ابهامات بانک شهر یا صورتهای مالی بانک شهر / بانک شهر درخشنده نیست

ابهامات موجود در صورتهای مالی بانک شهر آنقدر زیاد است که به جرأت می توان گفت از حداقل شفافیت برخوردار نیست. مسئله ای که می تواند هزینه های زیادی را برای نظام اقتصادی کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، موضوع ارائه تسهیلات به بخشهای مختلف و خلق پول در شبکه بانکی همچنین محل بحث بسیاری از  کارشناسان است. آنچه که در انتشار صورتهای مالی چندوقت اخیر چندبانک کشور باید به آن اشاره داشت به مهمترین بخش آن یعنی تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط به تفکیک اشخاص مربوط می شود که رابطه مستقیم با میزان شفافیت مالی دارد. عدم اجرای چنین مسئله ای سبب خواهد شد تا بانکداری شیشه ای که همیشه مورد تأکید کارشناسان و اهالی مختلف نظام بانکی است کم رنگ شود و یا به عبارت دیگر ابهام آفرینی بانکهای کشور سیر صعودی داشته باشد. قوانین درباره انتشار صورتهای مالی باید الزام آور باشند در غیر اینصورت بانکها به محلی برای آسیب به نظام اقتصادی تبدیل خواهند شد. جالب اینجاست که قانونگذار درباره عدم اجرای آن به صراحت در ماده ۲۰ آئین‌ نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط بیان می‌کند؛ “جزئیات مربوط به تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط به تفکیک اشخاص مرتبط ، نوع ارتباط آنها ، میزان تسهیلات با نرخ سود و کارمزد ، مدت بازپرداخت نوع وثیقه و دوره تنفس تسهیلات و تعهدات مزبور به صورت یک یادداشت مستقل در یادداشتهای همراه گزارشات مالی افشا شود” موضوعی که در صورتهای مالی بانک شهر دیده نمی شود. البته در صورتهای مالی بانک شهر موارد متعدد زیادی باید دیده می شد که جای خالیشان بسیار احساس می شود تا جائیکه از صورتهای مالی ۱۲ ماهه ۹۹ بانک شهر می توان به عنوان ابهامات بانک شهر نام برد.

 

ابهامات بانک شهر یکی دوتا نیست 

 

از این گذشته ماده ۴۲ حاکمیتی شرکتی بیان می دارد که حقوق و مزایای مدیران اصلی باید در گزارشات تفسیری و پایگاه اینترنتی شرکتها بیان شود که این مسئله نیز در صورتهای مالی ۱۲ ماهه این بانک که به تازگی منتشر شده دیده نمی شود. جدا از این مسئله گزارشات مالی این بانک به گونه ای تنظیم شده که میزان سرمایه نظارتی ، مطالبات جاری و غیرجاری بانک نیز در دسترس قرار نگرفته که جای ابهامات زیادی را ایجاد می کند. مدیران بانک مرکزی و سایر دستگاههای نظارتی باید نسبت به چنین مسائلی از مدیران بانک شهر خواستار ارائه توضیحاتی شوند که سیل ابهامات موجود در این بانک را مرتفع کند.

 

برای دانلود صورتهای مالی بانک شهر روی لینک زیر کلیک کنید؛

 

صورتهای مالی ۱۲ ماهه بانک شهر

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار