بررسی چند موضوع درباره موسوی لارگانی و پاسخ به ادعاهایش علیه فولاد مبارکه + اسناد

اخیراً موضوعی با محوریت موسوی لارگانی در مجلس درباره فولاد مبارکه به راه افتاده که ابتدا به محور تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه توسط موسوی لارگانی می پردازیم:محورهای این تحقیق عبارتند از: بررسی دلایل کاهش حجم صادرات ، عملکرد مالی ، انتصابات...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، برای پرداختن به اهمیت مسئله تولید منبع و مأخذی جامع تر از بیانات رهبر انقلاب وجود ندارد. ایشان در تبیین مسئله تولید و رونق آن در کشور این موضوع را مسئله اولویت دار نظام مطرح می کنند. ایشان همچنین می فرمایند استقلال اقتصادی بدون تولید ملی محقق نمی شود و از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تعبیر می کنند. رهبر فرزانه انقلاب همچنین تأکید می دارند که تولید داخلی باید مقدس شمرده شود و موضوع مهم تولید را هم تراز با عبادت بیان می دارند و تولیدکنندگان ملی را رزمندگان جنگ اقتصادی بر می شمرند. تصور اینکه عده ای با چنین خط و مشی مبینی به هر دلیل بخواهند ترمز تولید کشور را بکشند نه تنها که بخشودنی نیست بلکه با توجه به تبعات ایجادی آن به تحریم داخلی به جای تولید داخلی رونق بخشیده اند. در این موضوع اگر نیات برخی افراد صف کشی های جناحی و شخصی باشد مسئولیت بسیار سنگین تری خواهد داشت.

اوج تحریمها در دوساله گذشته بر کشور تحمیل شده تا جاییکه بسیاری از گلوگاههای صادراتی بسته و در عین حال بخش واردات ، خصوصا در حوزه صنایع بالادستی حتی خرید چمدانی را هم با مشکلات زیادی انجام می دهد و یا با تهاترهای پیچیده ای صورت می پذیرد. در چنین شرایطی زنجیره تأمین صنایع بالادستی به واسطه وجود برخی محدودیتهای تولیدی با اشکال اساسی روبرو شد و علت کاهش تولید در برخی صنایع مولد را باید در این موضوعات جستجو کرد و انتظار می رود که برخی از چهره ها که در حوزه های تخصصی کار کرده اند اشراف بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

از سال قبل تاکنون شاهد شکل گیری هجمه هایی علیه یکی از بزرگترین کارخانجات تولیدی کشور توسط سید ناصر موسوی لارگانی نماینده ۴ دوره مجلس هستیم که برای روشن شدن موضوع ابتدا به معرفی ایشان و بعد توضیح مواضعشان در این خصوص خواهیم پرداخت و در قبال دغدغه ها و محورهایی که علیه فولاد مبارکه بیان کرده اند به انتشار اسناد خواهیم پرداخت.

سید ناصر موسوی لارگانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ اسلام است. ایشان در دوره قبل عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بودند و در این دوره نیز عضو هیئت رئیسه مجلس هستند. لارگانی پیش حضور در مجلس لباس مقدس معلمی را بر تن داشت که طبیعتا در موضوع آموزش و تربیت یک نسل باید مبنا بر اصالت و صداقت در تبیین موضعات باشد خصلتی که همواره در جامعه زحمتکش فرهنگیان کشور دیده می شود و می توان امیدوار بود با تغییر جایگاه و مناصب شغلی این خصیصه ادامه دار باشد و هرگز به هر دلیلی تغییر نکند.

اخیراً موضوعی با محوریت موسوی لارگانی در مجلس درباره فولاد مبارکه به راه افتاده که ابتدا به محور تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه توسط موسوی لارگانی می پردازیم:

محورهای این تحقیق عبارتند از: بررسی دلایل کاهش حجم صادرات ، عملکرد مالی ، انتصابات خلاف قانون ، افزایش هزینه های تولید ، پرداخت حقوقهای نجومی ، مداخله متعدد مدیریت در فرآیند خرید.

کاهش حجم صادرات

در این باره باید به آقای موسوی لارگانی گفت که منبع اصلی برداشت و بیان موضوع صورتهای مالیست که در آن به تفکیک می توان میزان فروش صادراتی و داخلی شرکتها را مورد بررسی دقیق قرار داد. فولاد مبارکه در پایان سال ۹۸ دو برابر بیشتر از سال قبل خود یعنی سال ۹۷ صادرات داشته و تنها در سه ماهه سال جاری به دلایل متعددی که در ادامه ذکر می شود فروش صادراتی خود را کمتر می بیند.

 

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

علت کاهش صادرات در سال ۹۹

۱-بدون شک یکی از دلایل مهم این موضوع تصمیمات معاونت معدنی وزارت صمت بود که در آن باید تولید کنندگان و تأمین کنندگان زنجیره فولاد ۶۰ درصد محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و در ابتدا به تأمین نیاز بازار داخلی بپردازند در این زمینه فولاد مبارکه که بزرگترین شرکت کشور در این زمینه است به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از فضای شکل گرفته به تأمین بازار داخلی پرداخت و در این زمینه مشاهده می کنیم که فروش داخلی این شرکت نسبت به سه ماهه سال ۹۸ با وجود ویروس کرونا افزایش پیدا کرد.

 

۲-تحریمهای ظالمانه باعث شد تا موضوع صادرات نیز با مشکل اساسی روبرو شود اما با این وجود تلاشهای مستمر در زمینه صادرات وجود دارد و همین که بعد قرار گرفتن نام صنعت فولاد در دور جدید تحریمها صادرات این شرکت به ۵۰ کشور دنیا ادامه دارد نشان دیپلماسی خوب در این زمینه است.

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

عملکرد مالی

آقای موسوی لارگانی حسابرسان مستقل با حضور در شرکتها به تدوین صورتهای مالی می پردازند. صورتهای مالی فولاد مبارکه همیشه یکی از شفاف ترین صورتهای مالی ارائه شده در چندسال اخیر بوده که در آن لیست تمام مراودات و معاملات چه بصورت سازمانی چه بصورت معامله با اشخاص مرتبط بیان می شود. البته مشخص نیست که مقصود شما از عملکرد مالی چیست اما اگر حاضر باشید تمام صورتهای مالی شرکت توسط نماینده ای که خودتان تعیین می کنید مورد بررسی قرار گیرد اما امیدواریم که بعد از بررسی جامع اگر اشتباهی را در این زمینه مرتکب شدید قبول کنید و آن را در رسانه ها مطرح تا مردم مطلع گردند.

انتصابات خلاف قانون

مهر سال گذشته آقای موسوی لارگانی مدیریت حمیدرضا عظمیان را خلاف قانون منع بکار گیری بازنشستگان دانستند این در حالی بود که از گوشه و کنار به ایشان گفته می شد که عظمیان بازنشسته نیست و اعاده خدمت گردیده ایشان قبول نکردند و با پافشاری روی این موضوع پای وزیر سابق صنعت را به مجلس باز کردند که در نهایت رحمانی با ۱۴۳ رأی موافق و تنها با ۳۶ رأی مخالف نمایندگان را در خصوص مسائل فولاد مبارکه قانع کرد. این قضیه مربوط به مهرماه سال گذشته می شود. در تصویر ذیل مستند مربوط به اعاده خدمت حمیدرضا عظیمیان را مشاهده می کنید.

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

افزایش هزینه های تولید

در این زمینه بهتر بود اقتصاد دانان اظهار نظر کنند زیرا مسائل بیشماری در این زمینه مطرح است.اما باید از آقای موسوی لارگانی پرسید که آیا به وضعیت افزایش هزینه ها در سایر بخشها اشراف دارند؟ آیا افزایش قیمت مرغ که بیش از ۱۵۰ درصد در سال ۹۹ گران شده آگاهی دارند؟ آیا اطلاعاتی در زمینه افزایش قیمت مواد اولیه دارند؟ آیا اطلاع دارند که در سال ۹۰ وضع قانونی توسط مجلسی که خودشان در آن حضور داشتند سبب شد تا مواد اولیه با قیمت دلار در بازار داخلی قیمت گذاری شود و در نهایت تبعات این تصمیم همه بخشها را درگیر کرد؟ آیا خبر دارند که تأمین مواد اولیه برای محصولاتی مانند ورق و پلیمر به قیمتی ارزان تهیه می شود اما تولید کننده باید آنها را به قیمت های جهانی خریداری کند؟ آقای موسوی لارگانی ایکاش کمی جامع تر به موضوع نگاه می کردید.

پرداخت حقوقهای نجومی

البته در این زمینه باید از آقای موسوی لارگانی خواست که مستند خودشان را مبنی بر حقوقهای نجومی در فولاد مبارکه ارائه کنند زیرا طبق صورتهای مالی جدید و قدیم فولاد مبارکه این موضوع نه تنها که صحت ندارد بلکه حالا که توسط ایشان بیان شده می تواند افترایی مهم به بزرگترین کارخانه تولیدی کشور باشد. تصویر ذیل گویای پرداخت حقوق و مزایا به مجموعه فولاد مبارکه است که امیدواریم با دقت توسط آقای لارگانی مورد بررسی قرار گیرد. صورتهای مالی شرکت فولاد مبارکه در پایان سال ۹۸ که مورد تأئید نهاد نظارتی و حسابرسات مستقل قرار گرفته باید مبنا و مستند قرار گیرد یا ادعاهای آقای موسوی لارگانی؟

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

مداخله متعدد مدیریت در فرآیند خرید

بیان این جمله از طرف یک نماینده مجلس کمی عجیب به نظر می رسد که البته باید گفت که اگر دانش اقتصادی در میان بود هرگز شاهد ادای برخی از ادعاها نبودیم. اولا با توجه به هزینه های رو به رشد در بخشهای مختلف که با کم کاری نهادهای مختلفی به اینجا رسیده سبب می شود که روند نظارتی شکل قویتری به خود گیرد و دوماً جهت کم شدن هزینه های سربار چهارچوبی تعیین گردد تا از روند ارزبری و اسراف جلوگیری به عمل آید. سوماً در کجای دنیا چنین صنایعی از چنین رویکردی بهره نمی برند؟ خوشحال میشویم که آقای موسوی لارگانی یک نمونه را در کل دنیا نام ببرند که در آن مدیریت مجموعه های بزرگ صنعتی در چنین اقداماتی نظارت نمی کنند؟

تناقض های آشکار در هجمه های شکل گرفته و چند سؤال

هجمه هایی که توسط آقای لارگانی علیه فولاد مبارکه راه می افتد خیلی زود سر از یک کانال تلگرامی در می آورد که در آنها تناقض های بسیار زیادی دیده می شود. از طرفی با استناد به جملات آینده نگر مبنی بر حمایت از برخی چهره ها در سال ۱۴۰۰ توسط فولاد مبارکه سعی در ایجاد فضای سیاسی در یک کارخانه تولیدی دارد و از طرفی تمام تحرکات آقای موسوی لارگانی در مورد فولاد را پوشش می دهد و در فضایی دیگر به رشد تولید فولاد در ایران علیرغم تحریمها می پردازد. هرچند برخی از یافته ها حکایت دیگری از انتشار اخبارهای اینچنینی دارد اما ایکاش آقای لارگانی نیز با توجه به اینکه ردای دفاع از حقیقت را به تن دارند به صورت شفاف بیان کنند که چه رابطه ای بین فرزندشان و مدیریت این کانال وجود دارد؟

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

فولاد مبارکه و موسوی لارگانی

 

چند سؤال از آقای موسوی لارگانی

جناب لارگانی به شدت منتظر هستیم تا تجارب خود در فضای ورزش را در اختیار رسانه ها قرار دهید تا به خوبی علت انتصاب شما در هیئت رئیسه فدراسیون کشتی مشخص گردد.

آقای لارگانی در فضایی که اکثر نمایندگان هم طیف شما به خاطر وجود مستندات علیه تاجگردون از ایشان فاصله گرفتند علت همراهی خود را با ایشان توضیح دهید.

در زمان ارائه خودرو به مجلس با توجه به اینکه بسیاری از مردم هنوز خودروهای ثبت نامی خود را از سال قبل تا کنون دریافت نکرده اند چرا اینقدر منفعلانه نسبت به این موضوع برخورد کردید؟

فولاد مبارکه در مجموعه خود ایجاد کننده نزدیک به ۱۳ هزار شغل است که اگر ارزش افزوده این شرکت را حساب کنیم به رقمی بیشتر از این می رسیم آقای لارگانی شما طی ۴ دوره نمایندگی خود چه تعداد اشتغال ایجاد کرده اید؟

جناب موسوی لارگانی یکی از ضعفهای مدیریتی در کشور عدم استفاده از مدیران متخصص تصمیم گیر است که همیشه تبعات خود را نشان داده لطفا از ارتباط مدرک کارشناسی ارشد تاریخ اسلام با کمیسیون اقتصادی مجلس آن در جایگاه نائب رئیسی این کمیسیون تخصصی جهت تنویر افکار عمومی توضیح دهید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

10 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

سلطان زادی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


واقعا فوق لیسانس تاریخ اسلام؟

شهناز وکیلی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


فوق لیسانس تاریخ اسلام عضو کمیسیون اقتصادی بشه مثل این میمونه که مکانیک تجربی عمل لوزالمعده انجام بده

مستر ترید

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


این تذهبون رو امثال آقای لارگانی الان نباید درباره خودشون فریاد بزنن؟

محسن ابراهیم یزدی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


هیئت رئیسه کشتی شدن آقای لارگانی همونقدر عجیبه که اصلاح طلب شدن احمدی نژاد

امیر تهرانی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


آقای لارگانی یک عکس با دوبند کشتی بفرستین یا یه لوکیشن از رد شدن از کنار باشگاه کشتی بفرستین خدایی ضایعست

خداداد رحمانی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


موسوی لارگانی و طیف فکریش در مجلس بیشتر از یه تهدید خطرناک است.

رضا خیرمقدم

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


فردا روزی سایتو بستن گله مند نشی یعنی آقای لارگانی دشمن صنعت هستش؟

سرباز امام خامنه ای

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


تضعیف نیروهای مذهبی و ارزشی به واسطه گفتن نظراتشان و استفاده از اختیار قانونی جهت شفاف سازی کار پسندیده ای نیست

نجات الهی

پاسخ دادن

۲۷ مهر ۱۳۹۹


بنگاههای خصوصی باید در رصد فعالانه قرار بگیرند اما این رصد نباید توسط کسانی انجام شود که باید به فکر آخرت مردم باشند و دنیایشان را به اهالی فن واگذارند

سیدجعفرکاظمی

پاسخ دادن

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰


ازقدیم گفته اند به سخنی که گفته شده است توجه کن نه به کسی که سخن میگوید .حالاکه موسوی لاریگانی پته بعضی هارا روی آب ریخته مورد هجمه قرار میگیرد.آیا سران 3قوه باید این سخنان را مورد مداقه قراردهند یا برعکس؟