افزایش ۹۰ درصدی بهره‌ وری در حوزه محیط‌ زیست با طرح تحول دیجیتال

مدیر بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت آینده‌پژوهی در حوزه فولاد و به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت: طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه در راستای همین مسئله رخ داده است.

به گزارش رصد روز به نقل از ایراسین ، حسین مدرسی‌فر درباره محیط‌زیست اظهار کرد: مقوله محیط‌زیست از دیرباز تاکنون بسیار حائز اهمیت بوده است. ما برای زندگی یک کره زمین بیشتر نداریم و باید به‌گونه‌ای از آن حفاظت کنیم که برای آیندگان نیز قابل سکونت باشد. همین اهمیت باعث شده است که در سطح جهانی یک روز به‌عنوان روز جهانی محیط‌زیست (مصادف با ۱۵ خردادماه در ایران) نام‌گذاری شود.

وی افزود: فولاد مبارکه نیز از ابتدای تأسیس با درک این اهمیت، همواره به دنبال فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست یا به بیان دیگر فناوری‌های سبز بوده و بنابراین در انتخاب فناوری‌های موردنیاز خود دقت بسیاری داشته است. استفاده از فناوری احیای مستقیم در تولید آهن اسفنجی، استفاده از کوره‌های ویژه برای فرایند پیش‌گرم در نورد گرم و ایجاد تصفیه‌خانه با فناوری های‌تک در بخش نورد سرد به‌منظور تصفیه پساب ناشی از واحدهای گالوانیزه و ورق رنگی ازجمله این موارد است.

مدیر بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه گفت: استفاده از تصفیه‌خانه‌ها برای بازیافت آب یا به بیان دیگر بازچرخانی آب به‌منظور کاهش مصرف آب تازه و افزایش بهره‌وری در این حوزه یکی از استراتژی‌های فولاد مبارکه در جهت صیانت از محیط‌زیست کارخانه، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود در این حوزه و همچنین کاهش مصرف این نعمت ارزشمند بوده است.

 سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در جهت افزایش بهداشت منطقه

مدرسی‌فر تصریح کرد: بااین‌حال شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر فولادسازان مطرح و به‌نام جهان، رکورد کمترین میزان مصرف به ازای تولید هر تن تختال را در اختیار دارد. اکنون نیز به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست منطقه، کل فاضلاب شهرهای اطراف خریداری شده است که پس از تصفیه اولیه در مبدأ به این شرکت منتقل و پس از انجام اقدامات تکمیلی به‌عنوان آب قابل‌استفاده در صنعت استفاده می‌شود. این اقدام کمک بزرگی در راستای حفظ محیط‌زیست و ارتقای بهداشتی منطقه به شمار می‌رود.

 با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه تاکنون، در شهرهای اطراف شبکه فاضلاب ایجاد شده است. این آب در سال‌های گذشته با ورود به رودخانه، باعث آلودگی آن و مشکلات بهداشتی می‌شد. در نتیجه این اقدام، شرکت فولاد مبارکه از سوی بنیاد جهانی انرژی به‌عنوان شرکت پیشرو در این زمینه در سال ۲۰۱۸ مورد تقدیر قرار گرفت. به‌علاوه همین امر نیز باعث شد این روش توسط سایر فولادسازان ایران و حتی در سطح جهانی توسط فولادسازان مستقر در مرکز (جغرافیایی) کشورهایی مانند چین، مکزیک و هند استفاده شود.

مدیر بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه درباره اقدامات این شرکت در زمینه حفاظت از هوا نیز اظهار کرد. یکی ازاین  اقدامات ایجاد سیستم کنترل و جمع‌آوری غبار در همه مکان‌هایی است که احتمال انتشار گردوغبار در آن‌ها وجود دارد و در صورت انتشار هرگونه آلودگی، جلو انتشار آن گرفته می‌شود. همچنین همه دودکش‌های موجود به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای توسط اپراتورهای شرکت فولاد مبارکه و همچنین سازمان‌های محیط‌زیست اصفهان و تهران در حال رصد است.

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی برای جلوگیری از انتشار غبار در فولادسازی

مدرسی‌فر با اشاره به تعریف و اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه حفاظت از هوا ادامه داد: در آخرین اقدام، پروژه کنترل گردوغبار خروجی از سقف ناحیه فولادسازی در دست اجراست. ازآنجاکه شرکت فولاد مبارکه تنها شرکت فولادی در دنیاست که ۸ کوره قوس الکتریکی زیر یک سقف دارد، سیستم کنترل گردوغبار مختص به این بخش با بودجه تقریبا ۲ هزار میلیارد تومانی، طی ۲ سال آتی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: شرکت فولاد مبارکه در ۵ سال گذشته بالغ‌بر ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه محیط‌زیست هزینه کرده که از این مقدار ۳ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی و مابقی به‌صورت ارزی بوده است.ازآنجا که یکی از اهداف مهم شرکت فولاد مبارکه بهبود مستمر عملکرد زیست‌محیطی این شرکت است، عملکرد زیست‌محیطی واحدهای این شرکت علاوه بر کنترل و پایش لحظه‌ای، به‌صورت ماهیانه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این حوزه، شاخص گردوغبار محیطی شرکت است که استاندارد آن ۰.۰۴ میلی‌گرم بر مترمکعب تعیین‌ شده؛ درحالی‌که این عدد در شرکت فولاد مبارکه در بدترین حالات ۰.۰۳۸ میلی‌گرم بر مترمکعب و در سایر موارد حوالی ۰.۰۰۱ یا ۰.۰۰۲ میلی‌گرم بر مترمکعب بوده است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار