است. وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای در این حوزه‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ هزار بیمه‌گر در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه حضور دارند، وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و رفع مشکلات بیمه‌گران دارد؟

عبدالملکی: بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی کرده‌ام/ وزارت کار را وزارت «مردم» می‌دانم

 حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز اول شهریورماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام.

 حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون،

وی ادامه داد: در ابتدا می‌گویم نقل قول‌هایی در تریبون مجلس به بنده نسبت داده شد که صحت ندارد. بین سابقه طولانی و تجربه موفق باید تفکیک قائل شد، دوستانی که در دفاع مقدس بودند این موضوع را خوب متوجه می‌شوند؛ در دفاع مقدس فرمانده گردانی که در یک عملیات موفق بود،در عملیات بعد فرمانده لشکر می‌شد و بودند افرادی هم که سال‌ها در سِمتی بودند اما خدماتی نداشتند.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت‌خانه بزرگی است. این وزارت‌خانه تقریباً به ۷۰ درصد مردم خدمت می‌دهد و من هم به استعاره این وزارت‌خانه را وزارت‌خانه مردم می‌دانم. تحقق تعداد بسیاری از اسناد بالادستی نظام و قوانین مصوب در گرو مدیریت صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مدیر اجرایی با داشتن ده ها سال در همین سن کم تجربه مدیریت اعلام می‌کنم بخش بسیاری از مشکلات کشور ناشی از اجرای نادرست قوانین است یعنی مشکلات حوزه ضابطه گذاری ناشی از آئین نامه ها و دستورالعمل های تنظیم شده توسط دستگاه هایی است که گاهی موجب نقض قرض قانونگذار می شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من بر اجرای قانون به درستی تاکید دارم و  این موضوع توصیه مقام معظم رهبری است که در دستورکار مجلس نیز قرار دارد. وزارت کار مکمل بسیاری از سیاست های کلان و قوانین کشور است. اصول ۱۰،۲۱،۲۹،۳۱، ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، بخش های مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه مبارزه با فساد و ایجاد رفاه برای مردم، سیاست های کلی نظام از جمله سیاست اقتصاد مقاومتی، اجرای اصل ۴۴، مبارزه با مواد مخدر، مسکن، خانواده و جمعیت و قوانین بسیار کلیدی مانند قانون کار، بیمه بیکاری، قانون جامع حمایت از معلولان و حوزه بخش تعاون توسط این وزارتخانه باید اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه باور دارم در صورت کمک و پشتیبانی مجلس برنامه های من برای این وزارتخانه قابلیت اجرایی و عملی شدن پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: حوزه های اشتغال، روابط کار و آموزش های فنی و حرفه ای یکی از مهم ترین محورهای کاری وزارت کار است. یکی از دو مشکل رفاهی کشور بحث بیکاری و تورم است و نمایندگان دائما دغدغه بیکاری جوانان و تحصیل‌کردگان را در حوزه انتخابیه خود دارند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: اگرچه تولید و اشتغال در حوزه های کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش شکل می گیرد اما ما در دبیرخانه این وزارتخانه یعنی دبیرخانه ستاد اشتغال بحث تحقق برنامه اشتغال کشور را با فرماندهی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری در حوزه اشتغال انجام شده اما آیا اطلاعات درباره وضعیت بیکاری و اشتغال مردم در اختیار داریم؟ ما سامانه‌ای نداریم که با وارد کردن کدملی بدانیم آن فرد شاغل است یا بیکار. سامانه جامع اشتغال ایرانیان بانک اطلاعات غنی خواهد بود تا کارآفرینان اقدام به انتخاب افراد کرده و از سوی دیگر متقاضیان شغل، دسترسی بهتری به انتخاب مشاغل داشته باشند.

عبدالملکی تصریح کرد: با ایجاد یک سامانه که می‌تواند بانک اطلاعاتی خوبی باشد می‌توان این اطلاعات را بدست آورد و به دیگر وزارت‌خانه‌ها هم خدمات دهد. این مسئله دغدغه من نیز است و باید هلدینگ‌های وزارتخانه در حوزه‌های مختلف با رعایت آمایش سرزمینی، سرمایه‌گذاری انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه تولید و اشتغال در حوزه های کشاورزی، صنعت ساخت و ساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش شکل می‌گیرد اما ما در دبیرخانه این وزارتخانه یعنی دبیرخانه ستاد اشتغال بحث تحقق برنامه اشتغال کشور را با فرماندهی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

عبدالملکی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها باید دارای سه ویژگی سودآوری، پیشرفت اقتصادی منطقه‌ای و ارتقاء زنجیره‌های ارزش شغلی منطقه را به دنبال داشته باشد، این برنامه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: کنار زدن روابط زائد و تسهیل در فرآیند اداری تامین اجتماعی از دیگر اولویت‌های بنده است. وجود ضوابط زائد مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بنده در مدیریت قبلی خود ۷۰ درصد ضوابط زائد را حذف کردم. محور بعدی که بنده بر آن تاکید دارم سه جانبه‌گرایی برای اصلاح حقوق کار است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در جلسات متعددی که با کارگران و کارفرمایان برگزار کرده‌ام همگی بر ضرورت اصلاح روابط کارگری و کارفرمایان تاکید داشتند و باید حقوق کار اصلاح شود.

وی در مورد دیگر برنامه‌های خود خاطر نشان کرد: بنده منابعی را علاوه بر بیمه قالیبافان، کارگران، رانندگان به کارفرمایان نیز ارائه می‌کنم تا در استخدام نیروهای خود مشکل نداشته باشند، چرا که خیلی از کارفرمایان معتقد هستند اگر هزینه بیمه کمتر شود نیروی کار خود را به صورت رسمی استخدام می‌کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه توجه به مشاغل خانگی از دیگر مواردی است که بنده آن را دنبال خواهم کرد، گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد بخش مشاغل خانگی سهم بالایی دارد و بین ده تا یازده درصد سهم دارد در حالی که در کشورمان این رقم معادل ۳.۵ درصد است در شرایطی که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: بر خلاف تصور ما، کشورهای خارجی به مشاغل خارجی توجه می‌کنند اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است. ما کار از منزل را به صورت پایلوت اجرا کردیم و ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم. نظام جامع فنی شغلی و مهارتی را اجرا خواهیم کرد و آموزش فنی‌حرفه‌ای مورد توجه خواهد بود. واحد فنی‌حرفه‌ای به مرکز کارآفرینی تبدیل خواهند شد.

وی تاکید کرد: الگوی مشخصی در این رابطه وجود دارد که به جای کار در منزل از الگوی کار از منزل استفاده می‌شود، این طرح به صورت پایلوت با مشارکت ۵۰ هزار نفر اجرا شد و موفقیت‌هایی به دست آمد. در همین زمینه نیز قانون جامعی با عنوان قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی وجود دارد که سال ۹۶ به تصویب رسید  که اجرایی نشد.

وزیر پیشنهاد ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه تصریح کرد: علاوه بر اینکه این طرح را اجرایی خواهیم کرد حلقه‌های مفقوده در این حوزه را نیز دنبال خواهیم کرد که با مشاوره‌های شغلی، مزیت‌سنجی شغلی در مناطق مختلف و ارزیابی و مدیریت بازار تکمیل می‌شود. برای اینکه این مهم محقق شود بیش از نیمی از واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای را ارتقاء خواهیم داد تا کل زنجیره نام برده در همین مراکز صورت گیرد.

وی در مورد برنامه‌های خود برای رفاه بازنشستگان گفت: شفاف سازی دخل و خرج های تأمین اجتماعی یکی از مسائلی است که به صورت جدی دنبال خواهد شد و من به صورت دوره‌ای تمامی دخل و خرج‌ها در این حوزه را در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد. حرکت به سمت بیمه اجتماعی و بازنشستگی یکی دیگر از محورهای برنامه بنده است.

عبدالملکی تصریح کرد: مسئله ایجاد عدالت در خدمات درمانی به ویژه در مناطقی که واحد درمانی وجود ندارد، دنبال خواهد شد به صورتی که اگر در برخی مناطق مراکز درمانی وجود ندارد، خدمات درمانی در آن مناطق ارائه شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: الکترونیکی کردن خدمات تامین اجتماعی و عدالت در بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی را نهادینه می کنیم همچنین اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها با بانک جامع رفاه ایرانیان را تکمیل خواهیم کرد. از تصویب ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازپس‌دهی بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: طی ده سال گذشته و در جریان ادغام سه وزارتخانه ، حوزه تعاون به حاشیه رانده شد و ارتقاء حوزه تعاون مطالبه به حق شما نمایندگان مجلس است. یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی تقویت تعاونی‌ها بوده و مهمترین اقدام در مردمی سازی اقتصاد، توسعه بخش تعاون است.

عبدالملکی اجرای سند توسعه تعاون را بسیار مهم و کلیدی دانست و تصریح کرد: در سال ۹۲ این سند تصویب شد ولی به درستی اجرا نشد. درست است که این سند دارای ایراداتی بوده اما اجرای آن کمک قابل توجهی به حوزه تعاون خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نفر در بخش غیردولتی فعال هستند، گفت: ۶.۵ میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند که از این میزان۴۵۰ هزار نفر زنان سرپرست خانوار و ۲۷ هزار نفر کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند که نیاز به رسیدگی دارند و در برنامه‌های ما قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه های پیشنهادی در حوزه بهزیستی گفت: کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی، رسیدگی به معلولان، اجرای قانون حقوق افراد دارای معلولیت، پیگیری سهم سه درصدی معلولان از استخدام، کاهش هزینه های معلولیت، تهیه و تامین وسایل کمک توانبخشی، کاشت حلزون، تهیه وسایل بهداشتی و درمانی و تامین مسکن برای خانواده های پر معلول در اولویت برنامه هاست.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: رسیدگی به سالمندان، اجرای سند ملی سالمندان، ارائه بسته های معیشتی برای سالمندان، حمایت از کودکان بی سرپرست، رسیدگی به زنان بی سرپرست و بد سرپرست، کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار از مهمترین برنامه هاست.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به حوزه اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نمایندگان مجلس را درباره صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن دغدغه‌مند کرده است، اظهار داشت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور در این وزارتخانه است و سازمان تأمین اجتماعی ۱۷۸ شرکت بزرگ و صندوق بازنشستگی کشوری ۵۰ شرکت بزرگ دارد که دولت نیز به آنها بدهکار است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شرکت‌داری دولتی ، عدم شفافیت دارایی‌ها و فعالیت‌ها، همچنین مدیریت سیاسی و غیراقتصادی و فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق نجومی باعث شده این وزارتخانه به حیاط خلوت برخی جریان‌های خاص تبدیل شود که فسادزدایی را اولین گام خود قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی از مجموعه‌های وزارتخانه به عنوان گام دوم خواهد بود، عنوان کرد: حفظ مدیران سالم و کارآمد، شناسایی مدیران نامربوط، مفسد و رانتی جهت برکناری و جایگزینی مدیران انقلابی، جوان، باتجربه و کارآمد در دستور کار ما خواهد بود.

عبدالملکی اضافه کرد: تا کی بنشینیم کنار و بگوییم آنجا را مافیا گرفته است؟ با وجود دولت و مجلس انقلابی از ما پذیرفته نیست.برخی در این زمینه جوسازی و دروغ‌پراکنی می‌کنند که باید بگویم بنده پای مسئله ریشه‌کن کردن فساد از مجموعه‌های این مجموعه‌ها می‌ایستم و پشتیبانی رئیس جمهور را نیز دارم که ان‌شاء الله پشتیبانی مجلس انقلابی فسادستیز را هم اتخاذ می‌کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: نظام انتصابات در این مجموعه مدیریت خواهد شد. بر اساس اصل شایسته گزینی، اگر مدیری که منصوب کردیم ناکارآمدی و فسادش ثابت شود بلافاصله برکنار خواهد شد. چرا که این مجموعه حق الناس است و متعلق به من وزیر نیست و ما حق نداریم بگوئیم ما که نماز خوان هستیم این بخش متعلق به فلان بیت و آیات و اعظام و جریان سیاسی است؛ تمام.

 وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد: پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می‌دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته‌ام که بر این اساس متعهد می‌شوم قوانین مصوب را اجرا کرده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، همچنین از مدیران بومی استفاده حداکثری کرده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود.

وی بیان داشت: آغاز کار ما نقطه پایان در مساله مافیا در مجموعه اقتصادی رفاه و تعاون خواهد بود و خود را در مقابل خداوند متعال، مردم بزرگ، نمایندگان و رییس جمهوری مسئول می دانم و در مقابل مجلس به عنوان امنای ملت و وکلای مردم می دانم و پاسخگو هستم. در تعاملم با مجلس شفافیت را تعهد می دهم و هر داشبورد مدیریتی که ایجاد کنیم دسترسی آن را برای نمایندگان ایجاد می‌کنم.

وی گفت: اجرای قوانین، اخذ مشورت با نمایندگان در تنظیم لوایح، همکاری شانه به شانه با مجلس و برگزاری جلسه ها با همه نمایندگان در استان ها و رسیدگی به مشکلات هر استان، استفاده از مدیران بومی نه مدیران پروازی، پیگیری وعده های مسئولان گذشته و مبارزه با فساد و رانت و رفع فقر به نفع مردم را متعهد می شوم.

عبدالملکی بیان داشت: بسیار امیدوارم با رای اعتماد شما دوره جدیدی برای مردم در این وزارتخانه آغاز شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار