از ابتدای سال جاری ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد بنادر شده

سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای سال تا پانزدهم شهریورماه 10 میلیون و 700 هزار تن کالای اساسی وارد بنادر شده که ارزش این میزان کالای اساسی 5 میلیارد دلار بوده است. همچنین موجودی کالا در بنادر کشور در حال حاضر 3.2 میلیون تن است که 2 میلیو...

به گزارش رصد روز ، روح‌الله لطیفی درباره میزان ترخیص کالا از ابتدای سال تا کنون اظهار داشت: از ابتدای سال تا پانزدهم شهریورماه، ۶ هزار و ۴۴ تن کره به ارزش ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۲۰۳ دلار ترخیص شده است و معمولا محموله‌های کره در مدت زمان کوتاه ترخیص می‌شوند مگر اینکه صاحب کالا نتواند مجوزهای مورد نیاز را دریافت کند.

وی درباره ترخیص برنج از بنادر و گمرکات کشور گفت: همچنین از ابتدای امسال تا هفدهم شهریورماه، ۵۱۲ هزار و ۴۸۴ تن برنج ترخیص قطعی شده‌اند که ارزش این میزان ۴۶۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۷۹۴ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به میزان برنجی که در جریان ترخیص است، ادامه داد: میزان برنج اظهار شده و منتظر صدور کد رهگیری بانک مرکزی ۲ هزار و ۳۲۱ تن به ارزش ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۹۶۵ دلار است.

وی افزود: همچنین ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر موجود است که در حال انجام تشریفات گمرکی هستند که این میزان در حال طی مراحل مجوزهای ارزی، تسویه با شرکت‌های حمل و نقل و انتقال اسناد مالکیت به صاحبان کالا است.

لطیفی با بیان اینکه از ابتدای سال تا هفدهم شهریور ماه ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۲۵۷ تن ذرت ترخیص شده است، گفت: ارزش این میزان ذرت ترخیص شده یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۷۵ هزار و ۸۴۷ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: همچنین در این مدت زمان ۹۴۷ هزار و ۶۵۶ تن جو به ارزش ۲۳۰ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۵۴۹ دلار ترخیص شده است. همچنین ۴۱۵ هزار و ۲۳۲ تن کنجاله سویا به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۱۷ دلار ترخیص شده است.

وی درباره میزان لاستیک سنگین ترخیص شده گفت: ۲۷ هزار و ۲۰۴ تن لاستیک سنگین به ارزش ۹۴ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۹۱ دلار ترخیص شده که همچنین ۲ هزار و ۳۹۳ تن به ارزش ۷ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۱۳ دلار در جریان ترخیص است و این میزان هم با صدور مجوزهای مربوطه ترخیص می‌شوند.

لطیفی ادامه داد: از ابتدای سال تا پانزدهم شهریور ماه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد بنادر شده که ارزش این میزان کالای اساسی ۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین موجودی کالا در بنادر کشور در حال حاضر ۳.۲ میلیون تن است که ۲ میلیون تن از آن در بندر امام دپو شده و ۱.۳ میلیون تن از کالاهای اساسی را ذرت تشکیل داده است.

وی افزود: بخشی از کالاهای اساسی برای ترخیص منتظر تامین ارز است که به صورت اعتباری خریداری شده و باوجود اعلام گمرک، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی مبنی بر اینکه ترخیص ۵ قلم کالای اساسی ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام بدون ارایه کد رهگیری بدون مانع است اما به نظر می‌رسد برخی از صاحبان کالا تا تامین ارز تمایلی به ترخیص کالای خود ندارند.

ایلنا

مطالب مرتبط