افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون تقریر فرمایشات رهبری در برنامه ششم توسعه

به گزارش اختصاصی رصد روز ، حمایت از بخش تعاون در شرایط فعلی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از گذشته باید مورد توجه باشد. تسهیلات بانکهای توسعه ای به بخش تعاون در راستای حمایت از ایجاد اشتغال خصوصاً در حوزه روستایی و کسب و ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، حمایت از بخش تعاون در شرایط فعلی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از گذشته باید مورد توجه باشد. تسهیلات بانکهای توسعه ای به بخش تعاون در راستای حمایت از ایجاد اشتغال خصوصاً در حوزه روستایی و کسب و کارهای کوچک و متوسط علیرغم عدم پوشش قابل توجه این حمایتها در سالهای گذشته نتایج قابل قبولی داشته که از آن جمله می توان به راه اندازی ۵۲ هزار شغل پایدار توسط بانک توسعه تعاون اشاره کرد.

بنابر ارزیابی های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، تزریق بیشتر سرمایه ها و منابع، افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون برای صدور ضمانت نامه تعاونی ها نیازمند افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون است. این مسئله که از مدتها قبل در لایحهبودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

نقش پر رنگ بانکهای توسعه ای در لایحه بودجه سال آینده به واسطه پیش بینی های صورت گرفته در خصوص سایر بانکهای خصوصی و دولتی جهت تخصیص منابع تسهیلات به بخش صنعت و خدمات بیش از گذشته یکی دیگر از مواردیست که توجه به افزایش سرمایه این بانک را نیازمند اقدام عاجل می بیند.

تأکید حجت الله ملکی بر این موضوع نیز به خوبی مؤید دغدغه مهمترین وزاتخانه کشور در حوزه اشتغال در خصوص افزایش سرمایه این بانک است اما تأخیر صورت گرفته در چندماه گذشته عملاً کارآیی لازم این مهم را تقلیل داده و با توجه به افزایش چندبرابری خدمات کسب و کار در چندماهه گذشته قدرت عملیاتی این تصمیم رو به کاهش است.

نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که طی دوماه آینده با بسته شدن بخش اعتبارات بانکها به واسطه نزدیکی به پایان سال، حوزه تعاون در دریافت تسهیلات با چالشی جدی روبروست و در کنار آن عدم افزایش سطح اعتبارات بانک توسعه تعاون به عنوان بانک توسعه ای پیش رو در ایجاد اشتغال مانعی جدی در رونق کسب و کار خواهد بود.
بنا به فرمایشات رهبری بنا بود که در برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد ظرفیت اقتصادی کشور در اختیار بخش تعاون قرار گیرد که در اقتصاد خصوصی ظرفیت قابل توجهی را در اختیار دارد. توجه به یک حوزه فرابخشی آن هم در سطحی کلان عملاً هزینه سربار ایجاد کسب و کار را کاهش خواهد داد اما نگاهی به اراده فعلی تردیدهای زیادی را خلق می کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار