ابعاد جدید و تأسف بار کشف ماینر در سازمان بورس / از کتمان تا ابهام در استفاده شخصی

به گزارش اختصاصی رصد روز ، کشف ماینر در سازمان بورس در روزهایی که بسیاری از سهامداران به واسطه سوءمدیریت در بازار سرمایه دچار ضرر هنگفت شده بودند به شدت افکار عمومی را جریحه دارد کرد. اما روایت های متفاوت مدیران وقت سازمان بورس در خصوص کش...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، کشف ماینر در سازمان بورس در روزهایی که بسیاری از سهامداران به واسطه سوءمدیریت در بازار سرمایه دچار ضرر هنگفت شده بودند به شدت افکار عمومی را جریحه دارد کرد. اما روایت های متفاوت مدیران وقت سازمان بورس در خصوص کشف ماینر در این سازمان در نوع خود قابل توجه بود. مسئله ای که در ابتدا کتمان شد اما با ورود نهادهای نظارتی چاره ای جز پذیرفتن این تخلف توسط مدیران اجرایی وجود نداشت. ابعاد جدید و تأسف بار کشف ماینر در سازمان بورس وقتی بیشتر می شود که مشخص شده در یک بازه زمانی خاص این دستگاهها به بهانه تعمیر و نگهداری از آذرماه سال قبل از شرکت خارج شده و در شهریور سال جاری بازگزدانده میشود. که البته باید دید در فاصله زمانی ۹ ماهه چه استفاده ای از آنها شده است.

ابعاد جدید و تأسف بار کشف ماینر در سازمان بورس

تصمیم برای قرار دادن دستگاه ماینر در سازمان بورس در دو مرحله صورت گرفت در مرحله‌ی اول تعداد ۳۲ دستگاه کامپیوتر قدرتمند به مبلغ ۳۸۴ میلیون تومان در اواخر سال ۹۸ بدون اخذ مجوزهای لازم و خارج از دستورالعمل ها و مقررات داخلی توسط مدیران اجرایی مسئول خریداری شد و در مرحله دوم تعداد ۵۰ دستگاه سرور پردازشگر  هش به مبلغ ۳ میلیارد تومان بر اساس مصوبه کمیته ساختمان به شماره ۱۰۹ مورخ فروردین ۹۹ در ابتدای سال ۹۹ خریداری گردید.

در ادامه برخی از مدیران اجرایی شرکت بدون اخذ هرگونه مجوز فعالیت از هیئت مدیره جهت استخراج رمز ارز اقدام به استفاده از دستگاه‌های مذکور پس از خرید و تحویل می نمایند لازم به ذکر است صورتجلسات مذکور با موضوع ضرورت تأمین و خرید سرور پردازشگر هش جهت مرکز داده و بدون اشاره به کاربری آن در زمینه استخراج رمز ارز بعد از گذشت حدود شش ماه در جلسه ۳۶۴ هیئت مدیره وقت مورد تنفیذ قرار می‌گیرد

 در این مورد توجه به سه نکته ضروری می نماید

۱.جهت استفاده از دستگاه پردازشگر هش برای استخراج رمز ارز هیچگونه مجوزی از سوی هیئت مدیره شرکت صادر نگردیده و مدیران اجرایی فعال در این زمینه مرتکب تخلف گردیده اند

٢. به دلیل فعالیت بدون مجوز، سیستم های نظارتی و کنترلی در این خصوص استقرار نیافته،  لذا تعیین زمان دقیق بهره برداری از دستگاه های مذکور و میزان دقیق ارز دیجیتال استخراج شده نامشخص می باشد هرچند یک عدد کیف پول الکترونیکی ولت حاوی ۳.۶٣ عدد ارز دیجیتال توسط مدیر عامل سابق شرکت به مدیرعامل فعلی طی صورتجلسه تنظیمی در تاریخ مهر ۱۴۰۰ تحویل گردید.

آنطور که در صورتهای مالی سازمان بورس قابل رویت است عملیات مالی رمز ارز تولید شده مذکور در سال ۹۹ و در دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰ ثبت نشده!!!

نکته حائز اهمیت اینجاست ست که در ۱۷ مهر سال جاری وزارت صمت مجوز استخراج رمز ارز برای سازمان به شماره ۵۶٢۴۶ در اردیبهشت سال ۹۹ به مدت شش ماه در محدوده یکی از محل‌های مجاز شهرک صنعتی را صادر کرده بود. از جمله مدارک کتمان شده در این باره استخراج رمز خارج از محدوده مجوز صورت پذیرفته است که از تبعات مالی آن اطلاعی در دست نیست!!! ضمن اینکه شرکت حسابرس طی نامه شماره ٢٢٩١٠  از هیئت مدیره شرکت می خواهد تا با دعوت از کارشناسان فناوری متخصص در این زمینه ابهامات موجود را مرتفع نمایند که در خصوص این درخواست تاکنون اقدامی صورت نگرفته است!!!

بر اساس مستندات ارائه شده در مهر ماه سال جاری ۵۰ دستگاه سرور پردازشگر هش در ۴ مرحله طی روزهای هفتم و و نهم شهریور ۱۴۰۰ طبق صورتجلسه مورخ دهم شهریور شرکت بازگردانده شد که به موجب برگ مجوز خروج اموال ۵۰ دستگاه مزبور همان طور که گفته شد در آذرماه سال قبل از شرکت خارج شد و در شهریور‌ماه شرکت برگشت بر مبنای صورتجلسه امضا شده توسط منشی مدیر اجرایی مدیر فناوری و نگهبانی این دستگاه ها جهت تعمیر از شرکت بورس خارج شده بود عملیات ناشی از خروج اولیه تجهیزات رایانه‌ای مزبور در سوابق مالی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تحت عنوان دارایی ثابت امانی نزدی گران در نشد همچنین به دلیل عدم وجود رعایت زمینه کنترل داخلی مناسب در ارتباط با اصالت و کیفیت دستگاههای مرجوعی در تطبیق با دستگاه‌های خارج شده از شرکت ابهامات زیادی وجود دارد.

ابهامات مدرک شده در این باره نشان از وضعیت نگران کننده ای در سازمان بورس می دهد. زیرا همانطور که مشخص است چنین تخلفی هرگز به صورت فردی امکان نخواهد داشت و زنجیره ای از افراد و عوامل منجر به بروز چنین تخلف گسترده ای شدند ضمن اینکه این سؤال بدون پاسخ باقی مانده که چرا با وجود نامه رسمی شرکت حسابرس به سازمان بورس مبنی بر دعوت از کارشناسان فناوری جهت کشف ابعاد ماجرا و برطرف کردن ابهامات هیچ اقدامی صورت نگرفت؟

چرا کتمان؟

با وجود اینکه از همان ابتدا رسانه ها به موضوع ورود کردند اما این مسئله توسط سازمان بورس کتمان شد اما بعداً در اطلاعیه ای وجود این دستگاهها مورد تأئید قرار گرفت اما هیچکس از همه ابعاد ان اطلاع نداشت و سؤال مهم تر اینکه چرا با وجود سابقه حضور این دستگاهها در سازمان بورس آنطور که در گزارش آمده مدیران این شرکت بعد از هجمه رسانه ای قائل به قبول آن شدند؟ 

*کلبه اطلاعات مندرج در این گزارش از صورتهای مالی سازمان بورس استخراج شده است.  

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار