اعتراض شدید مردم به وزارت صمت!

مردم از سرناچاری و با تشدید بحران قیمت در بازار خودرو به سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی روی آورده اند تا شاید بتوانند خودروی مورد نیاز خود را به دور از حاشیه گرانی محصولات در بازار آزاد مستقیم از درب کارخانه خریداری کنند. به گزارش رص...

مردم از سرناچاری و با تشدید بحران قیمت در بازار خودرو به سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی روی آورده اند تا شاید بتوانند خودروی مورد نیاز خود را به دور از حاشیه گرانی محصولات در بازار آزاد مستقیم از درب کارخانه خریداری کنند.

به گزارش رصد روز،  سایتی که زیر نظر وزارت صمت مسئولیت ثبت نام تا تحویل خودرو را برعهده دارد، امروز به کابوسی برای متقاضیان خودرو تبدیل شده است.

چندی پیش نتایج قرعه کشی شرکت خودروسازی سایپا اعلام شد و حالا اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو هرچند با تأخیر چند روزه موجبات شوک جدید در میان متقاضیان خودرو را فراهم کرد.

دیدن نتایج قرعه کشی ایران خودرو اعتراض و انتقاد متقاضیان نسبت به نحوه سیاست‌های توزیع خودرو را برانگیخته است؛ نتایجی که نشان داد باز وعده‌های وزارت صمت راه به جایی نبرده و تنها برای تسکین بازار آن هم در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱ بوده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در مجموع حدود ۹۳۶ هزار نفر در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی شرکت کرده بودند. از این تعداد بیش از ۸۳ درصد متقاضی محصولات ایران خودرو بودند. به بیان دیگر ۷۸۰ هزار نفر در ثبت نام ایران خودرو شرکت کرده بودند.

همچنین ۳۲ هزار نفر برای محصولات سایپا ثبت نام کرده بودند. سایر خودروسازان نیز با تقاضای ۱۳۲ هزار نفری روبرو بودند.

وعده تحویل سه ماه خودرو حالا به یکسال، دو سال و شاید هم بیشتر رسیده، قولی که از سوی وزارت صمت اعلام شد، اما به راحتی از آن گذشت.

از همان ابتدا وزارت صمت تاکید کرده بود تمام متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایر خودروسازان تا پایان سال خودرو‌های خود را تحویل می‌گیرند، اما نتیجه آن، خلاف وعده وزارت صمت است و در این بین بسیاری از ثبت نام کنندگان درخواست خودرو از ایران خودرو شوکه شدند.

مسئولان وزارت صمت غیب شده اند!

هرازچندگاهی وزارت صمت با ابلاغ دستور العمل و یا اعمال سیاست‌های خود خواهانه و تصمیمات عجولانه در بازار باعث ایجاد موج جدیدی از بحرانی تازه می‌شود، اما امروز موضوع متفاوت‌تر شده است.

وزارت صمت، سایت سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی را به روی متقاضیان خودرو باز کرد تا بتواند مبالغ هنگفتی از منابع مردم را در ازای ثبت نام خودرو دریافت کند و در مدت سه ماه خودروی ثبت شده را به متقاضی تحویل دهد، اما امروز خبری از هیچ یک از این وعده‌ها نیست و تنها جیب مردم در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱ خالی شد.

این گمانه‌زنی نیز مطرح شد که جمع‌آوری پول‌های مردم فرصت خوبی برای دولت برای جبران کسری بودجه خود در پایان سال برای دادن حقوق و مزایای کارکنان خود فراهم کرد.

مردم با اختلاف قیمت تا دو سال آینده چه کنند؟

ناگفته نماند پس از اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو و زمان تحویل دو ساله برخی خودروها، وزارت صمت مِنت گذاشته و از امکان تغییر خودرو در مرحله اول ثبت نام ایران خودرو خبر می‌دهد.

طبق چنین اعلامی خریداران خودرو باید دو سال دیگر خودروی خود را تحویل بگیرند، آن هم با قیمتی که قطعاً تفاوت زیادی با نرخ خودرو‌های درخواستی امروز دارد! آن هم زمانی که مدیریت ضعیف وزارت صمت در بازار خودرو بر همگان مشخص است. با اینکه هنوز قیمت خودرو در بازار ۱۴۰۲ به تثبیت نرسیده است وزارت صمت از تحویل خودرو در دو سال آینده خبر می‌دهد و مطمئناً متقاضیان امیدی به کاهش قیمت‌ها و تحویل خودرو خود نخواهند داشت.

نکته جالب اینجاست که در این شرایط قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفته در دو ماه آینده ۲۵۰ هزار دستگاه در طرح یکپارچه خودرو، عرضه می‌شود.

وی گفت: اردیبهشت و خرداد ۲۵۰ هزار خودرو تحویل متقاضیان می‌شود. مرحله دوم ثبت نام نیز از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود. اختلاف قیمت خرید خودرو در طرح یکپارچه با بازار آزاد زیاد است، مثلا در مورد شاهین ۳۰۰ میلیون تومان ارزان تر. انتخاب با شماست که از بازار آزاد، خودرو بخرید یا در طرح یکپارچه شرکت کنید.

همچنین قالیباف گفته استقبال قابل توجه از چند مدل محصولات ایران‌خودرو باعث شد زمان تحویل خودرو برای آن‌ها برای سال آینده تعیین شود. این امکان برای این دسته متقاضیان فراهم می‌شود که با انتخاب خودروی دیگری زمان تحویل خودروی خود را کاهش دهند.

سه‌شنبه پنجم اردیبهشت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آن‌ها در ثبت نام ایران خودرو سال ۱۴۰۳ اعلام شده باز می‌شود.

 

اعتراضات ملایم مردم به وزارت صمت!

«واقعا .. کلی ما رو سر دوانید. سه ماه پول ما بلوکه است اینم از قرعه کشی تون».

«یعنی من موندم این نابغه‌ها رو از کجا میارن. کشور‌های دیگه دارن واسه خریدن زمین تو مریخ ثبت نام می‌کنن اونوقت ما واسه این لگنا دوسال صبر کنیم».

«پارسال کلا ۱ میلیون خودرو تولید شد در همه کارخونه‌ها حالا اومدن طرح گذاشتن ۹۶۰ هزار نفر ثبت نام کردن ۸۰۰ هزار نفرشون متقاضی ایران خودرو بودن خوب معلومه که کشش ندارن مجبورند با زمان بیشتری تحویل بدن همه هم پژو پارس می‌خوان بابا یکیتون هم کوییک بخواین».

«یک مشت افراد دروغگو وعده‌های الکی شما که با اطمینان گفتید همه در سال ۱۴۰۲ خودرو تحویل می‌گیرند. مگه سال جدید مهار تورم و رشد تولید نبود بعدش میگه مردم دروغ گو هستند و اطلاع کافی ندارند شما از همه بدتر هستید جمع کنید این همه حرف‌های پوچ و الکی».

«سلام یه کاری کنین که لاعقل دلمون خوش باشه ثبت نام ما هم که تحویل خودرو به ۴۳ موکول شده ما هم تکمیل وجه کنیم، ولی گرونی ماشین یا ارزونی ماشین دیگه کاری به ما نداشته باشه تورم شامل ما نشه اعلام کنین که پول خودرو بریزیم حساب تا فکرمون راحت بشه».

«زمستان ۱۴۰۳ موعد تحویل ماست، این چ مسخره بازیه این‌ها راه انداختن ۹۰ درصد سال ۱۴۰۳ انداختن سال دیگه هم ۴۰ درصد میذارن ماشین مجدد، مردم مسخره کردن».

«وای بر این همه دروغ و کلاه سر ملت گذاشتن وقتی توان ندارین چرا نمی‌زارین بهترین ماشین از خارج بخریم با نصف قیمت».

اینها تنها بخشی کوچک از کامنت‌های اعتراضی قابل انتشار مردم است که به بدعهدی وزارت صمت و خودروسازان در تحویل خودروهای داخلی واکنش نشان داده‌اند. بسیاری از کامنت‌ها اساسا به قدری تند هستند که قابلیت انتشار نیافته‌اند اما فحوایشان ناسزاهایی است که نصیب مسئولان وزارت صمت و خودروسازان شده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط