بانک ایران زمین از فروش اموال مازاد بیش از ۹۲ میلیارد ریال سود محقق کرد

فروش اموال مازاد و تزریق آن به بدنه گردش مالی در راستای تمکین به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در خرداد ماه سال جاری و در یک ‌هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه مورخ 27‏.3‏.1399 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فروش اموال مازاد و تزریق آن به بدنه گردش مالی در راستای تمکین به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در خرداد ماه سال جاری و در یک ‌هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه مورخ ۲۷‏.۳‏.۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. بانکها و مؤسسات اعتباری که به هر دلیل از انجام این مسئله خودداری کنند مشمول مجازات مقرر در ماده قانون مورد نظر خواهند شد.

شرایط واگذاری اموال مازاد نیز در سال جاری به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و در جهت شفافیت سختگیرانه تر بود.

۱.لزوم تعیین مبلغ ارزیابی اموال مازاد قابل واگذاری صرفاً توسط کارشناس ‏یا کارشناسان رسمی شامل کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه؛

۲.لزوم واگذاری اموال مازاد صرفاً از طریق برگزاری مزایده؛

۳.لزوم برگزاری حداقل چهار بار مزایده در سال با فاصله زمانی حداقل یک ماه؛

۴.امکان واگذاری اموال مازاد به صورت نقد یا اقساطی در قالب عقود فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و مرابحه؛

۵. تعیین حداقل مبلغ تأدیه نقدی معادل ده درصد ارزش مال مازاد، مدت تسویه معادل پنج سال با احتساب یک سال دوره تنفس و با نرخ سود معادل حداکثر نرخ سود مصوب شورای پول اعتبار برای تسهیلات اعطایی در صورت واگذاری اموال مازاد به صورت اقساطی در قالب عقود فروش اقساطی، اجاره ‌به‌شرط تملیک و مرابحه؛

۶.امکان‌پذیر بودن استرداد مال مازاد از نوع تملیکی، به مالک قبلی آن تا قبل از بازگشایی پاکت‌های مزایده.

بانک ایران زمین به کاهش زیان انباشته نزدیکتر شد؛

بانک ایران زمین که در انتشار صورتهای مالی خود نشان داد یک سر و گردن جلوتر از سایر بانکهاست ( حتی بانکهای با قدمت بسیار زیاد ) به منظور رعایت قوانین دست به فروش بخشی از اموال مازاد خود زد. این بانک که ۱۲ ردیف از اموال مازاد خود را در شهرهای مختلف به صورت نقدی به مزایده گذاشته بود با فروش ۴ مورد موفق به به کسب سود بیش از ۹۲ میلیارد ریالی شد. بهای تمام شده این چهار ملک بیش از ۵۴ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال بود که سود حاصل از فروش آنها ۹۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال شد. در صورت فروش سایر اموال و تجدید ارزیابی اموال دفتری باید بانک ایران زمین را به کاهش زیان انباشته نزدیکتر دید.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط