افزایش قیمت برنج در بازار های جهانی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی و افزایش ذخیره سازی برخی کشورها اعلام کرد که بایستی وزارت جهادکشاورزی ثبت سفارش‌های واردات برنج را سرعت دهد تا کسری برنج خارجی جبران شود.

به گزارش رصد روز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی و افزایش ذخیره سازی برخی کشورها اعلام کرد که بایستی وزارت جهادکشاورزی ثبت سفارش‌های واردات برنج را سرعت دهد تا کسری برنج خارجی جبران شود.

مسیح کشاورز با بیان اینکه سال قبل حدود یک میلیون تن برنج وارد کشور شد که بر اساس برآوردهای انجام شده ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن از برنامه عقب بودیم، گفت: این ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن می توانست به ما کمک کند که نیاز بازار در فروردین و اردیبهشت ماه را تامین کنیم ولی متاسفانه ذخیره‌ای وجود ندارد و هرچه برنج خارجی در کشور داریم به بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که قیمت‌های جدید جهانی را بپذیرند و با این قیمت‌ها به واردکنندگان اجازه ثبت سفارش دهند تا بتوانیم واردات انجام دهیم. همچنین به این وزارتخانه نیز پیشنهاد دادیم که نرخ داخلی برنج خارجی را نیز اصلاح کند تا مشکلی در فروش برنج پیش نیاید که در نهایت وزارت جهاد با این پیشنهادات مذکور موافقت کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: علت افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی، بحران جهانی در تامین مواد غذایی است. چین و کشورهای عربی ذخایر خود را بالا برده‌اند و از طرفی چون هنوز  فصل زراعی جدید برنج شروع نشده محدودیت در توزیع وجود دارد، به تبع آن عرضه کاهش یافته و قیمت‌ها افزایشی شده است.

به گفته وی امیدواریم وزارت جهادکشاورزی ثبت سفارش واردکنندگان را سرعت دهد و بتوانیم کسری کشور را در این مقطع وارد کنیم.

کشاورز با اشاره به دوره ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه سالجاری به مدت ۴ ماه گفت: اگر ممنوعیت واردات برنج امسال برقرار شود مجددا با کمبود و گرانی برنج مواجه خواهیم شد و چون با برداشت برنج ایرانی نیز مصادف می شود قطعا تاثیر خود را بر روی برنج ایرانی نیز خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت دستوری برای برنج خارجی کیلویی ۳۱ هزار تومان است، گفت:  هزینه برنج در بنادر برای واردکنندگان بدون سود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود و احتمالا برنج خارجی برای مصرف کننده حدود ۴۰ هزار تومان شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار