از سرما خوردگی بیماری‌های آمیزشی چه می‌دانید؟

حرف‌های غلط درباره این بیماری کم نیست. می‌گویند درمانی ندارد و تا ابد همراه فرد است یا برخی تبلیغات دروغین درمان این ویروس را بهانه‌ای برای فروش محصولاتشان می‌کنند. دکتر وحید جهانمیری نژاد، متخصص عفونی، مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت و فعا...

به گزارش رصد روز ، اگر واژه زگیل تناسلی را در اینترنت سرچ کنید با حجم انبوهی از اطلاعات، تبلیغات درمانی و عکس‌هایی ناخوشایند مواجه می‌شوید که راست و دروغ را در هم آمیخته و تصویر موهوم و نادرستی از این بیماری ساخته اند. این روزها در اینترنت و فضای مجازی زیاد از ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی که آن را با نام زگیل تناسلی می‌شناسیم، صحبت می‌شود. در حالی که شاید تا چند سال قبل کسی اطلاعات چندانی از این ویروس نداشت، تبلیغاتی که ادعا می‌کنند محصولشان در درمان صد در صدی این بیماری موفق عمل می‌کند و رواج بیشتر این ویروس آن را بیشتر به مردم شناسانده و حساسیت‌شان را نسبت به آن از قبل بیشتر کرده است.

این ویروس که متخصصان آن را سرما خوردگی بیماری‌های آمیزشی می‌دانند، ۱۰۰ سویه دارد که انواع خوش خیم آن منجر به ایجاد ضایعاتی به نام زگیل در نواحی تناسلی شده و نوع بدخیم آن عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود. با این حال برای این ویروس واکسنی ساخته شده که فرد را در برابر ۴ سویه این ویروس یعنی سویه ۶،۱۱،۱۶،۱۸ که نوع ۶ و ۱۱ آن منجر به زگیل تناسلی و نوع ۱۶ و ۱۸ آن نوع پرخطر و عامل ایجاد سرطان دهانه رحم هستند، مصون می‌کند.

با این حال حرف‌های غلط درباره این بیماری کم نیست. می‌گویند درمانی ندارد و تا ابد همراه فرد است یا برخی تبلیغات دروغین درمان این ویروس را بهانه‌ای برای فروش محصولاتشان می‌کنند. دکتر وحید جهانمیری نژاد، متخصص عفونی، مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت و فعال این حوزه از ابعادی از این بیماری که کمتر به آن پرداخته می‌شود، گفت که در ادامه می‌خوانید.

آیا محصولاتی مانند قارچ گانودرما و … که این روزها به نام درمان بیماری زگیل تناسلی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، واقعا خاصیت دارویی و درمانی دارد؟

به هیچ عنوان؛ بازی کردن با حوزه‌های سلامت واقعا دور از انصاف است؛ به طور کلی برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند و خواصی که منجر به تقویت سیستم ایمنی شود، در خیلی از مواد غذایی یافت می‌شود اما اینکه اثر درمانی قطعی داشته باشند، صحت ندارد. ممکن است محصولاتی که تبلیغ می‌شوند، خواص خوبی داشته باشند اما این خواص در خیلی چیزهای دیگر هم هست و می‌توان آنها را صرفا به عنوان یک توصیه در کنار بقیه توصیه‌ها در نظر گرفت.

به طور کلی یک شیوه زندگی سالم  یعنی در آرامش روحی و روانی بودن، اضطراب نداشتن، دوری از سیگار و دخانیات، تغذیه سالم و درست، رابطه خوب با اطرافیان و خواب درست در راس عواملی است که به عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. فعالیت فیزیکی مناسب هم از موارد مهمی است که موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌شود و گفته می‌شود کسی که کمتر از میزان خاصی تحرک بدنی دارد مانند کسی است که سال‌هاست سیگار می‌کشد یعنی سیستم ایمنی پایینی دارد و ممکن است در معرض انواع عفونت‌ها قرار بگیرد.

یعنی ممکن است با گذشت زمان و تقویت سیستم ایمنی بدن بتواند عفونت hpv را از خود دفع کند؟ این موضوع چقدر طول خواهد کشید؟

بله. متوسط دفع این ویروس از بدن تا ۲۴ ماه است البته ممکن است برای برخی در عرض ۶ ماه اتفاق بیفتد یا حتی چند سال طول بکشد. هرچند در موارد محدودی بیماری دوباره عود کرده ولی اکثر موارد تا دوسال از بدن دفع می‌شود.

