آغاز چهارمین نشست بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم

نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش رصد روز، چهارمین نشست بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در دستور کار نشست امروز پارلمان قرار دارد.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ پاشایی: اقتصادی را که با ۶۰ ساله‌ها به باد دادیم با جوانانی مثل خاندوزی به دست می‌آوریم

 معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی ودارایی، با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی موجود اظهار داشت: رشد نقدینگی به میزان ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم و تعطیلی برخی کسب و کارها از جمله آثار مدیریت سالهای گذشته است.

 معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا

وی ادامه داد: در چنین شرایطی تیم اقتصادی دولت سیزدهم با رویکرد عدالت و پیشرفت اقدام به تهیه برنامه برای چهار سال آینده کرده است و یکی از بهترین گزینه‌های آنها دکتر خاندوزی است که چند ویژگی مهم دارد که می‌تواند کمک کار او در مسئولیت وزارت اقتصاد باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برخورداری از تجربه سیاستگذاری در مرکز پژوهش‌های مجلس، پیوند گسترده با مجلس و جامعه دانشگاهی و جوان بودن، انقلابی بودن و فسادستیزی از جمله ویژگی‌های آقای خاندوزی است.

پاشایی با اشاره به سابقه فعالیت دانشگاهی وزیر پیشنهادی اقتصاد و سالها تدریس درس اقتصاد ایران و شناخت کافی نسبت به اقتصاد کشور گفت: وی روحیه کار تیمی و جمعی دارد و این روحیه را در مجلس نیز نشان داده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی از جمله فعال کردن ستاد اقتصادی دولت جهت هماهنگی بین دستگاه‌ها، اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی و نیز اصلاح نظام مالی و پولی کشور اظهار داشت: در سالی که گذشت شاهد به تاراج رفتن سرمایه‌های مردم در بورس و بی‌اعتنایی دولت به این مسئله بودیم و نظریات آقای خاندوزی برای اصلاح این رویه می‌تواند نویدبخش بهتر در آینده باشد.

پاشایی همچنین افزود: بهره‌وری کم دارایی‌های دولت با وجود بهر‌وری دولت از دارایی‌ها، کمک به بهبود اقتصاد کشور نکرده است لذا باید با شفافیت اقتصادی نسبت به افزایش بازدهی این درآمدها و ثبات بخشی به بودجه اقدام کرد.

وی در خصوص شبهه بی‌اعتقادی وزیر پیشنهادی به اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: مقالات ایشان مقالات تخصصی مرکز تخصص مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی عمدتا محصول سالهای مدیریت وی در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس خاطرنشان کرد: در بند اول برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای خاندوزی صراحتا بر خنثی کردن تحریم‌ها تأکید شده است و انتظارات ما نیز عملی کردن این برنامه‌ها و حفظ روحیه تحولگرایی است.

پاشایی خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مردم از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده اند لذا امیدواریم اقتصادی را که به دست شصت ساله‌ها به باد دادیم به دست جوانانی مانند شما به دست بیاوریم.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ پورابراهیمی: جدیت، پیگیری و اشراف علمی از ویژگی‌های خاندوزی است

 محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس و در موافقت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: شناخت من از آقای خاندوزی به یک دهه قبل برمی‌گردد. جدیت، پیگیری و اشراف علمی و تعصب برای حل مشکلات اقتصادی در ایشان مثال زدنی بوده و در کمیسیون اقتصادی نیز شاهد همکاری خوب وی در پیگیری امور بوده‌ایم.

محمدرضا+پورابراهیمی

وی ادامه داد: دغدغه کلان ما در حوزه اقتصاد مطالباتی است که دولت قبلی بر اجرای آنها یا کوتاهی کرد یا حتی مخالف کرد و انجام نداد اما امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است تا کسی که خودش در مجلس پیگیر مشکلات اقتصادی از دولت بوده امروز گزینه وزارت اقتصاد باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مطمئنیم بر مشکلات اقتصادی کشور فائق خواهیم آمد و نگاه جدید شکل گرفته می‌تواند مبنای تحول باشد گفت: ما با آقای خاندوزی در چند حوزه به توافق رسیدیم که با هماهنگی هم این مسائل را دنبال کنیم. نخستین حوزه مربوط به مأموریتهای نظارتی مجلس است که با حضور ایشان در وزارت اقتصاد انتظارات را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به برخی دیگر از انتظارات و برنامه‌های بر زمین مانده در حوزه اقتصاد که وزیر اقتصاد آینده باید دنبال کند اشاره کرد و افزود: قانون پایانه‌های فروشگاهی یکی از این انتظارات است که اگر دولت دوازدهم آن را اجرا می‌کرد بخش عمده‌ای از مشکلات بودجه‌ای کشور حل می‌شد اما متأسفانه گزارشها نشان می دهد حداقل ۵۰ درصد ظرفیت این قانون در دولت قبل عملیاتی نشده است.

وی به ضرورت مولدسازی دارایی‌های دولت و تهیه یک بسته اقتصادی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه وضعیت کسب و کار با توجه به اینکه رتبه کشورمان مناسب نیست با آقای خاندوزی توافق کردیم همه آنچه در حوزه وزارت اقتصاد باید انجام شود و تاکنون انجام نشده است عملیاتی کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: اصلاح قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی یکی دیگر از انتظارات مهم ماست که با حضور آقای خاندوزی این ظرفیت فراهم می‌شود و علاوه بر آن به سرانجام رساندن مالیات بر عائدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد نیز از دیگر انتظارات پیش رو است.

پورابراهیمی گفت: شفافیت اطلاعات مالی کشور با اجرای قانون حسابرسی از دیگر اولویت امروز کشور است که محورهای آن در کمیسیون با حضور آقای خاندوزی ترسیم شده است.

وی به مسئله ساماندهی نظام یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون ۱۲۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که برای بهره‌مندی آنها محورهایی ترسیم شده و اگر دولت و شخص معاون اول از وزیر جوانی مانند آقای خاندوزی حمایت کنند مطمئن هستیم آثار و پیامدهای این طرحها باعث بهبود شاخصهای اقتصادی می‌شود و ما نیز در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری شرط رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا مبنی بر انقلابی بودن در عملکرد تصریح کرد: ما نیز از آقای خاندوزی حمایت می‌کنیم اما دو شرط اصلی با ایشان داریم اول اینکه همچنان سالم باشند و سلامت در کار داشته باشند و دوم کارآمدی در فعالیتها.

وی با ابراز امیدواری در تحول اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: معتقدیم با وجود همه فشارهای خارجی و تحریم‌ها اگر برای اتکا به توانمندیهای داخلی برنامه‌ریزی و اقدام کنیم در میان مدت شاهد بهبود شاخصهای اقتصادی کشور خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد: دولت سیزدهم با امید نبستن به کدخدا پیروز می‌شود

 

احسان خاندوزی

 احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی عصر امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت: سعی می کنم نماینده ای شایسته برای جریان گام دوم باشم و هزار جهد کردم که بار وزارت را به دوش نکشم اما بعد از نپذیرفتن مسئولیت در اولین جلسه در ۹مردادماه، بعدها به دلایلی پذیرفتم بعد از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجربه ۱۷ساله اقتصادی ام را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دربیاورم.

وی افزود: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت‌طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم اما هیهات که از جهاد کبیر علیه دشمن اقتصادی شانه خالی کنیم.

خاندوزی ادامه داد: سختی کار و سنگینی بار را می دانم ولی به فضل خدا با ایده های تحولی و با تیم متخصصان سالم عازم جازم بنا داریم گذر کنیم و می‌دانیم چاره ای جز گذر کردن موفقیت آمیز از تنگه اقتصادی را نداریم و شرط این گذار مواجهه صادقانه با مردم و ترجیح رضای عمومی بر اقلیت های ذی نفع و رانت‌جو هست و مردم بوی رفتار صادقانه یا کاسب‌کارانه را خوب تشخیص می دهند.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر دشمنان جمهوری اسلامی عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران تعبیه کرده اند و خیال دارند با تحریم وفشار ملت ایران را وادار به کرنش نمایند،‌ گفت: به فرموده رهبر انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است و رجاء واثق دارم که دولت سیزدهم با استعانت از خدا و امید نبستن به کدخدا و به میدان آوردن مردم و رفع تعارض منافع مسئولان و گسترش شفافیت و فهم از اقتصاد به عنوان مسئله ای ملی و فراجناحی و بهره گیری از نخبگان در این تقابل بزرگ تاریخی پیروز خواهد شد.

وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را وزارت خزانه داری آمریکا قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم و آسیب ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد و از این رو من به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه،‌ وزارت اقتصاد را با آرایش تحریم‌ناپذیری نوسازی خواهم کرد.

خاندوزی گفت: هرچند تیم دیپلماسی اقتصادی باید طبق منویات رهبر انقلاب به دنبال تحریم‌زدایی باشد،‌ اما چنانکه رئیس جمهور فرمود، اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نمی دهیم و غیر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت‌های سازگار و امیدبخشی را به هم پیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری را خواهیم افزود.

وی افزد: مگر برخی اقتصادهای آسیایی که تحریم هم نیستند، از پیام رسان‌ مالی غیر سوئیفتی و روش های تسویه ارزی غیر متعارف استفاده نمی کنند؟ همانطور که در برخی امور سخت افزاری مثل وابستگی به واردات بنزین که ده سال پیش تهدید بود و امروز فرصت، نمی توانیم در سیاست های نرم اقتصادی هم تهدیدها را تبدیل به فرصت بکنیم؟

وی با بیان اینکه ماموریت بلندمدت و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم اولا ارتقای نقش خود این وزارتخانه در تیم اقتصادی دولت و ثانیا بازطراحی سیستم ها با هدف مقاوم سازی مالیه دولت پشتیبانی از بخش های مولد و مانع زدایی از تولید و کاهش نابرابری های ناموجه است گفت:‌ بدین منظور ساختارها و فرآیندهای معیوب موجود را با تکیه بر فناوری ها نوین و حذف مجوزهای زائد و بهبود محیط کسب و کار و رفع انحصارات و امتیارهای ویژه و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت همه مردم در فرآیند تولید و پیش بینی پذیری اقتصاد فراهم می‌کنیم.

خاندوزی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت این وزارتخانه کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است،‌ گفت:  به عنوان فردی از طبقه متوسط جامعه به آلام اقتصادی مردم آشنا هستم و وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی مردم می دانم و تورم بی سابقه و مزمن و کاهش درآمد سرانه شکاف و هزینه برای خانوارها ایجاد کرده و سفره مردم را کوچک کرده و معیشت مردم را به خطر انداخته است و اگرچه حل مشکل تورم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هست، اما از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش‌های غیر تورم زا و کنترل رشد نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وی با اشاره به اینکه اقدام فوری در حوزه مالیه دولت گذر از کسری بودجه امسال با کمترین هزینه اقتصاد کلان است، گفت: با توجه به هزینه های استقراض از بانک مرکزی، مهم‌ترین اقدامات در این زمینه اول ایجاد تقاضا برای اوراق دولت که به راحتی شدنی است و دستورالعمل های آن بزودی ابلاغ خواهد شد و دوم تسهیل فروش اموال دولتی است که نیازمند تقویت شجاعت و جسارت مدیران دولتی است که متهورانه مسئولیت بپذیرند و سوم ارتقای نقش خزانه در پیوند با عملیات پولی بانک مرکزی و چهارم توسعه بازار بدهی ها و افزایش تنوع اوراق مالی اسلامی و نقدشوندگی آنها،‌ ششم تدوین برنامه انتشار زمانی اوراق و در نهایت لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی هست.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبای‌وزارت خانه ها است؛ تاکنون صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم و ایجاد تجربه مثبت برای سهامداران خرد به عنوان یکی دیگر از وظایف وزارت اقتصاد و دارایی بیان داشت: راههایی که در این مسیر در پیش است شامل افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید و افزایش عرضه های اولیه است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی افزود: هرچه عرضه های اولیه بیشتری صورت بگیرد که این ظرفیت وجود دارد و بنگاه های خوب و خوشنام اقتصادی ما در صف عرضه اولیه قرار دارند به سرعت می تواند کمک کند که بازار سرمایه به پشتوانه بخش واقعی اقتصاد بیاید.

وی با اشاره به حمایت از شرکت های ذیل سهام عدالت که از مجکوعه های با پتانسیل بالا در بازار سرمایه هستند، خاطرنشان کرد: افزابیش مسارکت مردم و اصلاح روش انتخاب هیات مدیره شرکت های استانی و هم اصلاح جاماندگان از یهام عدالت از جمله این اقدامات است.

خاندوزی با اشاره به ناکارایی قوانین بانکی و نظارت بانکی و خلا جدی حاکمیت شرکتی و عدم مدیریت تعارض منافع بین مقام ناظر و بانک مرکزی با بانکدارها به عنوان عوامل ایجاد نارضایتی در حوزه بانکی تصریح کرد: اصلاح خود حکمرانی بانک مرکزی و همچنین تلاش برای ایجاد جایگاه هماهنگ ساز تمام نهادهای بازارهای مالی،‌ ساده سازی دسترسی به تسهیلات برای خانوارها و بنگاه های کوچک و متوسط از طریق الزام ویژه برای اعتبار سنجی مشتریان،‌ حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه و رفع شبهات عملیات شرعی بانکی به ویژه مسئله وجه الترام و واقعی شدن قراردادها، استقرار تامین منالی مبتنی بر زنجیره ارزش و اصلاح نظام بر خلق پول بانکها و کمک ه ایجاد بانک توسعه اسلامی و تنظیم رابطه آن با صندوق توسعه ملی و با بانک‌های تخصصی و حاکمیت شرکتی و توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در مناطق مختلف از اقدامات وزارت اقتصاد خواهد بود.

وی افزود: بزودی دوران تئوری رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت و این از شروط بنده برای معرفی رئیس کل بانک مرکزی خدمت رئیس جمهور خواهم بود.

خاندوزی با بیان اینکه عدم اتکای بودجه به درآمدهای پایدار مالیاتی منجر به آسیب پذیری اقتصادمان از تحریم شده است، گفت: نظام مالیاتی نه تنها می‌تواند از این مسیر خدمت کند، بلکه می‌تواند نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد ایفا کند. تمام رانت‌هایی که از سال۹۷تاکنون به واسطه سیاست‌های رانت‌زا چقدر محل اخذ مالیات عادلانه برای کاهش فاصله درآمد قرالر گرفت؟,‌تقریبا هیچ.

وی افزود: بهبود توزیع درآمد و کاهش فاصله طبقاتی و تنطیم رفتارهای سوداگرانه در بازار دارایی ها از دیگر اهدافی است که مالیات می تواندبه آنها منجر شود اما رونق بخشی اقتصاد را صدبرابر مقدم تر از مالیات ستانی می‌دانیم ولی باید اعتراف کرد سیستم مالیات ما به پایین بودن نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، فرار مالیاتی بالا  تحمیل بار مالیاتی به گروه های شفاف و قانونمند و تولیدکنندگان شناخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی باید ساختار و عملکرد خودر ا اصلاح کند،‌ گفت: در شرایط تحریم و کرونا در کشور مبادلات تجاری و ترخیص کالاهای اساسی برای ما اولویت است و از این مسیر نیازمند اصلاح گمرکات هستیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته اهداف قانونگزار را تامین کند، گفت: برای حل این مسئله به جای تمرکز بر اصلاحات غیر اولویت دار کمی بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تمرکز می کنیم تا نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: ظرف سه ماه آینده لایحه اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ تقدیم هیات وزیران خواهد شد و بسیاری از مشکلات خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح خواهد شد.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه

 

بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند.

 در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی،  گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

ذاکر: چرا امیرعبداللهیان در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی گام برنداشته است؟

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده‌ و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟

نماینده تالش: امیرعبداللهیان باید درباره اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع کند

حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر به عنوان مخالف حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: انتظار است در حوادثی مثل حادثه منا و اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اعلام موضع کنید و اقدامات دیپلماتیک مورد نیاز را انجام دهید.

علیزاده: وعده امیرعبداللهیان تبدیل وزارت خارجه ای در تراز انقلاب اسلامی است

محسن علیزاده نماینده سپیدان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: انتظار می رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند.

گلرو: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

عباس گلرو نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد.

تاکنون بر اساس حروف الفبای وزرات خانه ها، صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ عنابستانی: امیرعبداللهیانبرای احیای دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌‌ای دارد؟

 

عنابستانی نماینده مجلس

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت امور خارجه اظهار داشت: گفته شد که به دلیل مسئولیت رهبری در حوزه‌‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی، وزرای این حوزه‌ها عموماً با مشورت ایشان معرفی می‌شوند. این هماهنگی و مشورت، کاشف از عدم مخالفت رهبری با یک گزینه است و لزوماً نشانه تعیّن مسئولیت در یک گزینه نیست و نافی مسئولیت مجلس در بررسی دقیق یک گزینه و مسئولیت وزیر در اجرای دقیق سیاست‌های کلی نظام و پاسخگویی به رئیس جمهور و مجلس نیز نیست.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات انقلابی، کارآزموده، مجرب و نزدیک به جبهه انقلاب است اما مخالفت من با ایشان به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه وزارت خارجه دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک سابقه همکاری از آقای امیر عبداللهیان با آقایان ظریف و لاریجانی وجود دارد که ما را قدری نگران می‌کند و سختی شرایط کشور به ویژه در حوزه سیاست خارجی و برجام و بازگشت عزت کشور نیز نگرانی ما را بیشتر می‌کند.

عنابستانی خاطرنشان کرد: برای رفع نگرانی‌ها برنامه ایشان را چند بار مطالعه و با دیگران مشورت کردم؛ نتیجه مطالعات این بوده که بخش زیادی از نگرانی‌ها را برطرف کرده، اما چند سؤال هست که باید پاسخ بدهند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ما همیشه به نوعی معطوف به غرب و در برخی مقاطع مرهوب غرب بوده و این باعث بی‌اعتمادی مثبت شرقی‌ها به ما شده است؛ آقای امیرعبداللهیان چه برنامه عملیاتی و مشخصی برای سیاست خارجی متوازن و بهبود رابطه با شرق دارد و از آن طرف چه برنامه‌ای در خصوص مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های آنها دارد که از دست ما نرود؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به از دست رفتن فرصت رابطه با همسایگان در سال‌های گذشته اظهار داشت: این یک اصل مهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها بود که از دست دادیم و ارتباط ما با بخش عمده‌ای از کشورهای اسلامی نیز در سال‌های گذشته دچار مشکل شد و برگ برنده رابطه با آمریکای جنوبی را نیز به غربگرایی واگذار کردیم؛ برای بهبود این بخش‌ها در چهار سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟

عنابستانی همچنین با اشاره به اهمیت مسئله دیپلماسی اقتصادی گفت: سیاست خارجی ما به ناچار باید به بهبود وضعیت داخلی منجر شود وگرنه لزومی ندارد که ادامه یابد.

وی افزود: هرچند در سال‌های گذشته ادعای بلد بودن زبان دنیا را داشته‌اند اما این منجربه توسعه دیپلماسی اقتصادی نشده است؛ حالا آقای امیرعبداللهیان برای احیای دیپلماسی اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی چه برنامه‌ای دارد؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت حوزه دیپلماسی عمومی و رها شدن آن در سال‌های اخیر، خواستار توضیح وزیر پیشنهادی امور خارجه درباره برنامه عملیاتی و در این حوزه شد.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه/ علیزاده: امیرعبداللهیان دیپلماتی برجسته و انقلابی است

 محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان و در موافقت با برنامه حسین امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی امورخارجه اظهار داشت: سوابق اجرایی و حرفه‌ای امیرعبدللهیان نشانه این است که وی مدیری آسانسوری نیست و  در مدتی که در مجلس حضور داشته موفق شد دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده و در جایگاهی قرار دهد که امروز مورد مباهات مجلس شورای اسلامی است.

 محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان

 نماینده مردم سپیدان و بیضاء اضافه کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه رویکرد تحول و انقلابی‌گری را سرلوحه برنامه خود قرار داده است. روح انقلابی گری و دیپلماسی از نوع عزتمندانه در تمام بخش‌های برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه دیده می شود.

وی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: به رغم تایید برنامه‌های وی انتظار می‌رود افرادی را برای سفارتخانه‌ها و ماموریت‌های خارجی در وزارت امور خارجه در نظر بگیرند که بتوانند این برنامه‌ها را دنبال کنند. همچنین انتصاب دستیاران درحوزه‌های اقتصادی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید به آن توجه داشته باشد.

علیزاده ادامه داد: انتظار اولیه ما این است که حتماً در چینش و گزینش نیروها به موضوع انقلابی‌گری توجه خاصی داشته و توازن در سیاست خارجی و اقتصادی با محوریت همسایه منطقه و آسیایی، تجارت اقتصادی و فرهنگی و ارتباط با حوزه‌های تمدنی و فرهنگی همراه با تعامل فعال و پویا با جهان و  غرب آسیا را در مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: نگاه ویژه وزیر پیشنهادی امورخارجه به محور مقاومت از جمله نکاتی مهم در برنامه‌های ایشان است. همچنین امیرعبداللهیان در جلسات با کمیسیون تاکید کرد در نخستین روز حضور در وزارتخانه ستاد مقابله با کرونا برای استفاده از ظرفیت وزارت خارجه درتهیه دارو و تجهیزات پزشکی به کار خواهد بست.

این نماینده مجلس با اشاره به اصلاح ساختار وزارت خارجه به عنوان دیگر برنامه وزیر پیشنهادی گفت: ایشان بنا دارند با بهره گیری از نیروهای ارزشی و انقلابی برای رساندن این وزارتخانه به یک وزارتخانه در تراز انقلاب اقدام کنند که این مورد هم مد نظر مقام معظم رهبری است.

علیزاده خاطرنشان کرد: رای اعتماد قاطع و بالا به گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه سبب خواهد شد تا وزارت خارجه از برجام نافرجام به یک وزارتخانه انقلابی تبدیل شود.

وی در خاتمه عنوان کرد: خوشبختانه وزیر پیشنهادی امور خارجه دیپلماتی برجسته، انقلابی، مدیری شایسته و موفق است که از رده پایین در وزارت خارجه شروع کرده است و امروز به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور و منطقه در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شود.

امیرعبداللهیان: دیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد

حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه عصر امروز ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند.

امیر عبداللهیان

وی ادامه داد: اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

عبداللهیان تصریح کرد: در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی پویا  و متوازن مورد توجه است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، بیان داشت: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت بهرام عین‌اللهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

 بررسی صلاحیت بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۵ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مورد بررسی قرار گرفته است.

در ابتدای بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی و پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوط قرائت می شود.

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی اقتصاد

 

زهرا شیخی مبارکه در نشست علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی (یکشنبه ۳۱ مردادماه) و در قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: در اجرای ماده ۲۰۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از وصول شرح و حال برنامه‌ها و سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد آقای بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی اقدام کرد.

زهرا شیخی کمیسیون بهداشت مجلس

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: آقای بهرام عین‌اللهی در حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نسبت به اولویت قرار دادن مواردی که در زیر به آن اشاره می‌شود متعهد شدند و کمیسیون نظارت دقیق و مستمر بر اجرای تعهدات خواهد داشت.

وی افزود: تأکید بر اولویت مدیریت کرونا و اتمام واکسیناسیون جمعیت هدف بالای ۱۲ سال طی شش ماه با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات مورد نیاز،‌تأکید مؤکد بر فعالیت به صورت تمام وقت جغرافیای خود و معاونین‌شان و رؤسای و معاونین دانشگاه‌ها، رؤسای بیمارستان‌های اموزشی، آموزش، بهداشت و درمان با رعایت اصل شایسته‌سالاری و به کارگیری و انتصاب نیروهای متخصص، متعهد و مردمی با روحیه انقلابی، مجرب، کارآمد و فاقد تعارض منافع از جمله تعهدات آقای دکتر عین‌اللهی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بوده است.

شیخی خاطرنشان کرد: تأکید و توجه ویژه به مناطق محروم و کمتر برخوردار در توزیع منابع، امکانات و نیروی انسانی ماهر و متخصص، تأکید بر تقویت نقش تولیت نظام سلامت و اجرای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه ششم که به وزارت بهداشت واگذار شده است و همچنین تأکید بر اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده، سیاست کلی جمعیت و اجرای بیمه‌ها، ارتقای زیرساخت‌های بهداشت، اعم از جذب نیروی انسانی، فنی و کارشناس،‌تکمیل تجهیزات پزشکی و خودرویی، نوسازی و بازسازی فضای فیزیکی خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت از دیگر تأکیدات وزیر پیشنهادی بهداشت بود.

وی ادامه داد: قانونمداری و قانونگرایی، به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت و مبارزه با فساد، سبک و شیوه مدیریت حکمرانی انقلابی، مردم‌گرایی، خلاقیت و نوآوری، مشورت‌پذیری، اعتقاد به  خرد جمعی، برنامه محوری با رویکرد مبارزه با خویشاوندسالاری در مجموع طرح مدیریت از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزیر بهداشت بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: از جمله موارد انطباق برنامه‌ها با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی عبارت است از:‌ اتخاذ سیاستها و راهبردها در راستای افزایش جمعیت، بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایرانی، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف همگانی ساختن بیمه پایه درمان و پوشش نیازهای پایه‌های درمان و…

وی افزود: کمیسیون بهداشت پس از بررسی صلاحیت و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی جناب آقای دکتر بهرام عین‌اللهی به اتفاق آرا فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت

 

 رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی گزارش این کمیسیون درباره بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

 رضا حاجی پور

این گزارش به شرح ذیل است:

موضوع سلامت افراد جامعه، از حیاتی ترین مسائل کشور است. بنابراین ضروری است که مدیریت و هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور و آموزش پزشکی، به فردی لایق و مطمئن سپرده شود.

در سیاست های کلی سلامت بر ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی اشاره شده است. تدوین، تعیین خطی مشی ها و نیز برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف مصرح قانونی وزارت بهداشت به شمار می آید. چنانچه در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بدرستی عمل نشود، با وجود تخصیص بودجه، اخلال در کارآیی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر عین اللهی در دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند و علاوه بر آن در مراکز تحقیقاتی و آموزشی متنوعی در این وزارتخانه، مدیریت، دبیری و یا عضویت داشته اند.

۷۰ مقاله متناسب با موضوعات وزارت بهداشت در مراجع معتبر علمی داخلی و خارجی، بخشی از سوابق علمی ایشان است. ایشان قریب سی سال سابقه عضویت هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراند و دهها پروژه دستیاری پزشکی و تحصیلات تکمیلی را راهنمایی و هدایت نموده اند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی

در کمیسیون در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عین اللهى به اولویت های زیر اشاره شد:

۱- بهره مندی عادلانه همه مردم به خدمات سلامت کشور

۲- مقابله به موقع و مناسب با بحران ها

٣- تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاهها

۴- توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه سلامت

۵- لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشته های علوم پزشکی

۶- توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

با توجه به نیاز کشور به خودکفایی دارویی و تجهیزات پزشکی، وزیر پیشنهادی قول دادند این وزارتخانه به شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری نماید.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان واقع گرایانه تدوین شده و از جامعیت، شفافیت و صراحت نسبتا خوبی برخودار می باشد اما کمیسیون انتظار داشت با توجه به سوابق جناب آقای دکتر عین اللهی، در زمینه آموزش پزشکی و پژوهش و فناوری به جزئیات بیشتری پرداخته می شد.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه درمان و آموزشی پزشکی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

۱- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی

ایشان در زمان جنگ و بعد از آن در درمان مجروحین جنگ تحمیلی نقش مهمی داشته اند. و همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز، رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور می باشند.

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل پزشکی کشور

ایشان پزشکی با سوابق علمی درخشان و سابقه طولانی مدت در جایگاههای متنوع مدیریتی بخصوص جایگاههای آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت می باشند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت/عباسی: در برنامه عین‌الهی نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در مخالف با عین الهی وزیر پیشنهادی بهداشت، خطاب به وی اظهار داشت: در بسیاری از بخش‌های برنامه تان نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود و مشخص نیست که چطور در این ۴ سال می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس

وی افزود: آقای عین اللهی! در بررسی برنامه‌هایتان شما اعلام کردید که می‌خواهید ما را به وضعیت مطلوب برسانید، وضع مطلوب و راه رسیدن به آن را توضیح دهید.

نماینده مردم کرج در مجلس عنوان کرد: یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تخت های ویژه و دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آنها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

وی ادامه داد: براساس برنامه های بالادستی و افق ۱۴۰۴ ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است.برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجموعه سازمان غذا و دارو از افرادی استفاده شده که ذینفع دارو و غذا هستند از این رو لازم است شما به صورت کامل مشخص کنید که در این حوزه از فعالین دارو و غذا استفاده خواهید کرد یا افرادی که در این حوزه ذینفع نیستند. بی توجهی به این موضوع موجب شده سلامت محوری به درمان محوری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه براساس سند ملی گیاهان دارویی حدود ۸ هزار گیاه دارویی در کشور وجود داشته که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن خاصیت دارویی دارد، افزود: متاسفانه در برنامه های پزشکی از ظرفیت گیاهان دارویی کشور آن طور که باید بهره برداری نشده است حال بیان کنید برنامه شما برای استفاده بیشتر از این ظرفیت چیست. همچنین کسب سهم ۲۰ درصدی ارزش دارویی مربوط به گیاهان دارویی و فرآورده های آن بوده و همچنین پوشش بیمه ای متناسب برای رسیدن به نرخ پرداخت از جیب ۳۰ درصدی در حوزه طب سنتی از موضوعات مهمی بوده که در برنامه های شما به این مهم توجه نشده است که باید برنامه مشخص شما برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی به صورت مشخص تشریح شود.

عباسی با اشاره به پاندومی ویروس کرونا، اضافه کرد: یکی از راه های مقابله با این بیماری واکسیناسیون است اما دو مجموعه با سابقه در این زمینه مانند واکسن سازی راضی و انستیتو پاستور نتوانستند به خوبی وظیفه خودشان را در این رابطه انجام دهند از این رو باید آسیب شناسی شود که چرا قرارگاه های واکسن سازی وظیفه خودشان را به خوبی انجام نداده اند اگر ترک فعلی در این حوزه صورت گرفته باید با جدیت برخورد شود و اگر تعارض منافعی وجود داشته باید بررسی و رفع شود.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت /گودرزی: وزیر پیشنهادی بهداشت در برابر اجرای مطالبات نمایندگان باید تضمین بدهد

نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت باید در خصوص اجرای پزشک خانواده، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود پزشک و ترویج طب سنتی به نمایندگان تضمین بدهد.

عباس+گودرزی

عباس گودرزی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه امروز بعد از ظهر مجلس بیان کرد: در کمیسیون بهداشت در خصوص بحث کمبود پزشک و بحرانی که در چند سال آینده با آن مواجه می شویم به وزیر پیشنهادی هشدار دادم در ۱۱ سالی که ایشان دبیر شورای  گسترش دانشگاه علوم پزشکی بودند نه تنها ظرفیت دانشگاه ها افزایش نیافت بلکه نسبت به زمان آغاز به کار ایشان این ظرفیت کاهش یافت.

وی در ادامه گفت: دسترسی به پزشک و خدمات درمانی  و انحصار ایجاد شده در ارائه خدمات پزشکی  و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم از دیگر دغدغه های است که باید با جدیت دنبال شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: برای گرفتن یک پزشک متخصص باید التماس کنیم تا به مناطق محروم بیایند. مردم در صف خدمات پزشکی آواره تهران و مراکز استانها هستند؛ چرا علیرغم وجود نخبگان و امکانات از ظرفیت ها استفاده نمی شود؟ میانگین پزشک عمومی در ایران ۱۱.۷ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت و در کشورهای پیشرو ۳۰ به ازای ۱۰ هزار نفر است و پزشک متخصص نیز ۵.۹ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت در حالی که در کشورهای پیشرو این رقم بین ۲۰ تا ۳۰ به ازای ۱۰ هزار نفر است. دندانپزشک نیز ۳.۲۹ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت بوده در حالی که در کشورهای پیشرفته این میانگین بسیار بالاتر است.

وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد زیرساختهای جدید در  حوزه علوم پزشکی مطالبه ملت ایران است. چین که بالاترین آمار کرونا را داشت اعلام کرده ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرده است. ۱۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کرونا برداشتیم اما یک دلار هم خرج طب سنتی نکردیم طب سنتی در ایران مظلوم است حداقل یک اتاق در بیمارستانها برای طب سنتی اختصاص دهید.

وی در پایان گفت: چرا صداوسیما یک ساعت به بحث در خصوص طب سنتی اختصاص نمی دهد؟ چرا بر روی محصولات تراریخته یک برچسب هم نمی خورد؟ ما انتظار داریم وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس تضمین دهد تا در خصوص اجرای پزشک خانواده، مقابله با فساد دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود پزشک و ترویج طب سنتی گام بردارد در غیر این صورت با او مخالف هستیم.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار