بحران قزاقستان قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر اختلالات عرضه در قزاقستان و لیبی که نگرانی‌های ناشی از افزایش سریع موارد ابتلا به اومیکرون در سطح جهان را جبران کرد، افزایش یافت.

به گزارش رصد روز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر اختلالات عرضه در قزاقستان و لیبی که نگرانی‌های ناشی از افزایش سریع موارد ابتلا به اومیکرون در سطح جهان را جبران کرد، افزایش یافت.

 بهای معاملات نفت برنت با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص‌های قیمت نفت هفته گذشته پنج درصد صعود کرد که تحت تاثیر ناآرامی‌ها در قزاقستان و کاهش تولید میدان نفتی تنگیز و همچنین تعمیرات خط لوله در لیبی بود که باعث کاهش تولید این کشور از ۱.۳ میلیون بشکه در روز به ۷۲۹ هزار بشکه در روز شد.

شرکت شورون روز یکشنبه اعلام کرد پس از اعتراضاتی که باعث کاهش تولید میدان نفتی تنگیز شد، شرکت تنگیزشِوراویل قزاقستان در حال افزایش تدریجی تولید نفت و رساندن آن به نرخ معمول است.

تحلیلگران شرکت “آر بی سی کپیتال” در یادداشتی نوشتند: اختلالات عرضه فزاینده در لیبی و تولیدکنندگان دیگر توجهات را دوباره به مسئله موجود بودن عرضه معطوف کرد. اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ممکن است صادرات نفت روسیه به اروپا مختل شده و قیمتهای نفت به سطح بالاتری صعود کنند.

هشت سال پس از این که شبه جزیره کریمه به کنترل روسیه درآمد، واشنگتن و کی‌یف می‌گویند ده‌ها هزار نیروی روسی در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین مستقر شده‌اند و ممکن است آماده تهاجم به اوکراین باشند.

نفت از تقاضای جهانی رو به رشد و رشد کمتر از حد انتظار عرضه از سوی اوپک و متحدانش پشتیبانی شده است. تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش یافت، در حالی که بر اساس توافق نفتی اوپک پلاس، این گروه اجازه داشت تولیدش را ۲۵۳ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

شرکتهای انرژی آمریکا که پس از دو سال کاهش، در سال ۲۰۲۱ به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند، سال نوی میلادی را با افزایش شمار دکلهای حفاری آغاز کردند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی که معیاری برای سنجش تولید آتی است، در هفته منتهی به هفتم ژانویه، دو حلقه افزایش یافت و به ۵۸۸ حلقه رسید.

در سطح جهانی دولتها از اروپا گرفته تا چین و هند محدودیتهایی را برای مقابله با شیوع واریانت بسیار مسری اُمیکرون آغاز کردند.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا اشتغال در ماه دسامبر به دلیل کمبود نیروی کار، کمتر از حد انتظار افزایش یافت و رشد اشتغال در کوتاه مدت به دلیل مختل شدن فعالیت اقتصادی تحت تاثیر شیوع کووید ۱۹ ممکن است ملایم بماند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار