از شعار تا عمل فولاد مبارکه / مدیران شعاری به عمل کار برآید

به گزارش اختصاصی رصد روز ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از اولین واحدهای تولیدی است که همزمان با نامگذاری سال جاری و سالهای قبل به نام تولید همواره آمادگی خود را در جهت تحقق منویات آن اعلام کرده و شعار همراهی با آن را می دهد. استفاده از ظ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از اولین واحدهای تولیدی است که همزمان با نامگذاری سال جاری و سالهای قبل به نام تولید همواره آمادگی خود را در جهت تحقق منویات آن اعلام کرده و شعار همراهی با آن را می دهد. استفاده از ظرفیت رسانه ای جهت پوشش خدمات این واحد فولادی و البته رقم بالای تبلیغات این شرکت در بین رسانه ها عملاً ذهنیت بسیاری از مسئولان و مدیران کشور را به تحسین فولاد مبارکه می برد هرچند که نمی توان منکر خدمات فولاد مبارکه بود اما نگاهی به عمکلرد واقعی این شرکت در یک مقایسه ساده نشان می دهد که علیرغم اظهارات تأکیدی در جهت تحقق شعار سال عملکرد فولاد مبارکه اصفهان به پرطمطراقی شعار مدیران آن نیست.

در این واحد تولیدی محصولاتی همچون، گندله، آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرم، کلاف سخت سرد، کلاف قلع اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی تولید می شود که بررسی عملکرد تولیدی آنها در این شرکت نشان از کاهش تولید می دهد اما نوسانات بازار در حوزه ارزی و افزایش قیمتها کفه ترازوی درآمدها را برای فولادیها سنگین می کند. در این بررسی به عملکرد نه ماهه سال ۱۴۰۰ و نه ماهه سال ۱۳۹۹ پرداخته ایم.

[box type=”warning” align=”alignright” class=”” width=””]تمامی آمارها از صورتهای مالی فولاد مبارکه اصفهان و گزارشات تفسیری مدیریت استخراج شده[/box]

نام محصول مقدار تولید سال در نه ماهه ۱۳۹۹ مقدار تولید در نه ماهه ۱۴۰۰ (ارقام به تن)
گندله ۵.۵۹۷.۶۷۶ ۵.۱۵۷.۰۰۰
آهن اسفنجی ۶.۳۳۲.۸۷۹ ۵.۹۸۲.۰۰۰
شمش فولادی ۶.۴۶۶.۱۸۷ ۶.۱۵۷.۰۰۰
تختال (مبارکه و سبا) ۶.۴۶۶.۱۹۰ ۶.۱۵۷.۰۰۰
کلاف گرم(مبارکه و سبا) ۴.۸۲۴.۵۶۰ ۴.۵۵۸.۰۰۰
کلاف سرد ۱.۲۱۵.۲۹۰ ۱.۲۱۴.۰۰۰
کلاف قلع اندود ۷۹.۵۸۰ ۸۳.۰۰۰
کلاف گالوانیزه ۱۴۷.۱۵۵ ۱۴۹.۰۰۰
کلاف رنگی ۸۷.۳۵۰ ۸۹.۰۰۰

دیگر بررسیها مشخص می کند تناژ فروش فولاد مبارکه در نه ماهه سال ۱۴۰۰ کمتر از سال ۹۹ است و همانطور که گقته شد باید بخشی از تفاوت درآمد عملیاتی این بخش را در نوسانات بازارهای جهانی و داخلی جستجو کرد

در بخش فروش داخلی نیز کفه ترازو برای نه ماهه سال ۱۴۰۰ سنگینی نمی کند زیرا در تناژ فروش داخلی نیز فولادیها نتوانستند به مقدار فروش خود در سال ۹۹ دست پیدا کنند.

در نهایت عملکرد فولاد مبارکه در تولید و فروش در یک قیاس دیگر نیز نشان از عقب ماندگی فولادیها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ می دهد.

هرچند که این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۰ در بخش فروش صادراتی خوب عمل کرد اما نوسانات بازار داخلی با توجه به تأثیرگذاری فولادیها در آن متأثر از عملکرد فولاد مبارکه است.

البته برای برطرف کردن ابهام جهت سه ماهه پایانی سال و عملکرد فولاد مبارکه نیز کافی است تا گزارش عملکرد ماهیانه این واحد تولیدی را در کدال نگاه کنیم که سوت پایان سال ۱۴۰۰ حکایت از عقب گرد فولاد دارد.

قطعاً داشتن روحیه جهادی در سنگر تولید یک واجب بدون شک است اما باید از مدیران فولاد پرسید که در کنار همه بریز و بپاش های رسانه ای در جهت همراهی با شعار سال آیا از عملکرد واقعی خود آگاهی دارند؟

البته برخی بر این باورند که چالش های حوزه انرژی بر میزان تولید این واحد تولیدی اثر منفی گذاشته  در پاسخ این موضوع باید گفت اولاً این مشکل منحصر به فولاد مبارکه نبود که تنها روی این شرکت اثر گذاشته باشد دوماً واحدهایی را می توان نام برد که در همان زمان تولیدشان افزایش پیدا کرد و سوماً اگر بناست مدیران واحدهایی مانند فولاد با هر چالشی میزان تولیدشان کاهش پیدا کند پس چه فرقی بین مهارت مدیریت بحران و عدم چنین مهارتی وجود دارد و نکته آخر اینکه در همه بازه های سال قبل بحران انرژی حاکم نبود پس بهتر است برای چنین عملکردی به دنبال واکاوی دلایل دیگری بود!!!

جریمه نجومی محیط زیست برای فولاد مبارکه اصفهان

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار