اشک های مخبر در تشییع پیکر حسین امیرعبداللهیان+ عکس

تصویری از گریه سوزناک مخبر در حرم حضرت عبدالعظیم در مراسم تشییع پیکر حسین امیرعبداللهیان را می بینید.

به گزارش رصد روز، تصویری از گریه سوزناک مخبر در حرم حضرت عبدالعظیم در مراسم تشییع پیکر حسین امیرعبداللهیان را می بینید.

26 5

محمد مخبر (زادهٔ ۴ تیر ۱۳۳۴) سیاستمدار و مدیر اجرایی ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم به‌عنوان هفتمین معاون اول رئیس‌جمهور ایران و پس از کشته شدن رئیس‌جمهور پیشین سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری جدید و زودهنگام، به‌عنوان رئیس شورای موقت ریاست‌جمهوری، مشغول به کار است.او همچنین از سال ۱۴۰۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مخبر پیش از این ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته است. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد مستضعفان، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده است.

مخبر در ژانویه ۲۰۲۱ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل سرکوب مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران تحریم شد.

اوایل زندگی و فعالیت‌های اجرایی
محمد مخبر در تیر ۱۳۳۴ در دزفول زاده شد. پدرش شیخ عبّاس، مدتی امام جمعه موقت دزفول بود.

مقاطع ابتدایی تحصیل را در دزفول و اهواز گذراند و سپس در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی برق تحصیل کرد. هم‌میهن در مقاله‌ای نوشت که مخبر همراه با افرادی مانند محمد جهان‌آرا، علی شمخانی و محسن رضایی عضو گروه منصورون بوده است؛ منصورون در خوزستان شکل گرفت و در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ علیه حکومت پهلوی فعالیت می‌کرد. او پس از آغاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خوزستان به‌عنوان مسئول بهداری سپاه دزفول گماشته شد و در جنگ ایران و عراق این سمت را بر عهده داشت.

مخبر پس از پایان جنگ، مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول، معاون اجرایی شرکت مخابرات استان خوزستان و سپس مدیر عامل این شرکت شد. او زمانی هم معاونت استانداری خوزستان را عهده‌دار بود. سپس به تهران رفت و در زمان ریاست محمد فروزنده بر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مناصب مهمی مانند معاونت حمل‌ونقل و بازرگانی این بنیاد را بر عهده گرفت. در همین زمان گفته شد او نقش برجسته‌ای در خروج شرکت مخابراتی ترکسل از مناقصه پروژه اپراتور دوم تلفن همراه و جایگزین کردن گروه ام‌تی‌ان در کنسرسیوم ایرانسل داشته است. مخبر سپس به‌عنوان نایب رئیس هیئت مدیره ایرانسل برگزیده شد. مخبر همچنین ریاست هیئت مدیره بانک سینا را عهده‌دار بود که زیر نظر بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تیر ۱۳۸۶ مخبر را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب کرد. مؤسسه دانش‌بنیان برکت از زیرمجموعه‌های اصلی ستاد است که در زمان ریاست مخبر راه‌اندازی شد. در زمان دنیاگیری کووید-۱۹ در ایران، پروژه ساخت واکسن کوو ایران برکت به پروژه‌ای مهم و جنجالی تبدیل شد. اما در نهایت این واکسن رونمایی شد و دختر مخبر نخستین فردی معرفی شد که این واکسن را تزریق کرد. مخبر تا ۱۴۰۰ به مدت ۱۴ سال ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده داشت.

مخبر در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ طی حکمی از سوی سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور وقت، به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور گماشته شد.به گفتهٔ بی‌بی‌سی فارسی، او ریاست «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را گرفت تا وضعیت اقتصاد را سر و سامان دهد، اما شواهد حاکی از آن است که کارنامهٔ موفقی نداشته است.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توصیف مخبر و نقش او در دولت رئیسی نوشت: «او با تیزهوشی سیاسی، به ندرت وارد گود می‌شود و به گونه‌ای عمل می‌کند که ناکارآمدی‌های دولت رئیسی به حساب او منظور نمی‌شود. درست مثل کسی که وارد دریا می‌شود اما خیس نمی‌شود.» جواد کریمی قدوسی در تیر ۱۴۰۱ در نوشت «مخبر از توانایی لازم برای این جایگاه برخوردار نیست» و هشدار داد که «ماندن ایشان برای یک‌ساعت هم ضرر است».

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط