ارمنستان به ایرانی‌ها زمین واگذار می‌کند؟

تیر ماه سال گذشته بود که ایران و ارمنستان تفاهم‌نامه‌ای در راستای احداث شهرک مشترک صنعتی به امضا رساندند. اکنون که بیش از ۱۰ ماه از این تفاهم‌ می‌گذرد، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان می‌گوید که فعلاً خبری از تشکیل این شهرک نیست...

به گزارش رصد روز، تیر ماه سال گذشته ایران و ارمنستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که بر مبنای آن قرار شد شهرک صنعتی مشترک دو کشور احداث شود. قرار شد این شهرک بیشتر در راستای توسعه صنایع کوچک و متوسط فعالیت کند.

توسعه همکاری‌های دوجانبه، ارائه راهکارهای تجاری مناسب برای همه ذی‌نفعان، ارتقا و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و ایجاد یک چارچوب عملیاتی به‌منظور تقویت و توسعه روابط تجاری قوی‌تر بین طرفین، از جمله این تفاهم بود.

در حالی که حجم تجارت دو کشور طی سال‌های اخیر نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار بود، این تفاهم‌نامه امکان این را به وجود می‌آورد که دو طرف ارزش تجاری خود را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برسانند.

در همین زمینه رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: اخیراً درباره راه‌اندازی این شهرک با علی رسولیان، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران، صحبتی داشتیم که او اعلام کرد تا امروز دو کشور موفق به تشکیل شهرک صنعتی نشده‌اند. دلیلش هم آن است که ظاهرا این امر نیاز به مصوبه مجلس دارد.

هرویک یاریجانیانیان در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: طرف ارمنی در حال انجام یک‌سری اقدامات است تا خارج از توافق مشترک بین دو کشور ایران و ارمنستان، این شهرک صنعتی را به منصه ظهور برساند و بتواند زمین‌هایی را به متقاضیان واگذار کند.

او افزود: قبلا قرار بر این بود که این شهرک صنعتی در منطقه آزاد مقری تاسیس شود. البته با صحبت‌هایی که انجام گرفت، مقرر شد یک محوطه ۵۰ هکتاری برای متقاضیان ایرانی در نظر گرفته شود که تقریبا نزدیک به ایروان (پایتخت ارمنستان) است. فعلا این تصمیم هم شکل و شمایل جدی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شهرک صنعتی بعد از تاسیس فقط در حوزه صنایع کوچک و متوسط فعالیت خواهد داشت؟ پاسخ داد: بله. وزن صنایع بزرگ متفاوت است. چون اگر ۵۰ هکتار را برای صنایع بزرگ در نظر بگیریم، فقط مورد نیاز دو کارخانه خواهد بود. اما وقتی قرار است این وسعت از زمین به شرکت‌های بیشتری واگذار شود، منظور همان صنایع متوسط است.

یاریجانیان اضافه کرد: اگر بتوانیم این شهرک صنعتی را در ارمنستان تاسیس کنیم، برای صنایع کوچک و متوسط ما از بابت دستری سهل‌تر و روان‌تر به بازار کشور روسیه، اوراسیا، کشورهای CIA و حتی کشورهای اروپایی مثمر ثمر خواهد بود. یعنی، با وجود تحریم‌ها، دیگر شاهد محدودیت چندانی در حوزه تجارت ایران و ارمنستان نخواهیم بود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: انجام چنین اموری به پیگیری‌های زیادی نیاز دارد. با وجود اینکه طرف ارمنی این پیشنهاد را ارائه داد، اما لازم بود پیگیری‌هایی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه که این امر می‌تواند برای آن‌ها مفید واقع شود، صورت می‌گرفت که متاسفانه شاهد این امر نبودیم.

وی در این باره توضیح داد: وزارتخانه و سازمان‌های مختلفی مثل سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، وزارت کار باید پیگر احداث شهرک صنعتی ایران و ارمنستان باشند. ولی می‌توان متولیان اصلی این کار را وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران معرفی کرد. این دو ارگان با همکاری یکدیگر می‌توانند کار بزرگی را شکل بدهند. چون، رونق صادرات برای ما از اهمیت وافری برخوردار است؛ به‌ویژه با عبور از مشکلاتی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم.

یاریجانیانیان درباره وضعیت تجارت ایران و ارمنستان نیز، اظهار کرد: امسال از نظر وزنی بیش از ۵۰ درصد و از نظر ارزشی چیزی حدود ۳۴ درصد رشد تجاری داشتیم. با توجه به اتفاقات ژئوپلتیک و مسائلی که اخیرا در منطقه در حال رخ دادن است، ما انتظار داریم این رشد سرعت و شتاب بیشتری بگیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان یادآور شد: با نزدیک‌شدن به سال نو میلادی و تقاضای بازارهایی که در کنار بازار ارمنستان (به‌ویژه بازار روسیه) قرار دارند، فکر می‌کنم حجم بسیار زیادی از نیازهای کشور ارمنستان از طریق بازارهای ایران تامین خواهد شد. بنابراین، پیش‌بینی این است که از شهریور به بعد تا سال نو میلادی شتاب عجیب و غریبی در حوزه صادرات به ارمنستان و کشورهای اوراسیا رقم بخورد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار