بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در ۶ سال گذشته

بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در 6 سال گذشته در زمینه دستیابی به فناوریهای مختلف و رکوردشکنی های متناوب نشان گویای مسائل مهمی است که در این گروه صنعتی صورت پی ریزی و انجام گرفت.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، اهمیت صنعت فولاد در دنیا با توجه به روند رو به رشد تولید فولاد خام در دنیا بیانگر وابستگی بسیاری از صنایع به این محصول مهم است. در حال حاضر ایران در بین کشورهای تولید کننده فولاد در مکان دهم قرار دارد و کشور چین سالهاست که در رتبه نخست تولید فولاد دنیاست. در بین کشورهای آسیایی نیز کشورمان در مکان پنجم بعد از کشورهای چین ، ژاپن ، هند و کره جنوبی قرار دارد. تلاشهای گسترده در گروه فولاد مبارکه جایگاه ایران را در بین کشورهای دنیا ثبیت کرده است. بررسی تحولات صورت گرفته در فولاد مبارکه در ۶ سال گذشته بیانگر تحولات مهم و حائز اهمیتی است که دستاوردهای قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته است. بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در ۶ سال گذشته در زمینه دستیابی به فناوریهای مختلف و رکوردشکنی های متناوب نشان گویای مسائل مهمی است که در این گروه صنعتی صورت پی ریزی و انجام گرفت.

 

بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در ۶ سال گذشته

 

سود خالص فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۴ به ۷ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال رسید. در این سال فولاد سهم ۵۰.۵ درصدی از تولید فولاد خام کشور را در اختیار داشت. در همین سال حجم تولید فولاد خام در دنیا ۱ میلیارد و ۶۲۳ هزار تن بود.

سال ۹۵ سود خالص این گروه تولیدی با رشد ۱۶۲ درصدی به ۲۰ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال رسید. در این سال شاهد افزایش ۲۲ درصدی عرضه کالا در بازار داخلی و صادرات و رسیدن به تناژ تولیدی ۶ هزار و ۲۰۰ تن بودیم. همچنین در سال ۹۵ عرضه محصولات در بازار داخلی ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد. محصولات گرم ، سرد و پوشش دار فولاد مبارکه در مجموع نسبت به سال ۹۴ رشد ۳۰.۵ درصدی داشت. سال ۲۰۱۶ رقم تولید فولاد خام در دنیا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن بود.

در سال ۹۶ سود خالص فولاد مبارکه با رشد ۱۹۰ درصدی به ۶۰ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال تکیه زد. در این سال شاهد دستیابی به رکورد ۷۲۵ هزار تن فولاد خام در شرکت فولاد مبارکه بودیم که ۱۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۵ نشان می داد. موفقیتهای فولاد مبارکه در این سال محدود به این آمار نشد و رکورد ۵ هزار و ۹۶۸ تن کلاف گرم ، با ۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به دست آمد. رکورد تولید هزار و ۴۹۱ تن کلاف سرد سخت و افزایش ۹ درصدی نسبت به سال ۹۵ از دیگر دستاوردهای فولاد مبارکه بود. در سال ۲۰۱۷ حجم تولید فولاد خام در دنیا ۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تن بود که کشورمان در این سال ۱.۳ درصد از تولید فولاد خام دنیا را در اختیار داشت. در سال ۹۶ فولاد مبارکه ۵۴.۱۸ درصد تولید فولاد خام کشور را مال خود کرد میزان تولید فولاد مبارکه در این سال به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

 

بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در ۶ سال گذشته

 

سال ۹۷ همزمان با روی کار آمدن حمیدرضا عظمیان به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه سود خالص این شرکت  با رشد ۸۳ درصدی روبرو شد و به ۱۱۰ هزار و ۹۸ میلیارد ریال رسید و اتفاقات مهمی در حوزه تولید رقم خورد. سال ۹۷ با تلاشهای مدیریتی و منابع انسانی ۹ گرید جدید فولادی در این واحد تولیدی ایجاد شد و بازدهی کیفی محصولات از ۸۶.۴۱ درصد به ۸۸.۱۹ درصد رسید. طراحی ، ساخت و راه اندازی لوپر هیدرولیکی قفسه F4 و دستیابی به دانش تولید ورق پیش رنگ لوازم خانگی از دیگر تحولات مهمی بود که در این سال ثبت شد. همچنین در این سال شاهد صادرات ۸۰۰ هزار تن محصولات فولادی بودیم. سال ۹۷ با توجه به تغییرات مدیریتی سال پرباری برای فولادیها بود. دستیابی به رکورد ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول در بازار داخل از دیگر اتفاقات مهمی بود که آورده خوبی را برای کشور به همراه داشت. لازم به ذکر است فولادیها در این سال به دلیل محدودیت آب تولید آهن اسفنجی خود را کاهش دادند. سال ۲۰۱۸ تولید فولاد خام در دنیا ۱ میلیارد و ۸۰۸ میلیون تن بود و فولاد مبارکه در این سال ۵۴.۵ درصد از تولید فولاد خام کشور را در اختیار داشت.

سال ۹۸ سود خالص فولاد مبارکه با رشد ۸۶ درصدی به ۲۰۴ هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال رسید. در این سال رکورد صادرات اسلب توسط فولاد مبارکه شکسته شد و از ۲۷۴ هزار و ۸۹۲ تن در سال ۹۷ به ۸۵۵ هزار و ۲۸۹ تن در سال ۹۸ رسید که رشد ۲۱۱ درصدی را ثبت کرد. رشد ۲۲ درصدی ارز آوری برای کشور توسط فولاد مبارکه در این سال رقم خورد. در این سال البته اتفاقات مهمی در صنعت فولاد دنیا افتاد و هند توانست بعد از مدتها ژاپن را پشت سر بگذارد و بعد از چین با ۶ درصد تولید فولاد خام دنیا دومین کشور آسیا و جهان از این حیث باشد. در این سال علیرغم تحریمهای چندلایه و محدودیتهای بی شمار در عرصه بین المللی و برخی از کارشکنی های داخلی میزان تولید فولاد خام در این واحدی تولیدی ۴۴.۴ درصد از میزان تولید کل کشور بود. در این سال تولیدات فولاد مبارکه با ۶ هزار تن افزایش در سه حوزه آهن اسفنجی ، تختال ، کلاف گرم و سرد و محصولات پوشش دار همراه شد.

 

بررسی روند تحولات و سودسازی فولاد مبارکه اصفهان در ۶ سال گذشته

 

سال ۹۹ جهش قابل توجه سود خالص فولاد مبارکه رقم خورد و با ۱۸۷ درصد افزایش به ۵۸۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال رسید و بسیاری از رکوردهای تولید در کشور توسط این گروه در روزهای پایانی سال جابجا شد. در سال ۹۹ شاهد تحقق ۱۰۵ درصدی تولید تختال ، ۱۰۲ درصدی تولید کلاف گرم ، صد در صدی تولید کلاف سرد ، ۹۴ درصدی تولید کلاف قلع اندود ، ۱۰۲ درصدی کلاف گالوانیزه و ۹۶ درصدی کلاف رنگی در این گروه تولیدی بودیم. در این سال فولاد مبارکه با تولید ۸ هزار و ۳۲۳ تن شمش فولادی ۳۷ درصد از کل تولید کشور در این بخش را به خود اختصاص داد. همین طور در تولید گندله و آهن اسفنجی به ترتیب سهم ۱۶ و ۲۸ درصدی را از آن فولاد مبارکه شد. در پایان سال ۹۹ تعداد کارکنان شاغل به صورت مستقیم در این واحد تولیدی ۱۲ هزار و ۱۷۱ نفر بود که رقم قابل توجهی در ایجاد اشتغال محسوب می شود.

این اتفاقات و تحولات در شرایطی می افتد که صنعت فولاد کشور هیچگاه از حاشیه های داخلی و محدودیت های بین المللی در امان نبوده و اگر این متغیرهای مزاحم نبود قطعاً امروز باید از رقمها و آمارهای بسیار بزرگتری صحبت می شد. فولادیها همزمان با روی کار آمدن ترامپ در لیست نخست تحریمها علیه ایران قرار گرفتند و به همین واسطه بسیاری از فرصت های بین المللی از دست رفت اما این مسئله باعث ایجاد فرصت در داخل شد و رکوردشکنی های اخیر فولاد مبارکه در بخش تولید مصداق بارز خواستن توانستن است بود. در سال ۱۴۰۰ با توجه به تحولات اخیر خصوصاً از روزهای پایانی سال ۹۹ روند سودسازی فولاد مبارکه سرعت بیشتری خواهد گرفت و منتظر اولین صورتهای مالی سال ۱۴۰۰ خواهیم ماند.

مطالب مرتبط