این باور از نظر عقلی امر محالی نیست. امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده است که کارایی زیاد دارند و حتی با تمرین و ممارست می‌توان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی، از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم‌ها انجام شدنی است.

چشم زخم در اسلام و چشم زخم از نظر ائمه

از حضرت صادق  (ع) نقل شده است: «تأثیر چشم زدن حق است و امین نیستی که چشم تو در خودت یا در دیگری تاثیر کند. پس اگر از تاثیر چشم می‌ترسی سه مرتبه بگو: چشم زخم

ماشاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم.

اگر یکی از شما زینتی بکند و خوش آیند باشد، چون از منزل خود بیرون رود سوره فلق و ناس بخواند تا از چشم به او ضرر نرسد»

بنا بر این، هر وقت احساس کردید که در معرض چشم زخم دیگران هستید، می‌ترسید که چشم بخورید، یا نه احساس کردید که خودتان نگاهی می‌کنید که ممکن است چشم زخمی برای دیگری در آن باشد، ۳ بار بگویید: ما شاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم.

در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت دارد. هر گاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله، در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت. (همان، ج. ۶۰، ص. ۱۸)

امام رضا علیه السلام برای ر‌هایی از چشم زخم چنین توصیه‌ای دارند:

راوی می‌گوید:از آن حضرت پرسیدم:چشم زخم واقعیت دارد؟ ایشان فرمودند:آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند. (مکارم الاخلاق، ص. ۴۷۴)

حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود:

اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ. (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، فهرست کتاب باقیات صالحات (حاشیه مفاتیح الجنان)، باب سیم، حرز‌های چشم زخم)

اولین راه مقابله را اسلام پیشگیری معرفی می‌کند به همین جهت به ما فرموده اند امکانات خود را خیلی به نمایش نگذارید. (واستر ذهبک و ذهابک و مذهبک)، پنهان کنید درآمد، مخارج و دینتان را (التحفه السنیه (مخطوط)، السید عبد الله الجزائری:۳۳۰- ۳۳۱)

چشم زخم در بینش قرآنی

آیه ۶۷ سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می‌کند.

بعضی گفته‌اند، آمدند بر پیامبر اسلام (ص) چشم زخمی بزنند که این آیه نازل شد:

«وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می ‌گفتند: «او واقعاً دیوانه‌‌ای است.

مرحوم علامه طباطبایی (ره) در توضیح این آیه فرمودند: منظور از «ازلاق به ابصار» در «لیزلقونک» چشم زدن است که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم؛ بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق هستند. با این حال دلیلی ندارد که ما آن را انکار کرده و بگوییم یک عقیده‌ خرافی است. (المیزان، ج. ۱۹، ص. ۶۴۸)

هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند. (مکارم الاخلاق، ص. ۴۷۴)

دعای رفع چشم زخم، نماز رفع چشم زخم

خواندن آیه «و ان یکاد الذین» برای رفع چشم زخم مفید است.

توصیه آیت‌الله بهجت برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

دو سوره‌ی معوّذتین (فلق و ناس) را زیاد بخوانید.

پیش از خواب «۴ قل» یعنی سوره‌های کافرون، توحید، ناس و فلق را بخوانید.

همراه خود قرآن داشته باشید.

آیه الکرسی را فراوان بخوانید و آن را نوشته و در خانه نصب کند.

صدقه بدهید.

حرز امام جواد علیه السلام را همراه داشته باشید؛ مثلاً در انگشتری. این حرز باید روی پوست آهوی ۶ ماهه‌ی تهامه نوشته شود.

در مصباح کفعمی است هر کس سوره یس را بنویسد و با خود حمل کند، از شر جن و چشم زخم در امان است.