الکامپ۱۴۰۱ لغو شد / فیلترینگ دسته گل به آب داد

برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ که چندین بار به تعویق افتاده بود حالا به دلیل عدم استقبال شرکت‌ها مجدداً شده است. این نمایشگاه قرار بود از ۱۹ آبان ماه برگزار شود.

به گزارش رصد روز، سال‌هاست که بخشی از نظام تصمیم‌گیری کشور تاکید دارد با تشدید فیلترینگ می‌توان همزمان از حوزه وسیع فناوری اطلاعات داخلی حمایت کرد. در واقع این بخش معتقد است که باز بودن راه فعالیت پلتفرم‌های خارجی و عدم سختگیری بر آن‌ها فضا را برای فعالان داخلی تنگ خواهد کرد.

از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم پیگیری طرح موسوم به صیانت در همین مسیر دنبال می‌شد و حالا طی یک ماه و نیم اخیر، فیلترینگ فزاینده و وسیع پلتفرم‌های خارجی و همینطور محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در کشور به مرحله تازه‌ای رسیده است.

در حالیکه مخالفان سیاست فیلترینگ و محدودیت فعالیت پلتفرم‌ها معتقدند که این دست کار‌ها نه فقط باعث تقویت تکنولوژی داخلی نمی‌شود بلکه کسب و کار‌های موجود را هم از بین می‌برد، دولت و بخش عمده حامیان این فیلترینگ می‌گویند مسیر حمایت از داخل چیزی جز این نیست.

حالا به نظر می‌رسد نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ محک خوبی برای قضاوت درباره نتیجه واقعی سیاست فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی باشد. نمایشگاهی که به دلیل عدم استقبال شرکت‌های داخلی باز هم لغو شده است.

شرکت‌های فناوری اطلاعات از نفس افتاده‌اند

نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران با نام الکامپ هر ساله در تابستان برگزار می‌شد. امسال الکامپ ۱۴۰۱ چندین بار به دلایل مختلف از جمله کرونا به تعویق افتاد. اما حالا به نظر می‌رسد در این شرایط محدودیت‌های شدید اینترنت، شرکت‌ها تمایل چندانی به حضور در آن نشان نداده و الکامپ ۱۴۰۱ طبق گزارشات رسیده، یک‌بار دیگر لغو شده است.

با این‌که وب‌سایت الکامپ در خردادماه از استقبال کم‌نظیر در ثبت نام این نمایشگاه خبر داده بود، حالا ظاهراً شرایط تغییر کرده و خبری از الکامپ ۱۴۰۱ نخواهد بود. خبر‌ها حاکی از آن است که به دلیل از بین رفتن هزاران کسب‌وکار به خاطر قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، سایر شرکت‌ها نیز رغبتی برای حضور در این رویداد ندارند. برخی از این شرکت‌ها حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک و استارتاپ‌ها را دلیل انصرافشان اعلام کرده‌اند. این درحالیست که شنیده‌ها خبر از اصرار دولت بر برگزاری این نمایشگاه داشت.

حوزه فناوری کشور در کما

نکته اینجاست که الکامپ بیست و ششم قرار بود در حالی برگزار شود که از سال ۹۸ به دلیل پاندمی کرونا خبری از این رویداد نبود. این در شرایط عادی یعنی اشتیاق فراوان کسب و کار‌ها برای حضور در این رویداد بعد از سه سال تعطیلی. محدودیت‌های اینترنتی، اما شرایط را کاملا تغییر داده و حالا خبر لغو این رویداد منتشر شده است.

البته هنوز مشخص نیست این نمایشگاه به کلی لغو شده و یا بار دیگر شاهد اعلام یک تاریخ دیگر برای برگزاری آن هستیم. سایت «فارنت» در همین رابطه اینگونه نوشت؛ «متأسفانه رفتار‌های متناقض مسئولین فضای حوزه فناوری کشور را به کما فرو برده است. از یک سو ادعا‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها مطرح می‌شود و از سوی دیگر با فیلترینگ گسترده و تحریم موانع متعددی بر سر راه آن‌ها قرار داده شده است.»

این سایت تاکید کرده است: «برخی اعتقاد دارند این حمایت‌های هزار میلیاردی تنها برای برخی شرکت‌های خاص است و قرار نیست حمایتی واقعی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.»

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم طی اطلاعیه‌ای مدت تعویق الکامپ بیست و ششم را «نا معلوم» توصیف و انصراف تعدادی از شرکت‌ها طی هفته‌های اخیر و اعلام پیمانکار برگزار کننده را دلیل تعویق مجدد این رویداد اعلام کرده است.

حالا با این وضع سوال جدی این است که آیا مسئولان دولت و حامیان فیلترینگ پلتفرم‌ها و محدودیت اینترنت در هفته‌های اخیر، نتیجه عملی سیاست‌های خود بر روی فضای کسب و کار داخلی را دیده‌اند؟ در سالی که به شکل سمبلیک به نام «دانش بنیان» نام‌گذاری شده، این دست سیاست‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط