اقتصاد در وضعیت هشدار قرار گرفت / آمار نگران کننده شامخ اقتصادی (PMI)

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در شرایطی که دولت سیزدهم هر روز پافشاری بیشتری نسبت به دستاوردهای اقتصادی می کند اما آمارها حکایت متفاوتی دارد. شامخ مدیران اقتصادی ( ...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]در شرایطی که دولت سیزدهم هر روز پافشاری بیشتری نسبت به دستاوردهای اقتصادی می کند اما آمارها حکایت متفاوتی دارد. شامخ مدیران اقتصادی ( PMI ) به کمترین میزان خود در سه ماهه گذشته رسیده و به طور مشخص سه بخش خدمات، کشاورزی و عمران را تحت تأثیر نوسانات اقتصادی در سه ماهه گذشته بودند. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، ماطبق با آخرین بررسی های صورت گرفته مشخص می شود که شامخ اقتصادی با کاهش ۴.۶۳ درصدی به کمترین میزان خود از فروردین سال جاری تا پایان تیرماه رسیده و اهمیت این موضوع وقتی بیشتر آشکار می شود که نتایج آن در بخش خدمات، کشاورزی و ساختمان خود را نشان میدهد.

سایر نتایج همچنین حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تاکنون هرماه شاهد کاهش سفارشات و مواد اولیه بودیم و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی با افت همراه بوده. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در تیرماه ۵۱,۱۷ بوده که کمترین میزان آن از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه است.

مواردی مانند کاهش نقدینگی نزد مردم، کاهش قدرت خرید باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها از خرید مواد اولیه امتناع کنند و در نهایت با شکل گیری وضعیت موجود شاهد رکودی قابل توجه در صنعت و اقتصاد باشیم.

میزان صادرات کالا و خدمات نیز وضعیت بغرنجی را گزارش می کند زیرا براساس پژوهش های صورت گرفته مشخص می شود این مقدار با ثبت ۴۶.۹۶ کمترین میزان خود را در ۹ ماهه سال گذشته ثبت کرده که با توجه به مسائل حوزه انرژی کاهش مشتریان کشور در این بخش نگران کننده است.

از طرف دیگر میزان فروش محصولات که تابعی از میزان تقاضاست و ضریب همبستگی مثبت با آن دارد در تیرماه ۴۶,۳۲ درصد را نشان میدهد که این مقدار کمترین میزان در ۱۱ گذشته را ثبت کرد.

بررسی  شاخص انتظارات فعالان اقتصادی نیز نشان میدهد که برآورد آنان از بازار در ماه آینده نیز منفی است ۵۰,۱۸  درصد را نشان می دهد که در ۱۶ ماهه گذشته این شاخص کمترین میزان را متصور است.

شاخص خرید مدیران اقتصادی PMI شامخ اقتصادی

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار