افزایش قیمت گاز در اروپا

حملات موشکی اخیر روسیه به اوکراین ترس از آسیب دیدن جریان انتقال سوخت از این کشور را افزایش داده و قیمت گاز در اروپا را بالا برده است. به گزارش رصد روز،قیمت گاز طبیعی در اروپا به‌دنبال حملات روسیه به اوکراین و افزایش نگرانی در مورد جریان ص...

حملات موشکی اخیر روسیه به اوکراین ترس از آسیب دیدن جریان انتقال سوخت از این کشور را افزایش داده و قیمت گاز در اروپا را بالا برده است.

به گزارش رصد روز،قیمت گاز طبیعی در اروپا به‌دنبال حملات روسیه به اوکراین و افزایش نگرانی در مورد جریان صادرات سوخت از این کشور جنگ‌زده افزایش‌یافته است.

درحال‌حاضر روند انتقال سوخت ثابت است، اما کیف قصد دارد صادرات برق به اتحادیه اروپا را با توجه به آسیب دیدن زیرساخت‌های انرژی متوقف کند. به‌این‌ترتیب نگرانی بازار درمورد خطراتی که متوجه خط لوله‌های گاز است، افزایش می‌یابد. شاخص قیمت گاز در اروپا ۷.۶ درصد به دنبال خبر حملات روسیه افزایش یافت.

از زمان بسته شدن شبکه نورد استریم، صادرات انرژی از طریق اوکراین تنها راه عرضه انرژی روسیه به غرب از ابتدای جنگ است. بی‌ثباتی در جریان انرژی به اتحادیه اروپا اقتصادهای این منطقه را در آستانه رکود قرار داده‌است.

اروپا توانسته ذخایر گاز خود را تا ۹۱ درصد پر کند و برای ماه‌های سرد زمستان آماده باشد، اما بالا گرفتن درگیری‌ها و احتمال هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های انتقال گاز قیمت آن را بی‌ثبات کرده‌است .

شاخص گاز در اروپا که در روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم طی سه‌ ماه گذشته رسیده بود حالا ۱.۷ درصد بالا رفته و به ۱۵۶.۷۸ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده‌است. قیمت گاز در انگلیس هم ۱ درصد افزایش‌یافته است.

با توجه به این‌که امیدی به افزایش جریان گاز روسیه وجود ندارد، اروپا همچنان به‌دنبال منابع جایگزین است و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را هم تشویق می‌کند. شرکت انی ایتالیا واردات محموله‌های گاز طبیعی مایع از آفریقا را آغاز کرده‌است. اسپانیا اعلام کرد ۱۴ درصد از مصرف گاز خود را در زمستان کاهش می‌دهد و از شرکت‌ها و دولت‌ها خواست مصرف خود را پایین بیاورند.

اقتصادهای بزرگ اروپا اقداماتی برای کاهش فشار بالا رفتن قیمت انرژی بر مصرف‌کنندگان انجام داده‌اند. آلمان آماده اقدامات جدیدی ازجمله دادن یارانه برای مصرف گاز به خانواده‌ها و کسب‌وکارها می‌شود. اما تاجران نگرانند این اقدامات عوارض جانبی داشته باشد و باعث کند شدن روند کاهش تقاضا شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار