افزایش ۳۶۸ درصدی درآمدهای مالیاتی و اعتبارات دولت

نسبت درآمدهای مالیاتی کل کشور از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته از ۴۱ هزار میلیارد به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش رصد روز ، گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی دولت از حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد در پایان سال گذشته افزایش یافته است.

 امروز (شنبه) در نشستی خبری رمضان‌پور – معاون امور مجلس شورای اسلامی و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه – به همراه برخی از مدیران حوزه مربوطه به بیان توضیحاتی در رابطه با عملکرد این بخش پرداخت.

 

براساس گزارش ارائه شده نسبت درآمدهای مالیاتی کل کشور از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته از ۴۱ هزار میلیارد به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در این بین درآمد مالیاتی در استان‌ها از ۳۳.۴ هزار میلیارد به ۱۷۷ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

 

همچنین وضعیت درصد وصولی درآمدهای عمومی استان‌ها از این حکایت دارد که این رقم در سال ۱۳۹۲ حدود ۹۶.۹ درصد بوده که گرچه در سال‌های ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ به نحوی کاهشی پیش رفته ولی در سال ۱۳۹۸ به ۹۵.۴ درصد رسیده و در سال گذشته درصد وصولی درآمدهای عمومی استانی ۱۰۹.۳ درصد بوده است.

 

در رابطه با وضعیت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی در سال ۱۳۹۲ این رقم ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان بوده که به ۲۹.۶ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۶ رسیده و در سال جاری به ۸۶.۹ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

 

وضعیت اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶، ۱۱ هزار میلیارد بوده و در سال جاری به ۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

اما در بخش دیگری از این گزارش به برخی اقدامات امور مجلس  در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره شد که نشان داد جریان ارجاع، پیگیری و پاسخ به مکاتبات، تذکرات و استعلامات کمیسیون‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونت‌های رئیس جمهور و … ۳۸ درصد افزایش دارد و یا در رابطه با تهیه و تنظیم گزارشات متعدد کارشناسی و تصویبی در ارتباط با لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سنواتی تغییری در دولت دوازدهم نسبت به یازدهم ایجاد نشده است.

 

همچنین رسیدگی به شکایات مناقصات قانون برگزاری مناقصات در فاصله دولت دوازدهم به یازدهم ۹ درصد افزایش داشته و همچنین جریان دفاع از منابع بیت‌المال به نمایندگی از سازمان برنامه و بودجه و دولت هفت درصد افزایش دارد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار