ایران، کم‌خرج‌ترین کشور در خاورمیانه

ایران، کم‌خرج‌ترین دولت در خاورمیانه شد و صندوق بین‌المللی پول با رده‌بندی ۱۸۸ دولت جهان از نظر نسبت خالص هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی، دولت ایران را در رتبه ۶ از این نظر قرار داد. به گزارش رصد روز،صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش ...

ایران، کم‌خرج‌ترین دولت در خاورمیانه شد و صندوق بین‌المللی پول با رده‌بندی ۱۸۸ دولت جهان از نظر نسبت خالص هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی، دولت ایران را در رتبه ۶ از این نظر قرار داد.

به گزارش رصد روز،صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان، به بررسی میزان هزینه‌های خالص ۱۸۸ دولت جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخته و آنها را بر اساس نسبت خالص هزینه‌های دولت به تولید ناخالص داخلی رده‌بندی کرده است.

این گزارش دولت ایران را به‌عنوان یکی از کم‌خرج‌ترین دولت‌های جهان معرفی کرده است. نسبت هزینه‌کرد دولت ایران در سال ۲۰۲۲ به تولید ناخالص داخلی ایران ۱۲.۵۱۷ درصد محاسبه شده است که بر این اساس تنها ۵ دولت جهان نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ کم‌هزینه‌تر بوده‌اند و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

کم‌خرج‌ترین دولت جهان در سال ۲۰۲۲ دولت هائیتی اعلام شده است. نسبت کل هزینه‌های دولت هائیتی به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰.۲۹۳ درصد محاسبه شده است که کمترین میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در جهان محسوب می‌شود

دولت‌های ترکمنستان با ۱۰.۳۵ درصد، سودان با ۱۱.۴۲۱ درصد، اتیوپی با ۱۲.۰۸ درصد و گینه استوایی با ۱۲.۱۱۶ درصد به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.

ایران میان کشورهای خاورمیانه نیز کم‌خرج‌ترین دولت در سال ۲۰۲۲ بوده است و در حالی که رتبه ۶ جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است دومین دولت کم‌خرج خاورمیانه عربستان است که در رتبه ۶۵ جهان قرار گرفته است. نسبت هزینه‌کرد دولت عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۶.۸۵۸ درصد اعلام شده است. قطر با هزینه‌کرد ۲۷.۶۳درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.

دولت کشور جزیره‌ای نائورو نیز با هزینه‌کرد ۱۵۴.۴۵۵درصدی به تولید ناخالص داخلی به‌عنوان ولخرج‌ترین دولت جهان شناخته شده است.

رتبه برخی کشورهای دیگر از نظر نسبت هزینه‌کرد دولت به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ عبارت است از: بنگلادش با ۱۴.۷۱۴ درصد در رتبه ۸، اندونزی با ۱۸.۴۹ درصد در رتبه ۲۱، پاکستان با ۱۸.۸۷۲ درصد در رتبه ۲۸، مصر با ۲۵.۸۴۳ درصد در رتبه ۶۲، کره جنوبی با ۲۷.۵۸۱ درصد در رتبه ۷۲، امارات با ۲۹.۵۹۷ درصد در رتبه ۸۵، عمان با ۳۰.۶۹۱ درصد در رتبه ۹۱، ترکیه با ۳۳.۲۵۹ درصد در رتبه ۱۰۴، چین با ۳۳.۷۵۹ درصد در رتبه ۱۰۸، روسیه با ۳۵.۵۲۱ درصد در رتبه ۱۱۹، انگلیس با ۴۱.۲۶۶ درصد در رتبه ۱۴۲، ژاپن با ۴۳.۴ درصد در رتبه ۱۵۰، و آلمان با ۴۹.۷۳۷ درصد در رتبه ۱۶۸.

بر اساس رده‌بندی صندوق بین‌المللی پول، اقتصادهای بزرگ و صنعتی ولخرج‌ترین دولت‌ها را در جهان دارند. دولت آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد رتبه‌ای بهتر از ۱۲۷ به دست نیاورده است. خالص هزینه‌های دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی ۳۷.۴۶۶ درصد برآورد شده که رقم قابل‌توجهی است. میان اقتصادهای بزرگ، دولت فرانسه ولخرج‌ترین دولت جهان محسوب می‌شود. دولت این کشور معادل ۵۸.۳۶۵ درصد تولید ناخالص داخلی هزینه می‌کند و از این نظر در رتبه ۱۸۱ جهان قرار گرفته است. تنها ۷ کشور جزیره‌ای و کوچک هزینه‌کرد بیشتری نسبت به فرانسه بر اساس تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند.

جدول ایران

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار