اوراق گام در ۱۷بانک عملیاتی شد

رئیس کل بانک مرکزی در آیین امضای تفاهنامه مشترک ۵ بانک عامل و وزارت صنعت،معدن و تجارت در زمینه اوراق گام گفت: حجم اوراق گام از ابتدای صدور این ابزار تا کنون به ۳۶.۳ هزار میلیارد تومان رسید و با توجه به غیرتورمی بودن این ابزار در حمایت از ...

رئیس کل بانک مرکزی در آیین امضای تفاهنامه مشترک ۵ بانک عامل و وزارت صنعت،معدن و تجارت در زمینه اوراق گام گفت: حجم اوراق گام از ابتدای صدور این ابزار تا کنون به ۳۶.۳ هزار میلیارد تومان رسید و با توجه به غیرتورمی بودن این ابزار در حمایت از تولید، این مهم در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش رصد روز، به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین به نقل از بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی در این جلسه با اعلام خبر عملیاتی شدن اوراق گام در ۱۷ بانک عامل خواهان تلاش افزون تر برای گسترش استفاده از ابزار اوراق گام شد و گفت: براساس مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مقرر شده تا حداقل ۲۰ درصد از کل سرمایه در گردش بخش تولید در سال جاری از طریق تامین مالی زنجیره‌‌ای انجام شود ضمن آنکه بخش دیگر آن نیز از طریق استعلام از صورتحساب الکترونیکی و اتصال به سامانه جامع تجارت باید انجام گیرد.
صالح آبادی با اشاره به نیاز صنعت دارو به سرمایه در گردش گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز صنایع دارویی تغییر یافته است نیاز آنها به سرمایه در گردش در حال حاضر بیشتر شده است لذا مصوباتی در شورای پول و اعتبار داشتیم که بانک ها سرفصل های بیشتری به سرمایه در گردش صنایع دارویی اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: بانک ها بر اساس مصوبات جدید که سهیمه هر بانک به صورت جداگانه نیز تعیین و ابلاغ شده است نسبت به گذشته سرمایه در گردش بیشتری به صنعت دارو از طریق اوراق گام و یا منابع ریالی اختصاص دهند که مشکلات دارویی کشور حل شود.
در این جلسه همچنین وزیر صنعت،معدن و تجارت با تشکر از همکاری مطلوب بانک مرکزی و نظام بانکی در خصوص اجرایی شدن اوراق گام و استفاده آن در حوزه تولید خاطرنشان کرد: با توجه به رشد مناسب و مملوس تولید در سال جاری قطعاً نیاز این بخش به نقدینگی نیز فزونی یافته است بر این اساس توان تسهیلات دهی بانک ها باید بر مبنای هدایت اعتبار و تخصیص بهینه منابع همگام و تقویت شود.
دکترفاطمی امین با تاکید بر گسترش ابزار تامین مالی زنجیره تولید به عنوان روشی غیرتورمی در حمایت از تولید افزود: تامین مالی زنجیره ای تولید روشی مرسوم در دنیاست و خوشبختانه در یک سال گذشته از راه اندازی این ابزار در ایران به گواه آمارهای رسمی شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه هستیم و لازم است گسترش این ابزار مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط جریان کالا با جریان پول پرداخت و گفت: جریان پول در کشور بر اساس مکانیزم های بانکی روشن وشفاف است بر همین مبنا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با توجه به جریان پول توجه لازم به جریان کالا در قالب سامانه جامع تجارت داشته است و با این امر شفاف سازی در حوزه جریان کالا نیز محقق خواهد شد.
تفاهنامه مشترک بانک های پاسارگارد، رفاه، پست بانک، کارآفرین و سامان با وزارت صنعت،معدن و تجارت با موضوع عملیاتی کردن اوراق گام در زمینه تامین مالی زنجیره تولید در حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی به امضا رسید، بر این اساس مجموع بانک های عامل در این زمینه به عدد۱۷ رسید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار