برنامه ایرلاین ها برای افزایش ۴۰درصدی قیمت بلیت هواپیما

در حالی رسانه‌ها خبر از افزایش چراغ خاموش ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر می‌دهند که نرخ آن در سال ۹۹ دوبار افزایش را تجربه کرده است. برخی، جبران زیان برجای‌مانده بر شرکت‌های هواپیمایی را که ناشی از کاهش ظرفیت مسافری هواپیماها ب...

به گزارش رصد روز ، افزایش چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما در روزهای اخیر، واکنش‌هایی را در پی داشته‌است. هرچند به گفته وزارت راه و شهرسازی، با دستور وزیر و تلاش سازمان هواپیمایی کشوری، افزایش قیمت بلیت هواپیما منتفی شده‌است اما ایرلاین‌ها همچنان بلیت‌های خود را به نرخ افزایش یافته می‌فروشند. افزایشی که به گفته مسئولین از طرف شرکت‌های هواپیمایی بدون گرفتن مجوز از شورای عالی هواپیمایی کشوری به عنوان متولی اصلی تعیین نرخ حمل و نقل هوایی، اعمال شده‌بود. در حالی گفته می‌شود متوسط افزایش قیمت بلیط هواپیما ۴۰ درصد بوده‌است که شرکت‌های هواپیمایی دلیل این افزایش قیمت را محدودیت‌های اعمال شده ستاد کرونا می‌دانند؛ محدودیت‌هایی که اجازه استفاده بیش از ۶۰ درصد ظرفیت پروازها را به این شرکت‌ها نمی‌دهد. هرچند که به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها به‌ویژه در روزها و مسیرهای پرتقاضا به طور کامل رعایت نمی‌شود.

سال گذشته نیز بلیت هواپیما در دو مقطع زمانی افزایش قیمت را تجربه کرده است. بعد از افزایش قیمت بلیت در خردادماه ۹۹، اواخر مهرماه سال گذشته، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی خبر داد که بر اساس این دستور العمل قرار شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد. این انجمن با انتشار نرخنامه‌ای جدید، قیمت بلیت هواپیما را از آبان ماه افزایش داد و براساس آن، نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین کرده‌بود.

در آن زمان، انجمن شرکت‌های هواپیمایی رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر استفاده حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیماها به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کابین پرواز را یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما تلقی کرد. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و تامین تجهیزات هواپیما از دیگر دلایلی بود که به منظور افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها به میان آمد. اما در آن زمان با اعتراض کمسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی، تنها اجازه افزایش ۱۰ درصدی به شرکت‌های هواپیمایی داده شد. با این حال بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های بلیت خود را تا ۶۰ درصد افزایش دادند.

حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به تشریح وضعیت کنونی افزایش قیمت بلیت هواپیما پرداخت.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در رابطه با افزایش قیمت بلیت‌های داخلی گفت: وزارت راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزایش قیمت بلیت هواپیما را غیر قانونی اعلام کردند و حتی سخنگوی هواپیمایی کشوری، قول برخورد و پیگرد قانونی با شرکت‌هایی که اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما کرده‌اند را داد. وی با بیان این که ایرلاین‌ها نرخ بلیط را تعیین می‌کنند و آژانس‌های مسافرتی هیچ نقشی در آن ندارند افزود: حدود دو سال پیش سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی شورای عالی هواپیمایی کشوری و کمسیون عمران مجلس تصمیم به آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما گرفت. اما هر موقع در رابطه با افزایش نرخ‌ها اعتراضی صورت می‌گیرد، نهادها وارد ماجرا می‌شوند و شروع به قیمت گذاری می‌کنند.

رفیعی با تاکید بر این که ما همیشه مدافع مردم بوده‌ایم و موافق افزایش قیمت نیستیم، گفت: باید تکلیف مشخص شود که ما می‌خواهیم آزادسازی باشد یا می‌خواهیم قیمت گذاری انجام دهیم. این ممکن نیست که آزاد سازی انجام شود و بعد دوباره در تعیین نرخ‌ها اعمال نظر شود. باید مثل همه جای دنیا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشند.

او در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا اخبار شنیده شده مبنی بر عدم رعایت مقررات کرونایی  و کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت پروازها به خاطر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، علی‌رغم افزایش قیمت‌ها درست است یا خیر گفت: شاید به صورت استثناء این اتفاق افتاده باشد اما با طور معمول این قانون رعایت می‌شود و خود من از نزدیک شاهد این ماجرا هستم.

بر اساس اظهارات رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، می‌توان به این نتیجه رسید که عملاً تعیین نرخ بلیت هواپیما بین آزادسازی قیمتی و قیمت گذاری دستوری سرگردان است و شاید بتوان برخی ناهماهنگی‌ها و همچنین عدم توجه شرکت‌های هواپیمایی به اخطار مسئولین به خاطر افزایش قیمت‌ها را ناشی عدم شفافیت در نحوه تعیین قیمت بلیت‌ها دانست.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار