اصلاح سبک زندگی به پیشگیری از دیابت کمک می کند

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه گفت: مهمترین عامل ابتلاء به دیابت اضافه وزن و چاقی است و اصلاح سبک زندگی به پیشگیری از دیابت کمک می کند.

به گزارش رصد روز ، شهریار مستوفی ظهرامروز با اشاره به اینکه مهمترین عامل ابتلاء به دیابت اضافه وزن و چاقی است، اظهار کرد: یکی از فاکتورهای بسیار مهم و حائز اهمیت در ارتباط با اضافه وزن و چاقی، تغذیه نامناسب و الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه ۱۹ الی ۲۵ آبان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است افزود: هدف از این نامگذاری بالا بردن اطلاعات مردم در ارتباط با علل عوارض، پیشگیری و درمان دیایت بوده است، بر اساس آمارهای منتشر شده حدود ۴۲۲ میلیون نفر از جمعیت بزرگسالان در جهان یعنی حدود ۸.۵ درصد دچار دیابت هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه ادامه داد: این در حالی است که ۷۵ درصد از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند و در کشور ما ۱۱.۴ درصد از جمعیت بزرگسال مبتلا به دیابت هستند.

مستوفی گفت: اگر روند ابتلاء به بیماری را در سال‌های گذشته در جهان و در کشور ایران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این بیماری خطرناک با سرعت بالایی در حال افزایش است و این بیماری بسیاری از اعضا بدن از جمله چشم، قلب، کلیه، عروق را می‌تواند درگیر کند.

وی برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری دیابت باید سبک زندگی سالم را از دوران کودکی مورد توجه قرارداد بیان کرد: افرادی که در طول عمر خود مواد قندی زیاد مصرف می‌کنند باعث افزایش ترشح انسولین در بدن شده و فعالیت بیش از حد سلول‌های تولید کننده انسولین منجر به کاهش کارایی این سلول‌ها دراز مدت گشته و در نهایت باعث کاهش ترشح انسولین در بدن و بروز بیماری دیابت خواهد شد.

مستوفی با بیان توصیه‌های تغذیه‌ای در خصوص پیشگیری از ابتلاء به بیماری مهلک دیابت، تصریح کرد: افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، محدود کردن مصرف نان‌های شیرین‌، انواع شکلات و آب نبات، قند – شکر – نوشابه‌های گازدار- آبمیوه‌های صنعتی‌، توجه جدی به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای درج شده در محصولات غذایی و انتخاب مناسب با توجه به شرایط جسمی و مدیریت رژیم غذایی روزانه و کاهش مصرف برنج روزانه و علاوه بر تغذیه و اصلاح الگوی مصرف تحرک بدنی در پیشگیری از ابتلاء به دیابت بسیار مؤثر است.‌

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه ادامه داد: توصیه متخصصین حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته به حدی که در طول آن نفس نفس بزند و نتواند یک جمله را بدون نفس گرفتن بیان کرده و با ضربان قلب به حدود ۱۲۰ بار در دقیقه برسد.

 

 

 

 

 

 

مهر

مطالب مرتبط