واکسن چهارگانه hpv یکی از موضوعاتی است که همواره هنگام صحبت از این بیماری نامش به میان می‌آید و متخصصان دائما بر تزریق این واکسن تاکید می‌کنند، اما تهیه آن برای مردم راحت نیست و در بازار آزاد قیمت بالایی هم دارد؛ مردم چطور می‌توانند به این واکسن دسترسی داشته باشند؟

متاسفانه این موضوع وارد بازی‌های سیاسی و مخالفت‌های غیر منطقی و علمی شد و برخی با یک طرح ملی بسیار خوبی که می‌توانست ما را به سمت تولید ملی این واکسن پیش ببرد، مخالفت کردند. البته تا جایی که من در جریانم این طرح به طور کامل لغو نشده و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند با این حال به این طرح ضربه خورد و کند شد و وارداتش هم با این فشارها و تحریم‌ها محدودتر شد.

اما از طرفی هم آگاهی و حساسیست مردم و پزشکان هم نسبت به این مسئله بیشتر شده و هم موارد ابتلا به این بیماری در آزمایشات که نیاز به این واکسن را بیشتر کرده در حالی‌که دسترسی مردم به واکسن کمتر شده است.

اینکه واکسن چهارگانه HPV وارد بازار آزاد شده است، عیب بزرگی دارد؛ این واکسن از دسته واکسن‌هایی است که یخچالی هستند و نیازمند نگهداری و دمای خاصی اند و حتی مهم است که بدانیم در همان یخچال هم در کدام قسمت گذاشته شود یا در صورتی که برق رفت باید چه کرد؛ این‌ها به ظاهر آسان به نظر می‌رسد اما در عمل کار بسیار سختی است، فکر می‌کنید کسی که قاچاق دارو انجام می‌دهد انقدر وجدان و شرف دارد که حواسش به این مسائل باشد؟ گیرم که در یخچال هم بگذارد، آیا می‌داند که در چه درجه‌ای باید باشد؟ در نهایت از کجا معلوم که در اثر نگهداری نادرست واکسن تاثیر خودش را از دست ندهد؟

برخلاف دروغ‌هایی که گفته شد این واکسن بسیار ایمن است و عوارض آن در حد عوارضی است که هر واکسن دیگری ممکن است داشته باشد و به صفر میل می‌کند. وقتی واکسنی وجود دارد که اینقدر ایمن و موثر است و فواید آن دیده شده ما چرا باید خودمان را از آن محدود کنیم؟

کار ما اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی است و بین لیست بالا بلند بیماری‌های آمیزشی فقط دو بیماری HPV و هپاتیت ب واکسن دارد که موهبت بزرگی است. ما باید از این موقعیت استفاده کنیم نه اینکه تعصب به خرج بدهیم و گول این حرف‌های غلطی را بخوریم که می‌گویند واکسیناسیون فایده ندارد. ارتقای بهداشت و واکسیناسیون دو عامل اصلی هستند که طول عمر متوسط عمر یک انسان را از ۴۰-۴۵ سال به ۷۰ سال ارتقا داده اند. حالا عده‌ای بدون اطلاعات و بدون داشتن پشتوانه علمی می‌گویند واکسن باعث عقیم شدن می‌شود.

در حال حاضر مردم اگر نخواهند این واکسن را از بازار آزاد بخرند، باید به کجا مراجعه کنند؟

باید پرس و جو کرد. فعلا جای مشخصی نیست اما می‌توان آن را در داروخانه‌های ویژه و داروخانه‌های هلال احمر تهیه کرد.

این واکسن در سه مرحله تزریق می‌شود. مرحله دوم دو ماه پس از تزریق واکسن اول و سوم، شش ماه بعد از تزریق اول. آیا اگر فردی نتواند به طور دقیق این فاصله زمانی را رعایت و در آن تاخیر کند واکسن خواص خودش را از دست می‌دهد؟

خیر. تاکید سازمان جهانی بهداشت بر همین ترتیب است اما ثابت شده که اگر این ترتیب رعایت نشود و بعد از بار اول مثلا بار دوم یک سال بعد هم زده شود، باز هم واکسن جواب بسیار خوبی خواهد داد و افرادی که نتوانسته اند واکسن را در زمان مقرر دریافت کنند، نگران نباشند.

یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که در خصوص این بیماری تمرکز اصلی روی واکسن و پیشگیری یا تاکید بر افزایش آمار و رواج این بیماری است و کمتر کسی درباره این صحبت می‌کند که اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، باید چه کند؟ آیا زندگی عادی‌اش مختل شده است؟

اول اینکه وقتی ما می‌گوییم استفاده از کاندوم برای جلوگیری صد در صدی از دو بیماری زگیل و تبخال تناسلی کافی نیست، منظورمان این نیست که بی اثر است و همچنان اثر جلوگیری بالایی دارد چون زگیل‌های خطرناک که عامل ایجاد سرطان دهانه رحم هستند، زگیل‌هایی نیست که علامت ایجاد کند و عمدتا در داخل مجاری تناسلی ایجاد می‌شوند که استفاده از کاندوم جلوی انتقال آنها را می‌گیرد و  همچنان کاندوم مهم‌ترین وسیله پیشگیری از همه بیماری‌های آمیزشی است.

ابتلا به این بیماری به هیچ عنوان آخر دنیا نیست. یک شیوه زندگی مناسب باعث تقویت ایمنی و دفع سریع‌تر این ویروس از بدن می‌شود و مهم این است که استرس و اضطراب زیادی در این باره نداشته باشند چون استرس بیشتر باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

دوم اینکه حتما باید به شریک جنسی‌مان فعلی و اگر همسر یا شریک جنسی قبلی داریم اطلاع بدهیم که به پزشک مراجعه کنند. قرار نیست زندگی جنسی کاملا مختل شود.

کسی که مبتلا به ویروس شده هم باید واکسن بزند؟

بله اتفاقا نیاز است چون ممکن است فرد مبتلا به انواع دیگر این ویروس شده باشد و واکسن  از او در برابر سه نوع دیگر محافظت کند. گذشته از این ثابت شده که تزریق واکسن در درمان خود فرد هم موثر است.

درمان ضایعات پوستی که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود، می‌تواند شانس انتقال را کم کند؟

درمان زایعات اثر پیشگیرانه دارد و به کمتر شدن انتقال کمک می‌کند. ولی صد در صد نیست چون حتی در حالت بی علامت بیماری هم امکان انتقال وجود دارد.

ما HPV را سرما خوردگی بیماری‌های امیزشی می‌دانیم. چرا که رایج‌ترین بیماری آمیزشی در دنیاست و کشورهایی که در این مورد تحقیقاتی انجام شده، اعلام کرده اند که بیش از ۵۰ درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند، مبتلا به این بیماری هستند. مثل این است که بگوییم مگر می‌شود کسی سرما نخورد؟ افراد هم HPV میگیرند و خوب می‌شوند حتی خیلی وقت‌ها ممکن است علامتی نداشته باشند و خودشان هم نفهمند.

یعنی برخلاف برخی صحبت‌هایی که در این باره می‌شود HPV مانند HIV تا پایان عمر در بدن فرد باقی نمی‌ماند؟

اتفاقا برخلاف تصور ما HIV این روزها یک بیماری بسیار قابل کنترلی است. فرد باید آزمایش انجام دهند و انجام این تست رایگان و محرمانه است و اگر کسی مبتلا باشد، درمانش را به صورت رایگان شروع می‌کنند. درمان‌ها به قدری موثر است که ما مراجعی داشتیم که پس از اینکه تست HIVاش مثبت شد و درمان را شروع کرد بار ویروسی خونش در مدت کوتاهی به صفر رسید و درمان شدند اما آن را درمان قطعی نمی‌دانیم چون فرد باید دارو مصرف کند؛ مانند فردی که به فشار خون مبتلاست و باید با دارو فشار خونش را کنترل کند.

در این حالت ایمنی بدن فرد بالا می‌اید و مانند یک ادم عادی عمر بالای هفتاد سال خواهد داشت. شناخت و درمان بیماران HIV بهتری راه پیشگیری از این بیماری در دنیاست.

درباره HPV هم اگر قرار بود این بیماری که بسیار در دنیا رایج است و گزارش شده که تا ۸۰ درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند، به آن مبتلا می‌شوند خوب نشود که الان همه درگیر درمان ضایعات یا سرطان بودند. در حالی که کل موارد مرگ و میر سرطان دهانه رحم در دنیا ۳۰۰ هزار نفر در سال است و این خودش ثابت می‌کند که بسیاری از این اینها با قطعیت بالای ۹۵ درصد درصورتی که سبک زندگی سالمی را دنبال کنیم، توسط سیستم ایمنی بدن دفع می‌شوند.

خبر آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار