اشتباهات مهلک صنعت خودرو

در شرایط تحریمی، کیفی سازی و اقتصادی سازی خودرو باید جای متنوع سازی را می گرفت؛ ولی در صنعت خودروی ما به اشتباه تولید خودروی ارزان قیمتی همچون پراید متوقف شد و تمرکز خودروسازان به سمت تولید خودروهای گرانقیمت تر با استانداردهای بالاتر رفت!

به گزارش رصد روز ، در چند ماه گذشته خودروسازان محصولات جدیدی پیش فروش کرده اند که هنوز روانه بازار نشده و حتی اسم برخی از این محصولات هم به گوش مردم ناآشنا است. فارغ از اینکه در شرایط تحریمی، آیا خودروسازان توانایی ایفای تعهدات خود را در موعد مقرر خواهند داشت یا نه و آیا این محصولات جدید به موقع تحویل خریداران می شود یا نه؛ این سوال مطرح است که در وضعیتی که بازار با کمبود عرضه مواجه است، آیا بهتر نبود خودروسازان به جای تمرکز بر متنوع سازی سبد محصولات خود، روی افزایش تیراژ تولید و بالا بردن کیفیت همان محصولاتی که توان تولیدش را داشتند، تمرکز می کردند؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  در پاسخ به این سوال بیان کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که کمتر به آن پرداخته شده، همین موضوع است. در شرایط تحریمی، کیفی سازی و اقتصادی سازی خودرو باید جای متنوع سازی را می گرفت؛ ولی در صنعت خودروی ما به اشتباه تولید خودروی ارزان قیمتی همچون پراید متوقف شد و تمرکز خودروسازان به سمت تولید خودروهای گرانقیمت تر با استانداردهای بالاتر رفت! فراموش نکنید که پراید ارزان قیمت ترین خودروی دنیاست و اتفاقا بهتر بود با تمرکز روی افزایش کیفیت و تیراژ تولید و همچنین بالا بردن سطح آگاهی مردم در رعایت مقررات رانندگی، در این موقعیت تولید پراید ادامه داشته باشد. ضمن اینکه افزایش استانداردها، هزینه خودرو را هم افزایش می دهد و افزایش قیمت ها در این شرایط، مطلوب مردم نیست. یکی از مشکلات صنعت خودرو، اشتباهات سیاست گذاران و نادیده گرفتن واقعیت های کشور است. ما به نوعی در فضای تحریمی قرار داریم و در این شرایط باید استراتژی های جنگی بکار گرفت. با همین امکانات موجود، صنعت خودروی کشور پتانسیل رشد و شکوفایی دارد و اولین گام در جهت رشد و شکوفایی در این اوضاع، آزادسازی قیمت ها و تمرکز بر کیفی سازی خودروها است.

کاکایی در ادامه گفت: معتقدم اگر تولید رونق گرفته و بر مبنای تولید واقعی، ارزش افزایی ایجاد شود، درآمد مردم و ارزش پول ملی بالا خواهد رفت و در نتیجه امکان تامین خودروی مناسب تر برای مردم فراهم خواهد شد. ولی متاسفانه اقتصاد ما مبتنی بر دلالی است و بانک ها با خلق نقدینگی، خودبخود تورم ایجاد می کنند. علاوه بر این در این سال ها سیاست گذاران بر رونق تولید در صنعت خودرو اهتمامی نورزیده اند و با وجود آنکه مکررا از حمایت دولت ها از صنعت خودروسازی کشور صحبت می شود، اما عملا این صنعت حمایتی به خود ندیده‌است.

وی افزود: در حال حاضر قطعا سازان در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستند و این مشکلات، فقط ناشی از تحریم ها نبوده و ضعف مدیریتی و قوانین دست و پاگیر هم در تشدید مشکلات صنعت، موثر بوده است. در نظر داشته باشید که افت شدید ارزش پول ملی ما به معنای امکان دسترسی به نیروی کار ارزان در کشور ما (نسبت به سایر کشورها) است و در این شرایط، باید با تکیه بر این نقطه قوت، آنقدر تولید را افزایش می دادیم که علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، صادرات هم داشته باشیم؛ حال آنکه متاسفانه عده ای صحبت از آزادسازی واردات خودرو می کنند! با توجه به اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه، باید از این فرصت در جهت رونق تولید بهره می بردیم؛ ولی دقیقا در زمانی که باید در راستای رونق تولید خودرو گام برداشته می شد، با سرکوب قیمت ها (قیمت کارخانه) و عدم تخصیص به موقع ارز، تولید را سرکوب کردیم. ضمن اینکه تولید برخی قطعات نیازمند واردات خطوط تولید است؛ ولی تخصیص ارز به واردات خطوط تولید، جزو اولویت ها نبوده و این موضوع، در روند تولید وقفه ایجاد کرده است.

کاکایی تصریح کرد: اگر چه مخالف تحریم های ظالمانه دشمن هستم و معتقدم ریشه اصلی تمام مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی در تحریم ها بوده؛ اما باید در تلاش کنیم تهدید تحریم ها را به فرصت بدل کنیم. البته که در صنعت خودرو در این زمینه گام های موثری برداشته شده و اقدامات خوبی در حوزه داخلی سازی قطعات خودرو صورت گرفته است. اما اگر سیاست گذاران اجازه قیمت گذاری منطقی به خودروسازان می دادند، هم صنعت خودرو به شکوفایی بیشتری می رسید و هم بازار خودرو، تلاطم کمتری داشت. اگر قیمت گذاری خودرو دستوری نبود، خودروسازان متحمل این حجم زیان نمی شدند و می شد در کنار آزادسازی قیمت خودرو، نظارت دقیق تری بر داخلی سازی در این صنعت انجام شود. با این شرایط قیمت گذاری دستوری، خودروسازان هر روز بیشتر در باتلاق زیان فرو می روند و نمی توان انتظار رونق هم در این صنعت داشت.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار