اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومانی برای تردد خودروهای شهرهای قرمز در جاده‌ها

وزیر کشور از اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی برای تردد خودروهای شخصی با پلاک شهرهای قرمز در جاده‌ها خبر داد.

به گزارش رصد روز ، عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های جدید از روز شنبه اول آذر، گفت: پس از هشت‌ماه انجام اقدامات مختلف لازم بود مرکزیتی جهت هماهنگی و نظارت بر حسن اجراء و پیگیری مصوبات در تمام کشور وجود داشته باشد که با توجه به این‌که تمام موضوعاتی که در کشور نیازمند هماهنگی‌های بین‌بخشی است، به عهده وزارت کشور قرار می‌گیرد، این موضوع نیز به وزارت کشور سپرده شد.

وی افزود: در این مرحله که با موج سوم بیماری کرونا مواجه هستیم و موضوع در کل دنیا نیز با شرایط مشابهی به پیش می‌رود، لذا مرکزیت اقدامات توسط مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و دولت مورد تاکید بود که بر همین اساس قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا تشکیل شد. در مدتی که قرارگاه کار خود را آغاز کرده، در ابتدا نیاز به بازنگری در تمام مصوبات حدود ۹ ماه گذشته بود تا مشخص شود کدام تصمیمات موفق بوده و کدام تصمیمات با ضعف مواجه بوده که این کار انجام شد.

وزیر کشور ادامه داد: برای ایجاد هماهنگی با وزارت بهداشت، جلسات مختلفی برگزار شد. همچنین جلساتی با استانداران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرمانداران و بخشداران برگزار شد و کمیته‌های مختلفی با هدف ایجاد هماهنگی ذیل قرارگاه تشکیل شد.

رحمانی فضلی در تشریح آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح جدیدی که مقرر شده است اول آذر اجرایی شود، گفت: در این طرح از تجربیات داخلی و سایر کشورها و همچنین دانش، علم و کارشناسی نهایت استفاده شده است، خود طرح به‌عنوان محدودسازی و ممنوع‌سازی در امور طراحی شده اما قطعا به تنهایی نمی‌تواند موفق شود مگر مجموع اجزای اصلی همه با هم اجرایی شوند. در این طرح هدف اصلی، مدیریت و کنترل ویروس کرونا است که برای آن باید تعداد بیماران و ورودی‌های بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به این‌که این طرح دارای چند جزء است، افزود: غربالگری عمومی یا شناسایی بیماران در سطح وسیع انجام خواهد شد که در حال حاضر نیز به صورت پایلوت در تهران و کرمانشاه در چند محله این غربالگری انجام شده است. برای شناسایی بیماران در محلات باید تلاش کنیم. این در شرایطی است که امروز هر کس مبتلا می‌شود پس از سه روز علائم بیماری بروز پیدا می‌کند و دو روز نیز جواب تست به طول می‌انجامد و به این ترتیب پنج روز این فرد در جامعه تردد می‌کند و با افراد مختلف در ارتباط است. لذا در این طرح، شناسایی در زمان کمتری انجام می‌شود و تمام افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند شناسایی و تست‌ها از آنها گرفته می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: تا هفته گذشته روزانه ۲۲ هزار تست در کشور انجام می‌شد که امروز تعداد تست‌ها به روزانه ۴۲ هزار رسیده است و تا روز سه‌شنبه با تحقق تست‌های ۲۰ دقیقه‌ای به راحتی به عدد ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسیم تا به این ترتیب مانع تکثیر بیماری و مراجعه افراد به بیمارستان شویم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع قرنطینه اشاره کرد و افزود: مردم نسبت به قرنطینه و چگونگی آن آموزش لازم را ندیده‌اند و اصولا آپارتمان‌های مردم بعضا با وسعتی که دارد امکان قرنطینه در آن وجود ندارد. لذا مجوزهای لازم گرفته شد تا از هتل‌ها و سایر ظرفیت‌ها برای انجام این قرنطینه بهره گرفته شود. وزارت گردشگری موظف شده که به وزارت بهداشت در این امر کمک کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: موضوع دیگر بحث ردیابی است که با بهره‌گیری از اپلیکیشن “ماسک” که قبلا اجرایی شده اما تداوم پیدا نکرد؛ مقرر شده هر فردی که مبتلا به بیماری می‌شود شماره موبایل وی ثبت و به‌صورت روزانه تردد و رفت‌وآمد وی کنترل شود.

وی درخصوص انجام سفر با قطار و اتوبوس نیز گفت: افرادی که بیمار باشند برای آنها بلیت قطار و اتوبوس صادر نخواهد شد.

وزیر کشور درخصوص اهمیت مشارکت شهروندان در اجرای این طرح نیز گفت: در این مرحله به شدت مشارکت مردم در پیشگیری، درمان و نظارت لازم است که در این راستا با سمن‌ها، هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رحمانی فضلی در تشریح محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده در طرح جدید، گفت: ما تجربه‌های مختلفی را در این ۹ ماه داشته‌ایم و بعضا به صورت موردی و مقطعی محدودیت‌هایی اعمال شده که همگی آنها نیازمند مجوز ستاد ملی بوده است. مقرر شد که طرح جامعی آماده کنیم تا به صورت هوشمند، پویا و موثر عمل کند. در این طرح مبنا شهرستان و شهرها گذاشته شده در حالی که مبنا استان بوده است. در شرایط قبلی ممکن بود یک‌سوم شهرهای یک استان مشکل داشته باشند اما محدودیت برای همه شهرها اعمال می‌شد. در طرح جدید شاخص تعداد فوتی‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که فوتی‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند. در ادارات و دستگاه‌های اجرایی و همچنین فعالیت‌های خدماتی، تجاری و آموزشی بر اساس این رنگ‌بندی‌ها تعیین خواهند شد. همچنین دوشنبه‌ها وزارت بهداشت لیست شهرهای قرمز را اعلام خواهد کرد و اختیارات استانداران نیز در راستای اجرای این طرح افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر آمادگی بر اجرای طرح گفت: همه این موارد سه رکن اصلی دارد. رکن اول وزارت بهداشت است که ظرف ۹ ماه گذشته تلاش بسیاری کرده است. رکن دیگر موضوع تبلیغات، آموزش و اطلاع‌رسانی است. بی‌تردید اگر می‌خواهیم پیشگیری را انجام دهیم باید مردم از نحوه مقابله آگاه باشند و رکن سوم نیز خود مردم هستند که به عنوان اصلی‌ترین رکن هستند. همه باید کمک کنیم تا اهداف این طرح محقق شود.

وزیر کشور تاکید کرد: در شرایط کنونی کسی راضی به اعمال محدودیت و ممنوعیت نیست اما اقلیتی که به قوانین توجه ندارند این اجبار را ایجاد می‌کنند که محدودیت‌ها اعمال شود. بی‌تردید اگر همکاری مردم نباشد این طرح به پیش نخواهد رفت و مردم باید توجه داشته باشند که همه این محدودیت‌ها به خاطر سلامت آنهاست.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص منع تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از روز شنبه اول آذر، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که بین بد و بدتر تصمیم می‌گیریم. از طرفی تصمیم‌های ما هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی دربر دارند. لذا باید تدبیر کنیم و حین اجرای طرح مدام طرح را اصلاح کنیم. در این طرح پیش‌بینی شده که حداکثر همکاری مردم وجود داشته باشد و صدا و سیما و رسانه‌ها در اقناع‌ مردم تلاش کنند. پیش‌بینی می‌کنیم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم این موضوع را رعایت کنند اما بخشی در حدود ۴۰ درصد وجود دارند که مثلا در دستگاه‌های اجرایی و شیفت دوم فعالیت می‌کنند که باید شماره پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند. اگر این کار تا روز شنبه محقق نشد تا اخذ جریمه نیز این فرصت وجود دارد که این پلاک‌ها به پلیس اعلام شود. خودروهایی که این محدودیت را رعایت نکنند ۵۰۰ هزار تومان توسط دوربین‌ها جریمه خواهند شد. در این ساعات کلیه ناوگان تاکسیرانی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شهروندانی که ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، می‌توانند از این ناوگان استفاده کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح تعطیلی عمومی در شهرهای قرمز، گفت: در شهرهای قرمز تقریبا می‌توانیم بگوییم حجم تعطیلی‌ها بجز رده یک مشاغل همانند سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. همچنین ورود و خروج از شهرهای قرمز ممنوع است اما بیمارستان‌ها، نیروی انتظامی، بانک‌ها، آب و برق و خدمات تعطیل‌بردار نیستند. از سوی دیگر صنایع و تولیدی‌ها نیز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما می‌توانند تا یک سوم نیروهای انسانی خود را شیفت‌بندی کنند. تلاش شده با تجربیات ۹ ماه گذشته از چیزی غفلت نکنیم. اداراتی که کار ضروری دارند فعال هستند و مابقی ادارات نیز تا یک سوم نیروهای خود را می‌توانند به صورت حضوری به کار بگیرند. در مورد بخش خصوصی نیز این بخش در مشاغل تعریف و تعیین‌تکلیف شده است. دفاتر شرکت‌هایی که مراجعه ندارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها کار خود را انجام دهند اما اگر مراجعه حضوری دارند شامل دستورالعمل طرح جدید هستند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها و مدارس کادر اداری در شهرهای قرمز تعطیل هستند مگر افرادی که سامانه‌های هوشمند را هدایت می‌کنند. تمام افرادی که با قطار، هواپیما و اتوبوس سفر می‌کنند تست از آنها انجام می‌شود تا با رعایت پروتکل‌ها در صورت سلامت سفر خود را انجام دهند. در این راستا از اپلیکیشن “ماسک” برای استعلام سلامت افراد استفاده می‌شود. طبق گزارش دوستان وزارت ارتباطات ظرف دو روز گذشته با بهره‌گیری از سامانه ماسک ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی شناسایی شده‌اند که بیمار بوده‌اند اما مشغول به کار؛ که به پیمانکاران تذکر داده شد که به هیچ عنوان این افراد فعالیت نکنند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص شائبه تضاد میان ممنوعیت سفر با خودروهای شخصی و ادامه سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوسی گفت: میزان سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوسی بسیار کم است و بیشتر سفرهای کاری، اداری و تجاری هستند. بی‌تردید با اعمال تعطیلی‌ها باز هم میزان این سفرها کاهش پیدا می‌کند و با تست‌هایی که انجام می‌شود قطعا این سفرها به طور کامل کنترل خواهند شد. سفر با این وسایل حمل‌ونقل قابل مقایسه با سفرهای جاده‌ای خودروهای شخصی نیست. در طرح جدید پلاک شهرهای قرمز اجازه خروج از شهر را ندارند و اجازه ورود به سایر شهرها نیز به آنها داده نمی‌شود. اگر به هر طریقی این خودروها وارد جاده‌ها شوند و در جاده‌ها مشاهده شوند شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان و شهرهای زرد و نارنجی تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. در این طرح تهران و کرج یکی دیده شده‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان گفت: تا پیش از تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، در یک مرحله رعایت پروتکل‌ها تا ۸۵ درصد رسید اما بعداً به ۴۰ و ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر این عدد به ۷۰ درصد رسیده و بر اساس گزارش فرمانداران در مورد تعطیلی مشاغل پس از ساعت ۱۸ در روز اول رعایت این محدودیت ۴۰ درصد، روز دوم ۵۰ درصد، روز سوم به ۶۰ درصد و در برخی از شهرها به ۸۰ درصد رسیده است. قطعا در طرح جدید استمرار و جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای استفاده از ماسک در خیابان‌ها توسط عابرین پیاده با توجه به این‌که همانند خودروها پلاک ندارند و برای ارائه کارت ملی نیز ممکن است ممانعت کنند، زمان نیاز بود تا نیروی انتظامی خود را تجهیز کند. البته همه این موارد به رعایت و همکاری مردم بستگی دارد. حتما نیروی انتظامی و بسیج که در این طرح کمک خواهند کرد به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که جدیت و استمرار کار مشخص باشد. برای خودروهایی که محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح را رعایت نکنند جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال خواهد شد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که اگر طرح جدید اجراء شد و نتیجه نداد آیا طرح دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد؟، گفت: ما طرح دیگری نداریم. پس از دو هفته وزارت بهداشت گزارش خود را ارائه می‌کند و اگر شهری در حالت قرمز باقی بماند این طرح تمدید و اگر به نارنجی و زرد منتقل شود فشار کمتر خواهد شد. هر چه جلو برویم از توصیه‌ها و پیشنهادات و همچنین اصلاح طرح بهره خواهیم گرفت.

رحمانی فضلی درخصوص برگزاری انتخابات سال آینده در شرایط کرونایی نیز گفت: انتخاباتی که برای مرحله دوم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تجربه خوبی بود که در شرایط کرونایی این انتخابات برگزار شد. سال آینده چهار انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را داریم. چهار انتخابات با چهار قانون که قطعا برای وزارت کشور کار بسیار سنگینی است اما تجربیات کشورهای دیگر را که در شرایط کرونایی انتخابات برگزار کردند رصد خواهیم کرد و مجموعه‌ای را آماده می‌کنیم تا با شورای نگهبان در مورد چگونگی برگزاری انتخابات در این شرایط به نتیجه برسیم. نگرانی ما از باب مشارکت در شرایط کرونایی است که باید از جنبه‌های مختلف تدابیری برای این موضوع اتخاذ کنیم.

وی تاکید کرد: قانون ما پیش‌بینی مواردی همچون کرونا را نکرده، لذا باید برای کار اجراء، قوانین لازم را رد کنیم که مجلس آمادگی لازم برای تصویب چنین قوانینی به فوریت را دارد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در خصوص بازخورد و پیش‌بینی اجرای کامل طرح جدید، گفت: اگر این طرح به خوبی اجرا شود که پیش‌بینی می‌کنیم تا ۷۰ درصد اجرایی باشد یکی از موضوعاتی که به عنوان هدف در طرح محقق خواهد شد ایجاد فضای تنفسی برای کادر درمان است. باید از کادر درمان تشکر کنیم و از خدا بخواهیم قوت، تحمل و حوصله به آنها بدهد. بی‌تردید تشکر واقعی وقتی خواهد بود که جان شیرین مردم را نجات دهیم و از فوت عزیزان مردم جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط