آمار تعداد مبتلایان و فوت شدگان ویروس کرونا در ۲۰ مهر ۹۹

تا کنون چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گزارش رصد روز ، دکتر سیما سادات لاری با اعلام این خبر افزود: از دیروز تا امروز ۲۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی با اشاره به این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسید.

لاری با بیان این که خوشبختانه تا کنون ۴۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، افزود: ۴۴۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی همچنین افزود: تا کنون چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

علائم و نشانه های ویروس کرونا

گزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا ۲۰۱۹ حکایت دارند. علائم کرونا می‌توانند از ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

راههای پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا ۲۰۱۹ وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.

آیا ویروس کرونا درمان دارد؟

در حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که دارای کرونا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد.

 

 کووید-19
پرسش های متداول ویروس کرونا

 

پرسش‌های رایج در مورد ویروس کرونا

آیا ممکن است کسی ویروس کرونا را داشته باشد اما مریض نباشد؟

به نظر می‌رسد که سرایت ویروس بیشتر زمانی انجام می‌شود که افراد دارای علائم و نشانه های بیماری هستند. انتشار ویروس می‌تواند پیش از بروز علائم نیز انجام شود؛ گزارشاتی در زمینه انتقال ویروس جدید کرونا از این طریق ارائه شده است؛ اما به نظر نمی‌رسد که این، طریقه اصلی انتشار ویروس باشد.

آیا ویروس کرونا به‌راحتی منتقل می‌شود؟

اینکه ویروس در میان افراد تا چه حد می‌تواند به راحتی منتقل شود، متغیر است. برخی از ویروس‌ها کاملاً مساوی هستند (به راحتی منتشر می‌شوند) مانند سرخک، اما برخی دیگر به راحتی منتشر نمی‌شوند. یک فاکتور دیگر آن است که آیا نحوه انتشار، پایدار است یا خیر.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا ماسک بزنیم یا نه؟

* بروزرسانی ۱۶ فروردین: اخیرا سازمان بهداشت چهانی پیشنهادش را عوض کرده است و پیشنهاد می‌کند که همه افراد اعم از سالم و ناسالم بهتر است ماسک بزنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد نمی‌کند افراد سالم از ماسک صورت برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های تنفسی شامل کرونا، استفاده کنند.

ماسک صورت بایستی توسط افراد استفاده شود که دارای علائم کرونا هستند تا در نتیجه مانع از انتشار بیماری به دیگران شود. استفاده از ماسک صورت برای کارمندان بخش بهداشت و درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند، ضروری است.

دست‌های خود را بارها در هر روز با آب و صابون حداقل برای مدت ۲۰ ثانیه بشویید، بخصوص پس از رفتن به حمام، پیش از خوردن غذا و پس از گرفتن بینی، عطسه کردن یا سرفه کردن.

اگر آب و صابون در دسترس نیست، از پد الکلی با حداقل ۶۰% الکل استفاده کنید. همیشه دست‌های خود را در صورتی که کثیف هستند با آب و صابون بشویید.

 

 کووید-19

 

اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟

درصورتی‌که تب داشتید و علایم بیماری تنفسی، مانند سرفه و مشکل در تنفس در شما وجود داشت، در صورتی که با فرض اینکه به کرونا دچار شده است در تماس بودید، و یا به مکانی سفر کرده‌اید که تعداد افراد بیمار در آن حال گسترش است، با یک متخصص تماس بگیرید و در مورد تماس یا سفر اخیر خودتان صحبت کنید. متخصصین تشخیص می دهند که آیا شما نیاز به تست کرونا دارید یا خیر.

ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس جدید کرونا ویروسی است که پیش‌تر شناسایی نشده بود. ویروس منجر به بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) همانند سایر ویروس‌های کرونا دیگری که در انسان‌ها وجود دارند و منجر به بیماری‌های خفیفی مثل سرماخوردگی عمومی می‌شوند، نمی‌باشد.

تشخیص بیماری کرونا ۲۲۹E, NL63, OC43  یا HKU1 همانند تشخیص COVID-19 نیست. بیماران دارای COVID-19 به شکل متفاوتی نسبت به بیماران دارای ویروس کرونا عمومی مورد درمان قرار می‌گیرند.

نام ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا چیست؟

در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰، کمیته بین‌المللی شجره نامه ویروس‌ها، که محصول نام‌گذاری ویروس‌های جدید است، ویروس کرونا جدید شناسایی شده در ووهان چین را با عنوان سندروم تنفسی شدید کروناویروس ۲ یا به‌اختصار SARS-CoV-2 نامید.

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این ویروس با کروناویروس مرتبط با سارس  (SARS-CoV) که منجر به شیوع بیماری تنفسی شدید سارس در ۲۰۰۲-۲۰۰۳ شد، ارتباط دارد. با این حال، این همان ویروس نیست.

منشأ ویروس از کجاست؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. برخی از آن‌ها منجر به بیماری در افراد می‌شوند و برخی دیگر، مانند کرونا ویروس‌های سگ و گربه، تنها حیوانات را درگیر می‌کنند. به ندرت کرونا ویروس‌های حیوانی که منجر به عفونت حیوانات می‌شوند، باعث درگیری عفونی افراد می‌شوند و در میان انسان‌ها منتشر می‌گردند. به نظر می‌رسد ویروسی که منجر به COVID-19 شده باشد نیز به همین شکل باشد. سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم تنفسی شدید (سارس) دو نمونه دیگری از کرونا ویروس‌ها هستند که از حیوانات به وجود آمدند و در میان انسان‌ها رشد یافتند.

ویروس چگونه منتشر می‌شود؟

این ویروس ابتدا در شهر ووهان در استان هوبه­ی در چین منتشر شد. اولین موارد بیماری مرتبط با بازار حیوانات زنده بود، اما ویروس هم‌اکنون در میان انسان‌ها در حال گسترش است. توجه به این امر اهمیت دارد که انتشار فرد به فرد می‌تواند به صورت یک طیف انجام شود. برخی از ویروس‌ها بسیار مفید هستند (مانند سرخک) و برخی ویروس‌ها این‌گونه نیستند.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا کسی که دارای ویروس کرونا یا COVID-19 است می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؟

ویروس منجر به بیماری COVID-19 از فرد به فرد منتقل می‌شود. فردی که شدیدأ به کرونا مبتلا شده است می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند. پیشنهاد می‌شود که این بیماران در بیمارستان یا در خانه (بسته به اینکه چقدر بیمار هستند) ایزوله شوند تا زمانی که بهبود پیدا کنند و دیگر خطری برای بیمار کردن دیگران نباشند.

راهبردهای کنونی سازمان بهداشت جهانی در این مورد که در چه زمانی فرد می‌تواند از قرنطینه بیرون بیاید، به شکل مورد به مورد اعمال می‌شود و شامل تأمین همه شرایط زیر است:

  • بیمار بدون استفاده از داروهای کاهش تب، دیگر تب نداشته باشد.
  • بیمار دیگر علائمی مانند سرفه را نشان ندهد.
  • تست بیمار در دو نمونه تنفسی پیاپی با فاصله ۲۴ ساعت منفی باشد.
  • کسی که از قرنطینه خارج شود، دیگر تهدیدی برای بیمار سازی دیگران نیست.

آیا هوای گرم مانع از انتشار بیماری کرونا می‌شود؟

مشخص نیست که آیا دما و آب و هوا می‌تواند روی انتشار کرونا تأثیرگذار باشد یا خیر. برخی از ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی عمومی و آنفلوانزا در فصل سرما منتشر می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که امکان بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر وجود ندارد. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا انتشار COVID-19 با گرم‌تر شدن هوا کاهش پیدا می‌کند یا خیر. اطلاعات بیشتری باید در مورد انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های بیماری حاصل شوند، به تحقیقات در حال انجام است.

علایم و مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، چیست؟

علایم کنونی گزارش شده برای بیماران دارای کرونا، شامل علایم تنفسی خفیف تا شدید، همراه با تب، سرفه و مشکل در تنفس هستند.

آیا من باید برای کرونا تست بدهم؟

اگر احساس بیماری می‌کنید و تب، سرفه، مشکل در تنفس دارید، و یا با افرادی که دارای بیماری کرونا هستند تماس داشته اید، و یا در محلی بوده‌اید که اخبار انتشار کرونا در آن منتشر شده، با متخصص تماس بگیرید.

آیا آنتی­‌بیوتیک‌­ها در درمان یا پیشگیری ویروس کرونا موثراند؟

خیر. آنتی­‌بیوتیک­‌ها کاربردی برای درمان ویروس­‌ها نداشته و تنها روی عفونت­‌های باکتریایی موثراند. با توجه به ویروس بودن عامل ویروس کرونا، برای پیشگیری یا درمان این بیماری، به هیچ عنوان نباید از آنتی­‌بیوتیک­‌ها استفاده کرد. مصرف آنتی­‌بیوتیک­‌ها تنها در صورت تجویز پزشک و با هدف درمان عفونت­‌های باکتریایی مجاز است.

آیا برای درمان یا پیشگیری از کروناویروس، دارو یا روش درمانی خاصی وجود دارد؟

در حالی که برخی از دارو­های غربی، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شود، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کرونا، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (ازجمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. هرچند در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی، شامل داروهای غربی و سنتی در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت به محض دستیابی به یافته­‌های بالینی جدید، اطلاعات به دست­‌آمده را منتشر خواهد ساخت.

آیا ویروس کرونا همان سارس[۱] است؟

خیر. عامل ویروس کرونا، و ویروسی که در سال ۲۰۰۳ عامل شیوع سندرم تنفسی حاد بود، به طور کلی با هم مرتبط‌اند؛ اما بیماری حاصل از هر کدام از این ویروس­‌ها کاملا متفاوت است.

درصد مرگ و میر ناشی از سارس در مقایسه با COVID-19 بیشتر است؛ اما شیوع COVID-19 به مراتب بیشتر از بیماری سارس است. از سال ۲۰۰۳ تا کنون در هیچ کجای جهان شیوع سارس رخ نداده است.

 

 کووید-19

پروسه پوشیدن، استفاده، درآوردن و دور انداختن ماسک به چه صورت است؟

  1. به یاد داشته باشید استفاده از ماسک، تنها برای کادر درمان، افرادی که از فرد بیمار نگه­داری می‌­کنند، و نیز فرد دارای علائم تنفسی (مانند سرفه و تب) ضروری است.
  2. قبل از برداشتن ماسک، دستان خود را توسط شوینده‌­های پایه الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.
  3. ماسک را گرفته و بررسی کنید سوراخ یا پارگی نداشته باشد.
  4. قسمت فوقانی ماسک (محل قرارگیری نوار فلزی) را پیدا کنید.
  5. مطمئن شوید که قسمت درست (یعنی قسمت رنگی) ماسک به سمت بیرون قرار گرفته است.
  6. ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را فشار دهید تا قالب بینی شما شود.
  7. لبه تحتانی ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
  8. بعد از استفاده، ماسک را درآورید؛ حلقه‌­های لاستیکی را از پشت گوش­های خود خارج کرده و همزمان مراقب باشید که ماسک به صورت و لباس­‌هایتان برخورد نکند؛ چراکه ممکن است سطح ماسک آلوده باشد.
  9. بعد از استفاده، ماسک را سریعا در یک سطح زباله دردار بیندازید.
  10. سپس با استفاده از شوینده­‌های پایه الکلی، دست­‌های خود را تمیز کرده و یا در صورت مشخص بودن آلودگی دست‌­ها، آن­‌ها را با آب و صابون را بشویید.

دوره نهفتگی یا کمون ویروس کرونا چقدر است؟

به فاصله زمانی موجود میان ورود ویروس به بدن و شروع علائم بیماری، دوره کمون یا نهفتگی گفته می­‌شود. تخمین زده می‌شود دوره کمون COVID-19، بین ۱ تا ۱۴ روز باشد؛ این دوره معمولا ۵ روز طول می­‌کشد. ارزیابی­‌های حاضر، به محض یافتن اطلاعات بیشتر، بروزرسانی می­‌شوند.

آیا ممکن است انسان‌­ها از طریق حیوانات به کووید-۱۹ مبتلا شوند؟

کروناویروس­‌ها، گروه بزرگی از ویروس­‌ها هستند که میان حیوانات شایع‌اند. بعضی‌وقت­‌ها این ویروس­‌ها، انسانی را آلوده کرده و به این ترتیب ممکن است میان دیگر انسان­‌ها نیز گسترش پیدا کنند. به عنوان مثال در ابتدا سارس()SARS-CoV، از طریق گربه زباد[۲] و مرس (MERS-CoV) توسط شتر یک‌کوهانه[۳] منتقل شدند. منابع جانوری احتمالی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده اند.

برای محافظت از خود (مثلا هنگام سرزدن به فروشگاه حیوانات زنده) از برقراری تماس با حیوانات و یا سطوح در دسترس حیوانات خودداری کنید. همواره از سلامت مناسب غذاها اطمینال حاصل کنید. از گوشت، شیر و اندام‌­های حیوانی، با احتیاط استفاده کنید تا از آلوده‌­شدن آن­ها جلوگیری شود. همچنین از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیم‌­پز نیز اجتناب کنید.

آیا ممکن است از حیوان خانگی‌ام COVID-19 بگیرم؟

با اینکه یک مورد ابتلا از طریق سگ در هنگ­‌کنگ وجود داشته است، اما تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق سگ، گربه یا حیوانات خانگی دیگر یافت نشده است. COVID-19 عمدتا با سرفه، عطسه یا سخن گفتن فرد آلوده و از طریق قطرات تنفسی منتقل می­‌شود. برای محافظت از خود، دستان خود را به طور کامل و منظم بشورید.

سازمان جهانی بهداشت، همچنان بر آخرین تحقیقات انجام گرفته در این زمینه و دیگر موضوعات مرتبط با COVID-19 نظارت خواهد کرد و به محض کشف اطلاعات جدید، بروزرسانی خواهد شد.

عمر این ویروس روی سطوح چقدر است؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست عمر عامل COVID-19 روی سطوح چقدر است؛ اما به نظر می­‌رسد این ویروس، مشابه کروناویروس‌­های دیگر عمل می­‌کند. پژوهش‌­ها (از جمله اطلاعات مقدماتی به دست آمده از COVID-19) حاکی از آن است که کروناویروس‌­ها از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف باقی می‌­مانند. این امر ممکن است تحت شرایط متفاوت (برای مثال جنس سطوح، دما و رطوبت محیط)، تغییر کند.

با تمیز کردن سطوح آلوده و استفاده از مواد ضدعفونی‌­کننده ساده، ویروس را از بین برده و به این ترتیب از آلوده شدن خود و دیگران جلوگیری کنید. دست­‌های خود را با شوینده‌­های پایه الکلی یا آب و صابون تمیز کرده و از دست زدن به چشم­‌ها، بینی و دهان خود، خودداری کنید.

آیا دریافت مرسوله­‌های پستی از مکان­‌هایی که موارد ابتلا به COVID-19 گزارش شده است، بی­‌خطر است؟

بله. احتمال آلوده شدن کالاهای تجاری از طریق فرد آلوده، کم است. همچنین، احتمال ابتلا به COVID-19 از طریق بسته­‌ای که جابه­‌جا شده، مسافت زیادی را پیموده، و تحت شرایط و دماهای متنوعی قرار گرفته، پایین است.

باید از انجام چه کارهایی اجتناب کرد؟

اقدامات زیر در برابر COVID-19 موثر نبوده و ممکن است منجر به آسیب شود:

  • کشیدن سیگار
  • استفاده همزمان از چند ماسک
  • مصرف آنتی­‌بیوتیک

در صورت داشتن تب، سرفه و تنگی نفس، تحت هر شرایطی، هرچه زودتر برای دریافت مراقبت‌­های پزشکی اقدام کنید تا ریسک تشدید عفونت کاهش یابد. حتما سابقه مسافرت­‌های اخیر خود را با فرد ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمیان بگذارید.

 

 کووید-19

 

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می­‌شود؟

ویروس عامل COVID-19، عمدتا از طریق قطرات تولید شده هنگام سرفه، عطسه و سخن گفتن فرد آلوده پخش می­‌شود. این قطرات، برای معلق ماندن در هوا بیش از حد سنگین هستند و به همین جهت، سریعا بر روی زمین یا سطوح دیگر سقوط می‌کنند.

اگر در یک متری فرد بیمار قرار بگیرید، ممکن است ویروس را استنشاق کرده و آلوده شوید. همچنین در صورتی که پس از لمس سطوح آلوده، دستان خود را تمیز نکنید، با دست زدن به چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده خواهید شد.

محمدعلی صحراییان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نایب رئیس انجمن ام اس و رئیس مرکز تحقیقات ام اس درباره ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا بین انسان و حیوان انتشار پیدا می‌کند. محققان چینی اعلام کرده‌اند منشا ویروس کرونا خفاش، مار و یا مورچه خوار است.

او درباره علائم ویروس کرونا بیان کرد: مهمترین علائم شایع این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم‌های حاد تنفسی برای فرد به وجود می‌آید.

صحراییان درباره این که چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند، بیان کرد: سالمندان، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و خانم های باردار بیشتر از همه گروه ها مستعد ابتلا به بیماری حاصل از ویروس کرونا هستند. نکته بسیار مهم و قابل توجه درباره ویروس کرونا راه های انتقال فرد به فرد این ویروس است؛ یعنی اینکه انتشار از راه تماس نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده و انتشار از راه هوا هم می تواند صورت بگیرد.

او گفت: مهمترین راه پیشگیری از کرونا این است که به طور مرتب و صحیح اقدام به شستشوی کامل دست ها کنیم و از دست دادن و روبوسی با افراد به خصوص کسانی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه هستند، پرهیز کنید. دهان و بینی را به هنگام عطسه بپوشانید که مانع پخش شدن ترشحات تنفسی به اطراف شود و اگر با افراد صحبت می کنید به خصوص افرادی که احتماًل درگیری دارند حداقل فاصله ۱ متر را حفظ کنید. همچنین از تماس دست شسته نشده و آلوده به چشم و صورت خودداری کرده و از رها کردن دستمال های استفاده شده در محیط پرهیز کنید. توصیه می شود غذاهای نیم پز پرهیز استفاده نکنید و از تماس با حیوانات تا حد امکان خودداری کنید.

صحراییان در خصوص استفاده مکرر از ماسک بیان کرد: زدن ماسک به تنهایی کافی نیست و بیشتر برای زمانی توصیه می شود که فرد مبتلا شده است، ماسک برای بیمارانی که از داروهایضد سیستم ایمنیاستفاده می کنند بیشتر توصیه می شود. نکته مهم در خصوص استفاده ماسک‌ها این است که زمان خاصی دارند و برای طولانی مدت نمی توان از آن ها بیش از یکبار استفاده کرد. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان کرونا مناسب هستند، گفت: آنتی بیوتیک در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد و تاکنون واکسنی برای مهار این ویروس یافته نشده است. البته درمان هایی به صورت تحقیقاتی در حال انجام است

او در خصوص نکات پیشگیرانه برای بیمارانی که مشکلات زمینه ای دارند، بیان کرد: توصیه می شود این افراد تا حد امکان سفر غیر ضروری یا حضور در اماکن شلوغ را محدود کنند و از رفتن به مکان های پرتردد تا زمانی که وزارت بهداشت تحت کنترل بودن این بیماری را اعلام می کند کاملاً پرهیز کنند. اگر تغییر تنفسی و علائم سرماخوردگی به خصوص تب داشتند، حتماً به پزشک مراجعه کنند. همچنین مایعات زیادی مصرف کرده و رژیم غذایی سالم و خوبی را داشته باشند.

صحراییان درمورد توصیه های مهم به خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کرد: اگر فردی در خانواده دچار تب یا علائم آنفلوانزا شد به پزشک مراجعه کند و برنامه دارویی که به او داده می شود را رعایت کند. درضمن یادمان باشد غیر از ویروس کرونا، سرماخوردگی های معمولی در این فصل شایع است و هر علامتی را باید جدی بگیریم. هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به کرونا نیست‌.

او افزود: کسانی که محدودیت حرکتی دارند مانند افراد مبتلا به ام اس نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در انجام موارد بهداشتی مثل شستن دست داشته باشند. یک فرد ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز به ویروس کرونا مبتلا و هیچ علامتی نداشته باشد و فقط آن را در محیط پخش کند.

صحراییان در خصوص امور تغذیه‌ای مطرح کرد: مصرف میوه جات، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین c بیشتر در این مدت توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهای گرم مانند سوپ مفید خواهد بود و اگر بیماران دچار بی اشتهایی هستند حتماً تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم غذای مصرفی را کاهش دهند. مسئله مهم تقویت توان و استقامت بدن است؛ زیرا افرادی می توانند بیماری را پشت سر بگذارند، که توان جسمی و بدنی خوبی دارند.

او درباره سوالات بیماران ام اس برای مصرف داروهای خاص بیان کرد: داروهای ام اس به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته ای برای تنظیم سیستم ایمنی هستند که سرکوب‌گر نیستند. اما دسته ای از این داروها اصطلاحاً داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی گفته می‌شود. این نوع داروها سیستم ایمنی را طوری که خود می خواهند تغییر می دهند. به همین منظور افرادی که از داروهای سرکوب گر استفاده می کنند باید مراقبت های بیشتری از خود داشته باشند.

صحراییان در خصوص استفاده از داروهای بالابرنده سیستم ایمنی گفت: استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را بالا می برند توصیه نمی شود به دلیل اینکه در حال حاضر دارویی که بتواند با بالابردن سیستم ایمنی،جلوی ویروس کرونا را بگیرد یافت نشده و اگر خود ایمنی را افزایش دهیم ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

او مطرح کرد: امیدوارم با توصیه های گفته شده مشکلی برای هیچ یک از افراد کشور پیش نیاید و این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود.

صحراییان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه توصیه می‌شود افراد از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید، دهان و بینی خود را مرتب بپوشانید و بشویید و از حضور در مکان های پرجمعیت خودداری کنید.

او در پایان اظهار کرد: در خصوص مسائل روانی هم باید گفت: مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نشود، زیرا ترس بیش از اندازه باعث می شود که نگرانی در ما افزایش پیدا کند. یکی از مشکلات این است که در فضای مجازی اخبار و شایعات متعدد می شنوید که باعث ایجاد ترس و نگرانی می شود، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

برای انتقال ویروس از حیوان به انسان، فرد باید با حیواناتی که حامل عفونت هستند تماس نزدیک برقرار کند.

هنگامی که ویروس در افراد ایجاد می‌شود، کورونا ویروس ها از طریق قطرات تنفسی می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

کرونا ویروس ۲۰۱۹ به طور قطعی مربوط به یک حیوان خاص نبوده است. اما محققان معتقدند که احتمالاً ویروس از خفاش‌ها به حیوان دیگر یا مارها منتقل شده و سپس به انسان منتقل شده است. این انتقال احتمالاً در بازار غذای آزاد ووهان چین رخ داده است.

در حالی که هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت کرونا ویروس وجود ندارد، اما هنوز اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید.

شایع ترین شیوه انتشار ویروس‌ها از طریق دست دادن، سرفه کردن یا صحبت کردن با فرد ناقل از فاصله نزدیک و یا لمس سطوحی که ویروس روی آنها قرار دارد به انسان منتقل می‌شود.

 CDC  در مورد نحوه‌ی پیشگیری از کرونا ویروس این چینین توصیه میکند:

  • دستان خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. ضدعفونی کننده با درصد الکل ۶۰% به بالا می‌تواند در صورت عدم وجود صابون و آب کمک کند.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • هنگام سرفه، دهان خود را بپوشانید، یا با دستمال عطسه کنید و بعد از عطسه کردن آن را در سطل زباله بیاندازید.
  • اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌شود مثل کانتر آشپزخانه، صفحه موبایل، رایانه، دستگیره درب را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید.

لازم به ذکر است که ضدعفونی‌ کننده‌های مبتنی بر الکل مفید هستند اما یک اقدام پیشگیرانه کافی برای جلوگیری از کرونا ویروس نیستند. منابع قابل اعتماد CDC می گوید: “ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر الکل می‌توانند تعداد میکروب‌های دست را تا حد قابل قبولی به سرعت کاهش دهند اما همه انواع میکروب ها را از بین نمی برند.”

چگونه می توان جلوی کرونا ویروس را گرفت؟

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اجتناب یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم این ویروس را نشان می دهند و طی ۱۴ روز گذشته به چین سفر کرده اند.

بهترین کار بعدی که می توانید انجام دهید این است که بهداشت خوبی داشته باشید تا از انتشار باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کنید.

همچنین این ویروس سرعت انتشار بسیار بالایی دارد. بهترین راه برای جلوگیری از این ویروس، در خانه ماندن و قطع زنجیره انتقال ویروس است. باید تا می‌توان در خانه ماند و تا مقدور است به دورکاری، ورزش در منزل و خرید از راه دور پرداخت.

راه دیگر تقویت سیستم ایمنی بدن است. طبق نتایج آزمایشات اکثر مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی کمبود این ویتامین یکی از خطرات ابتلا به کرونا است. اما باید دقت شود مصرف بی‌رویه این دارو می‌تواند خطر آفرین باشد. حتما باید دوز مصرف را پزشک تعیین کند و همچنین به طور منظم مصرف شود. برای مثال بستگی به دوز، هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار. باید دقت شود مصرف نادرست دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را بشدت تضعیف کند. در این مسیر نرم‌افزار راحت دارو به شما در مصرف صحیح و به موقع دارو و همچنین اطلاعات مورد نیاز شما برای مصرف دارو کمک می‌کند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

اگر با شخصی که حامل کرونا ویروس است روبرو شوید بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستید، به خصوص اگر در هنگام سرفه یا عطسه در معرض بزاق آنها قرار گرفته‌اید یا در نزدیکی آنها بوده‌اید.

به نظر می رسد مردان مسن به ویژه مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) دانشمندان دریافته اند که میانگین سنی افرادی که تست مثبت برای این کورونا ویروس داشتند حدود ۴۵ سال بود و بیش از دو سوم این افراد مرد بودند.

کرونا ویروس ها چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص ویروس جدید کرونا که عفونت تنفسی ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و در اختیار همگان قرار دادند. برای تشخیص ویروس جدید کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه.

کرونا ویروس ۲۰۱۹ را می‌توان مشابه سایر عفونت‌های ویروسی تشخیص داد: با استفاده از نمونه خون، بزاق یا بافت. در ایران این کار توسط انستیتو پاستور انجام می‌پذیرد.

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

لذا اگر علائم بالا را ندارید به هیچ وجه به بیمارستان مراجعه نکنید تا آنجا با افراد مبتلا تماسی نداشته باشید.

چه درمانی برای کرونا ویروس وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی به طور خاص برای کرونا ویروس ۲۰۱۹ تأیید نشده است و هیچ درمانی برای این عفونت وجود ندارد، اگرچه در حال حاضر معالجه و واکسن در حال بررسی است. درعوض، وقتی ویروس به کسی منتقل می‌شود، پزشکان بر روی مدیریت علائم تمرکز دارند و داروهایی برای کاهش علائم تجویز می کنند.

اگر فکر می کنید مبتلا به کرونا ویروس ۲۰۱۹  هستید  به کمک فوری پزشکی نیاز دارید. پزشک برای هرگونه علائم یا عوارضی که ایجاد می شود، درمانی خاص را توصیه می‌کند.

بسیاری از افراد که دارای بیماری زمینه ای نیستند و به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، نیاز به بستری ندارند. لذا پزشک بعد از تجویز نسخه، مریض را به قرنطینه خانگی توصیه می‌کند. برای این بیماران نیز عمل به دستورات پزشک واجب است. اپلیکیشن راحت دارو، با یادآوری زمان مصرف دارو و همچنین ارائه اطلاعات مربوط به دارو به کاربر، به بیماران در این مسیر کمک میکند.

همچنین راحت دارو برای افرادی که خارج از خانه در مکانی مانند هتل آپارتمان خود را قرنطینه کرده‌اند تا به نزدیکان خود بیماری را منتقل نکنند، قابلیتی ایجاد کرده است که در صورت فراموش کردن مصرف دارو توسط مریض، به نزدیکان بیمار اطلاع داده می‌د تا آنها مصرف دارو را به بیمار یادآوری کنند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند.

تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.

 ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است.

کووید-۱۹ چیست؟

ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است موجب بیماری عفونی کووید-۱۹ میشود. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود.

علائم کووید-۱۹ چیست؟

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

این علائم معمولا خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

بیشتر مبتلایان (حدود ۸۰ درصد) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند.

تقریباً از هر ۶ نفر مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌شود.

در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.

کسانی که علائم تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

کووید-۱۹ چگونه منتقل می‌شود؟

سایر افراد ممکن است بیماری را از فردی که به کووید-۱۹ مبتلا است بگیرند.

انتقال کووید-۱۹ از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است.

این بیماری می‌تواند از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-۱۹ به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند.

این قطرک‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود.

سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.

همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک‌های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-۱۹ نیز وجود دارد.

به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-۱۹ ‌‌ حداقل ۱ متر (یا ۳ فوت) فاصله بگیرید.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-۱۹ است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

آیا ویروسی که عامل ابتلا به کووید-۱۹ است از طریق هوا منتقل می شود؟

تا امروز مطالعات نشان‌داده‌اند که روش اصلی انتقال ویروس عامل کووید-۱۹، از طریق تماس با قطرک‌های تنفسی است و نه از طریق هوا.

پاسخ به پرسش قبلی «کووید-۱۹ چگونه منتقل می‌شود؟» را مطالعه کنید.

آیا کووید-۱۹ از فرد فاقد علائم بیماری، به دیگران منتقل می شود؟

راه اصلی اانتشار این بیماری، از طریق قطرک‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد مبتلا در محیط پخش می‌شود.

احتمال ابتلا به کووید-۱۹ از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است.

البته، بسیاری از مبتلایان به کووید-۱۹، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.

بنابراین است ممکن است شما بیماری را از فردی بگیرید که به عنوان مثال فقط سرفه‌های خفیفی دارد و احساس بیماری نمی‌کند.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره دوره انتقال بیماری کووید-۱۹ است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

آیا ممکن است از طریق مدفوع فرد بیمار، به کووید-۱۹ مبتلا بشویم؟

به نظر می‌رسد که احتمال انتقال کووید-۱۹ از طریق مدفوع افراد مبتلا، کم است.

اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهدکه در برخی موارد ویروس ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد ولی با این‌حال انتشار ویروس از طریق مدفوع ویژگی اصلی شیوع این بیماری نیست.

سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-۱۹ است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد.

به هرحال، وجود خطر انتقال از طریق مدفوع، دلیل مضاعفی است تا دست‌ها را مرتباً بعد از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن بشوییم.

برای حفاظت خودم و جلوگیری از انتشار بیماری، چه کار کنم؟

مراقب‌های همگانی

جدیدترین اطلاعات درباره طغیان بیماری کووید-۱۹ را از طریق وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت  و مسئولین بهداشت عمومی کشور یا محل زندگیتان، پیگیری کنید.

در بسیاری از کشورها موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا مشاهده شده‌ و در چندین کشور نیز طغیان این بیماری گزارش شده‌‌است.

در چین و چند کشور دیگر، مسئولان موفق شده‌اند روند طغیان این بیماری را کاهش داده یا متوقف کنند.

با این‌حال همچنان شرایط غیرقابل پیش‌بینی است؛ بنابراین پیوسته آخرین اخبار درباره طغیان این بیماری را دنبال کنید.

مراقبت‌های ساده‌ای وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال ابتلای خود به کووید-۱۹را کاهش داده و مانع از انتشار آن شوید:

  •  دست‌هایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.
  • چرا باید بطور مرتب دست‌ها را بشوییم؟ زیرا ویروس‌هایی که ممکن است روی دستهایتان باشند با شستشوی (صحیح) دستها با آب و صابون و یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل، از بین میروند.

  • از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل ۱ متر (۳ فوت) فاصله بگیرید.
  • چرا باید از فرد بیمار فاصله بگیریم؟ زیرا افراد با عطسه یا سرفه‌ حجم زیادی از قطرک‌ها ی ریز را از دهان و بینی شان به اطراف پخش می کنند. این قطرک‌ها ممکن است حامل ویروس باشند.
  • اگر در نزدیکی یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ باشید و  آن فرد سرفه کند، شما از طریق تنفس این قطرک‌های حامل ویروس ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.
  • به چشم‌ها، دهان و بینی ‌‌‌تان دست نزنید.
  • چرا نباید دست بزنیم؟ چون دست‌های ما با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است آلوده به ویروس باشند.
  • با لمس چشم‌ها، دهان و بینی با دست‌های آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد میشود و می‌تواند شما را بیمار کند.
  • مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید.
  • بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.
  • چرا بهداشت تنفسی را رعایت کنیم؟ چون قطرک‌های تنفسی عامل انتقال ویروس هستند. با رعایت بهداشت تنفسی می‌توانیم از ابتلای خود و اطرافیان‌مان به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-۱۹ جلوگیری کنیم.
  • اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید.
  • اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید.
  • به توصیه‌های مسئولین بهداشت و سلامت در محل زندگی خود، عمل کنید.
  • چرا قبل از مراجعه زنگ بزنیم؟ چون مسئولین بهداشت و سلامت کشور و محل زندگی شما، تازه‌‌ترین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما را در دست دارند. اگر پیش از مراجعه زنگ بزنید، این امکان را به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌دهید تا سریعاً شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند.
  • این کار همچنین برای حفاظت از خودتان، جلوگیری از گسترش ویروس و ابتلای دیگران مؤثر است.
  • تازه‌ترین وضعیت مناطق آلوده به کووید-۱۹ را دنبال کنید (شهرها یا مناطقی که کووید-۱۹ در آن‌ها  بطور گسترده در حال انتشار است).
  • در صورت امکان از سفر به این مناطق خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی دارید.
  • چرا نباید به این نقاط سفر کنیم؟ زیرا احتمال ابتلای شما به کووید-۱۹ در این مناطق بیشتر است.

مراقبت‌های لازم برای افراد ساکن در مناطقی که کووید-۱۹ در آن شیوع پیداکرده و کسانی که اخیرا (۱۴ روز گذشته) به این مناطق سفر داشته‌اند:

  • مراقبت‌هایی که در موارد فوق شرح داده شد را انجام دهید (مراقبت‌های لازم برای همه).
  • با ماندن در خانه، فاصله خود با سایرین را رعایت کنید.
  • اگر احساس بیماری می‌کنید یا حتی فقط علائم خفیفی مثل سردرد، تب ۳۷.۳ درجه سانتیگراد یا بیشتر یا آبریزش بینی دارید، در خانه بمانید تا علائم برطرف شود.

اگر خارج از خانه کار ضروری دارید، برای تأمین موادغذایی نیاز است خرید بروید یا قرار است فرد دیگری اقلام موردنیازتان را بیاورد، حتماً ماسک بزنید تا دیگران را بیمار نکنید.

زیرا پرهیز از ارتباط با دیگران و خودداری از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی، به ارائه مؤثرتر اقدامات پزشکی کمک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شما و دیگر افراد از ابتلا به کووید-۱۹ و دیگر بیماری‌های ویروسی مصون بمانید.

  • در صورت بروز تب، سرفه‌ و تنگی نفس، حتما پیگیر مراقبت‌های درمانی باشید. چراکه این موارد ممکن است ناشی از عفونت دستگاه تنفسی و مشکلات جدی دیگر باشد.

حتما پیش از مراجعه تماس بگیرید و اگر اخیراً سفر کرده‌اید یا با افرادی که تازه از سفر برگشته‌اند در ارتباط بوده‌اید، حتما این موارد را به درمانگرتان بگویید.

چرا قبل از مراجعه اول تماس بگیریم؟ تماس با این مراکز به ارائه دهنذگان خدمات سلامت کمک میکند تا را سرعت شما را به مناسب‌ترین مراکز هدایت کنند.  همین موضوع از گسترش احتمالی کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

چقدر احتمال دارد به کووید-۱۹ مبتلا شوم؟

احتمال ابتلا به محل زندگی‌تان بستگی دارد. به‌خصوص اینکه آیا در منطقه شما طغیان کووید-۱۹ گزارش شده است یا خیر.

در محل سکونت بیشتر افراد، هنوز احتمال ابتلا به کووید-۱۹ پایین است.

با این وجود، در حال حاضر مناطق و شهرهایی در جهان با طغیان این بیماری مواجه هستند.

دولت و مسئولین حوزه سلامت با تشخیص هر نمونه‌ جدید از ابتلا به کووید-۱۹، اقداماتی اساسی انجام می‌دهند.

مطمئن شوید که محدودیت‌های اعمال شده مرتبط با سفر، جابه‌جایی و دورهمی‌ها را می‌دانید و رعایت می‌کنید.

همکاری با اقدامات کنترل بیماری‌ها، به کاهش احتمال ابتلای شما و کاهش روند انتشار ویروس کمک می‌کند.

طغیان کووید-۱۹ می‌تواند کنترل شده و انتشار آن متوقف شود، همانطور که در چین و چند کشور دیگر اتفاق افتاده است.

متأسفانه امکان ظهور سریع طغیان‌های جدید نیز وجود دارد.

آگاهی از شرایط محل زندگی و جایی که قصد رفتن به آن را دارید، مهم است.

سازمان جهانی بهداشت روزانه اطلاعاتی مربوط به وضعیت کووید-۱۹ درسرتاسر جهان منتشر می‌کند.

این موارد را می‌توانید در این صفحات مطالعه کنید:

آیا کووید-۱۹ نگران‌کننده است؟

بیماری کووید-۱۹، به‌خصوص در کودکان و جوانان معمولاً به شکل خفیف است.

با این وجود، این بیماری می‌تواند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند: از هر ۵ نفر مبتلا، یک نفر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد.

پس کاملا طبیعی است که افراد نگران تأثیر طغیان این بیماری بر خود یا عزیزانشان باشند.

اما ما می‌توانیم برای برطرف شدن نگرانی‌هایمان خوب از خودمان، عزیزان‌مان و جامعه‌مان مراقبت کنیم.

اولین و مهم‌ترین کار، شست و شوی مرتب و کامل دست‌ها و رعایت بهداشت تنفسی است.

اقدام بعدی، دنبال کردن و رعایت موارد بهداشتی توصیه شده توسط مسئولین بهداشت در محل زندگی‌تان است؛ مثل اعمال محدودیت‌های لازم در مسافرت‌ رفتن، جابه‌جایی‌ و دورهمی‌ها.

 

چه کسانی احتمال دارد به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند؟

این بیماری در سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای (مثل فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت) بیشتر از سایر افراد، به شکل شدید بیماری بروز پیدا می‌کند.این درحالی است که همچنان درمورد اینکه کووید-۱۹ چگونه انسان را مبتلا میکند در حال آموختن هستیم.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ یا درمان آن مؤثر است؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی ندارند و  فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند.

بیماری کووید-۱۹ نیز عامل ویروسی دارد، بنابراین آنتی‌بیوتیک بر آن بی‌تأثیر است.

آنتی‌بیوتیک‌ها نباید برای پیشگیری یا درمان بیماری کووید-۱۹ استفاده شوند.

آنتی بیوتیک‌ها فقط باید با تجویز پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده شوند.

برای پیشگیری و درمان کووید-۱۹ دارو یا درمان خاصی وجود دارد؟

با اینکه بعضی از روش‌های درمانی خانگی، سنتی و جدید، ممکن است علائم بیماری کووید-۱۹را کاهش یا تسکین دهند؛ اما باید بدانیم تا امروز هیچ دارویی برای پیشگیری و درمان این بیماری ساخته نشده ‌است.

سازمان جهانی بهداشت   به هیچ وجه پیشگیری یا درمان کووید-۱۹ با مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را توصیه نمی‌کند.

با این حال، چندین کارآزمایی بالینی برای آزمودن داروهای سنتی و جدید در حال انجام است.

سازمان جهانی بهداشت   به محض انتشار نتایج این آزمایش‌ها، اطلاعات به‌روز را منتشر می‌کند.

آیا کووید-۱۹ واکسن، دارو یا درمان خاصی دارد؟

هنوز خیر. تا امروز هیچ واکسن یا داروی ضدویروسی به‌طور خاص برای این بیماری ساخته نشده‌است.

با این وجود،  بیماران مبتلا برای کاهش علایم بیماری باید تحت مراقبت قرار بگیرند.

مبتلایانی که سابقه‌ بیماری‌های جدی دارند، باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر مبتلایان با دریافت مراقبت‌های حمایتی ‌]بدون بستری[ بهبود می‌یابند.

ساخت واکسن و درمان‌های خاص دارویی، در دست تحقیق بوده و مراحل کارآزمایی بالینی را سپری میکنند.

سازمان جهانی بهداشت   در حال سازماندهی فعالیت‌های موجود برای ساخت واکسن و دارو جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ است.

موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹، عبارتند از: شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله‌ حداقل ۱ متری (۳ فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند.

(مراقبت‌های لازم برای همه در مقابل ویروس جدید کرونا را مطالعه فرمایید).

آیا کووید-۱۹ همان بیماری سارس است؟

خیر. ویروس عامل کووید-۱۹ و ویروس عامل طغیان سندروم تنفسی حاد (سارس) در سال ۲۰۰۳، از نظر ساختار ژنتیکی بهم مرتبط هستند، اما بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند کاملاً متفاوت است.

سارس کشنده‌تر از کووید-۱۹ است اما شیوع کمتری دارد. از سال ۲۰۰۳ به بعد، در هیچ‌جای جهان، طغیان سارس مشاهده نشده است.

آیا باید برای حفاظت از خودم ماسک بزنم؟

فقط در صورتی ماسک بزنید که یا علائم بیماری کووید-۱۹ را دارید (مخصوصاً سرفه) و یا از فردی که ممکن است این بیماری را داشته باشد مراقبت می‌کنید.

حتما بعد از اینکه ماسک را یکبار استفاده کردید، آن را دور بیندازید.

اگر بیمار نیستید و از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت نمی‌کنید، با زدن ماسک، فقط آن را هدر می‌دهید.

کمبود ماسک مشکلی جهانی است. از این‌رو سازمان جهانی بهداشت   به مردم تأکید می‌کند تا هوشمندانه از ماسک‌ها استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت   توصیه می‌کند که به طور منطقی ]فقط با دلایل فوق[ از ماسک‌های پزشکی استفاده کنید، تا این کالای کمیاب را هدر ندهید و همچنین از استفاده اشتباه جلوگیری کنید (توصیه‌های استفاده از ماسک را مطالعه کنید).

موثرترین راه‌ها برای محافظت از خود و دیگران در برابر کووید-۱۹ عبارتند از: شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج خم شده برای پوشاندن صورت در هنگام سرفه و رعایت فاصله‌ حداقل ۱ متری (۳ فوت) از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند.

مراقبت‌های لازم برای همه در مقابل ویروس جدید کرونا را مطالعه فرمایید.

روش صحیح پوشیدن، درآوردن و دورانداختن ماسک چیست؟

۱-    یادمان باشد که ماسک را فقط این افراد باید استفاده کنند:

کارکنان بخش سلامت، کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، افراد با علائم تنفسی مثل تب و سرفه.

۲-    قبل از دست زدن به ماسک، حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

۳-    ماسک را بردارید و خوب وارسی کنید تا پاره یا سوراخ نباشد.

۴-    بالای ماسک یعنی جایی که نوار نازک فلزی دارد را پیدا کنید ]این قسمتی است که روی بینی قرار می‌گیرد[.

۵-    مطمئن شوید که سمت صحیح آن مقابل صورت شما قرار دارد (طرف رنگی).

۶-    ماسک را روی صورت بگذارید. سعی کنید با فشردن نوار نازک فلزی یا قسمتی که سفت‌تر است، ماسک را متناسب با بینی‌تان حالت دهید تا ثابت بماند.

۷-    پایین ماسک را به سمت چانه بکشید تا دهان و چانه کامل پوشانده شوند.

۸-    بعد از استفاده، ماسک را درآورید، همزمان با درآوردن کش‌ها از پشت گوش‌هایتان، ماسک را از جلوی دهان و لباس‌هایتان دور کنید تا با سطح آلوده‌ ماسک، هیچ تماسی پیدا نکنند.

۹-    بلافاصله بعد از درآوردن ماسک، آن را در سطل زباله دردار بیندازید.

۱۰-  حتما بعد از درآوردن و دورانداختن ماسک ، بهداشت دست‌ها را رعایت کنید. یعنی دست‌ها را با آب و صابون بشویید (به‌خصوص اگر بوضوح کثیف شده باشند) یا با محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

دوره ‌نهفتگی (کمون) بیماری کووید-۱۹ چقدر است؟

دوره نهفتگی یا کمون بیماری، یعنی مدتی که از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری طول می‌کشد.

طبق تخمین‌های موجود، مدت دوره کمون بیماری کووید-۱۹ بین ۱ تا ۱۴ روز است. رایج‌ترین دوره کمون این بیماری ۵ روز است.

به محض کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ تخمین مدت دوره نهفتگی یا کمون، اطلاعات به‌روزرسانی می‌شود.

آیا ممکن است از طریق تماس با حیوانات به کووید-۱۹ مبتلا شویم؟

ویروس‌های‌ کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌های شایع در حیوانات هستند.

گاهی انسان‌ها نیز از طریق حیوانات به این ویروس مبتلا و باعث انتقال آن به افراد دیگر می‌شود.

مثلا، سارس‌کووی (SARS-CoV) از طریق گربه‌ زباد و مِرس‌کووی (MERS-CoV) از طریق شتر عربی به انسان منتقل شدند.

هنوز دقیقاً مشخص نیست کووید-۱۹ از چه حیوانی به انسان منتقل شده است.

وقتی به بازارهای فروش حیوانات زنده می‌روید، برای حفاظت از خود، از لمس حیوانات و سطوحی که با حیوانات تماس داشته‌اند، خودداری کنید.

حتما نکات بهداشتی مرتبط با موادغذایی را رعایت کنید.

در مصرف گوشت خام، شیر و سایر محصولات حیوانی خیلی دقت کنید. تا از آلودگی موجود در غذاهای خام (پخته‌نشده) و محصولات حیوانی خام یا نیم‌پزشده، در امان بمانید.

ممکن است از طریق حیوان خانگی‌ام به کووید-۱۹ مبتلا شوم؟

با اینکه در هنگ‌کنگ یک مورد از ابتلای یک سگ‌ به این بیماری گزارش شده‌ بود، تا امروز هیچ موردی از اینکه سگ، گربه و هرگونه‌ از حیوانات خانگی ممکن است کووید-۱۹ را منتقل کنند، گزارش نشده ‌است.

کووید-۱۹ عموماً از طریق قطرک‌های پخش شده هنگام سرفه یا عطسه یا حرف زدن فرد بیمار منتقل می‌شود.

برای مراقبت از خود، حتما دست‎‌هایتان را بطور مرتب و با دقت بشویید.

سازمان جهانی بهداشت   بی‌وقفه، جدیدترین تحقیقات این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با کووید-۱۹ را رصد می‌کند و به‌محض انتشار یافته‌های جدید، حتما اطلاعات را بروزرسانی خواهد کرد.

این ویروس تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، اما عملکرد این ویروس شباهت بسیاری به انواع دیگر ویروس‌های کرونا دارد.

مطالعات نشان‌می‌دهند که ویروس‌های کرونا (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس عامل کووید-۱۹) ممکن است از چندین ساعت تا چندین روز روی سطوح زنده بمانند.

مدت زمان بقای ویروس در شرایط متفاوت، متغیر خواهدبود (مثلاً جنس سطح مورد نظر، دما و رطوبت محیط).

اگر فکر می‌کنید سطحی به ویروس آلوده است، به راحتی می‌توانید با موادضدعفونی‌کننده تمیزش کنید تا از خود و دیگران در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کنید.

دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

به چشم‌ها، دهان و بینی خود دست نزنید.

دریافت بسته پستی از مناطقی که کووید-۱۹ در آن‌ها گزارش شده، بی‌خطر است؟

بله. احتمال آلودگی محصولات با بسته‌ بندی کارخانه ای از طریق فرد مبتلا، کم است.

و نیز احتمال کمی وجود دارد که از طریق بسته‌هایی که در شرایط متفاوت و دماهای مختلف، جابه‌جا، ارسال و صادر شده‌اند، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شویم.

چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

اقدامات زیر هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به کوید-۱۹ ندارند و حتی ممکن است مضر هم باشند.

زدن چند لایه ماسک

مصرف آنتی‌بیوتیک (پاسخ به پرسش زیر را مطالعه کنید: «آیا کووید-۱۹ واکسن، دارو یا درمان خاصی دارد؟»)

در هر وضعیتی، اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به‌سختی نفس می‌کشید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری (عفونت) شدید را کاهش دهید. اگر اخیراً به جایی سفر داشته‌اید، حتما این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار